Annons

hjälp med digitalkamera för semestern

Produkter
(logga in för att koppla)

riddler

Aktiv medlem
Hej

Jag är så frusterad över alla tester på digitalkameror.

Jag har siktat in mig på rx100 men tycker att den är LITE väl dyrt på 5500kr. jag har tittat på panasonic lx5 som ligger på 3000kr och lx7 på 4500kr. Jag har även tittat på fujix10 och olympus zx1.

Jag var nästan säker på rx100 men olympus verkar imponerande också. Har testat vissa på plats men svårt att avgöra. Vad har ni för erfarenhet av dessa? Någon som kan rekommendera något för mig. Vill inte släpa på systemkameran hela tiden.

Viktigt för mig är skärpan, att det är ok zoom, bokeh, makro. Video är inte så viktigt.

Jag har suttit och glott lite själv eftersom jag bara blir förbannad på mobilkameror. D700 är inte så smidig att lägga i jackfickan och det hade varit bra att ha något sådant känner jag. Själv tycker jag att LX7 verkar rätt vettig, med bra och ljusstarkt objektiv samt en brusreducering som är lite hård (som vanligt), men som ändå ser hyfsad ut. Inte för att jag brukar använda jpeg på systemkameran, men det känns bra att kunna göra det på en kompaktkamera som lämpar sig lite mer för snabba "noteringar". Videofilerna verkar se bra ut för en kompaktkamera också, även om det inte var så viktigt. LX5 känns inte lika attraktiv framför de övriga modellerna tycker jag. Den har äldre sensor, ljussvagare objektiv och saknar bländarringen, vilken jag tycker verkar vara en god idé.

RX100 känns lite dyr och den har ljussvagare objektiv så skillnaden blir inte riktigt lika stor som man skulle kunna tro av sensorstorleken. Särskilt mot teleänden tappar den ju en del.

XZ-1 tycker jag ger rätt fula jpeg-filer, men kör man råformat så spelar det ju inte lika stor roll. Sensorn ter sig dock inte vara absolut i toppklass, men kameramodellen är ju inte ny heller. En efterföljare finns ju som heter XZ-2. XZ-1 är dock nästan löjligt billig för närvarande, så den är nog ganska prisvärd ändå...

I den här klassen med kameror har du Samsungs EX-2F också. Skärmen är fullt vinklingsbar till skillnad från de andra alternativen. Nu kommer jag inte ihåg på rak arm vad det var som gjorde att jag tyckte att LX7 var intressantare på rak arm tyvärr.

En sak som man kanske glömmer, men som finns till XZ- och LX-kamerorna är elektronisk sökare. Tyvärr är de inte helt billiga. Kanske värt att notera för somliga, trots allt.

Bara lite osorterade reflektioner efter att jag själv suttit och glott lite.

Ljus

Vilka ljusförhållanden kommer du att fotografera i? Motiv och förutsättningar? Jag söker själv en kompakt för fickan som komplement till mina DSLRhus. En kvalitétskompakt för gatufoto. Det ska bli intressant att följa denna tråd. Först var jag också inne på RX100, men någonting i alla test jag läst fick mig att tveka. LX5 är kanske trevlig... liksom LX7, men jag skulle sakna sökaren. Skärpan är nog överlag relativt bra på de flesta bättre kompaktkameror idag, frågan är hur brus, ISO mm ligger. Personligen skulle jag gärna se en kompakt utan filmegenskaper, allt krut på bildkvalité, optik och ljusegenskaper:) Naturligtvis vill jag även här plåta i RAW för att klämma ut så mycket som möjligt ur bilderna.

svårt

Jag har även tittat på fuji x10 också. Utifrån bilder och tester jag läst och sett så verkar sony rx100 oslagbar.

Det är ingen större skillnad mellan lx7 och lx5, lite större upplösning bara. Olympus xz1 är lite äldre men fortfarande ljusstark objektiv, många finesser och endast 2000 spänn! Till skillnad från 5500kr för rx100. Nu är man lite prylgalen så köpsuget tar i men jag håller i mig =) På semestern vill jag inte gå med 3 objektiv och tung kamera, det funkar men man har missat många bra fototillfällen pga att man lämnat systemkameran hemma. Samtidigt har man ju vissa krav.

Frågan är då, ska man vänta med köp av rx100 och se om de faller till 4500kr i pris. Det är början av 2013, kommer säkert 2013 modeller så det kanske blir konkurrens.

Vill fortfarande veta vilka erfarenheter folk har av dessa.

Det är ingen större skillnad mellan lx7 och lx5, lite större upplösning bara.

Det stämmer ju inte. Den användbara upplösningen är i princip densamma, men objektivet på LX7 är däremot ett steg ljusstarkare. Det tycker jag är en högst betydlig skillnad, särskilt på en kompaktkamera där man vill hålla ned känsligeheten så mycket som möjligt.

Har du funderat på spegellös systemkamera? Olympus PEN PM1 går att hitta för 1990.-

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Det har jag faktiskt men vill helst inte ha objektiv även om de är små.

Då hade jag valt mellan Olympus XZ1, Canon S100 eller Panasonic LX5 och troligtvis hade det blivit en S100 eftersom den har zoom från 24mm. Det har även LX5 men S100 är mindre.

Jag har en S95 som jag älskar just för kombinationen av bildkvalité och storlek.

Urvalet av dessa är just pga att de nyligen har ersatts och nu säljs väldigt billigt, speciellt XZ1. Mycket för pengarna!

Jag köpte en Olympus XZ-1 i somras. I likhet med någon lite högre upp i tråden tycker jag att jpg-filerna ibland kan bli väl hårt processade. Vid ett enkelt test som jag gjorde med XZ-1 och min gamla C7070W så levererade gamlingen påtagligt brusfriare bilder på lägsta ISO (80) än XZ-1 på lägsta ISO (100). Orsaken kan vara färre pixlar (7 Mp) på en ung. lika stor sensor.
Jag tittade mycket på Canon S110, men den saknade blixtsko och föll bort av den anledningen. Men tycker man sej inte behöva extern blixt så anses S110 leverera bättre bildkvalité.

Både XZ-1 och S110 saknar något slags grepp på framsidan. På min XZ-1 har jag klistrat fast en slags svart möbeltass på framsidan att ta spjärn mot annars får jag inget grepp alls med kalla fingrar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar