Annons

Hjälp med blixtinställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Smulan-1

Medlem
Om några veckor ska jag fota ett bröllop, och undrar nu hur jag ställer in blixten i motljusbilder. Jag kommer så långt det är möjligt att bara använda reflexskärm, men ifall jag behöver blixt så vill jag veta hur den ska ställas in. Jag använder sällan blixt och är därför ganska okunnig med inställningarna. Ska jag t ex synka den med första eller andra ridån? Och hur starkt ska blixten vara? Berätta gärna vilka värden hur och jag ska ställa in dem. Ska jag använda bouncer? Hur riktar jag blixten?

Jag använder en Canon 5D II och Canon speedlite 580EX II.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få med detta :)
 
Jag hade nog försökt köra blixten -1 EV eller -2 EV - spec i fallet med motljus. Jag brukar alltid testa lite innan så att jag ser att jag får bra exponering i det ljuset jag skall jobba.

Bouncer har jag alltid, ibland även en liten softbox på blixten.. Om möjligt kan du tjäna på fjärrstyra blixten om möjligt så att blixten inte behöver sitta på kameran.

Mitt tips, testa lite en stund innan på något bra test-modell så du får mer konfidens i vad du gör.
 
Jag har gjort ett par test och fick väl nån bra bild när jag väl fattat att jag skulle slå över blixten i manuellt läge i kamerans meny, så jag kunde ställa tiden själv. Men om jag fattat rätt så ska man ställa den på TTL även i M läget? Eller är jag ute och cyklar nu?

Softbox får jag tyvärr klara mig utan, det äger jag ingen. Men hur riktar jag blixten för bäst resultat?
 
Jag har gjort ett par test och fick väl nån bra bild när jag väl fattat att jag skulle slå över blixten i manuellt läge i kamerans meny, så jag kunde ställa tiden själv. Men om jag fattat rätt så ska man ställa den på TTL även i M läget? Eller är jag ute och cyklar nu?

Softbox får jag tyvärr klara mig utan, det äger jag ingen. Men hur riktar jag blixten för bäst resultat?

Utan att vara expert på små blixtar, så tar jag mig friheten att svara: Om du kör blixten i manuellt läge, dvs bestämmer styrkan själv, så behövs ingen TTL?

Om personen har ansiktet helt i skugga, skulle jag rikta blixten ovanför kameran, snett till vänster eller höger beroende på hur personen riktar ansiktet och hur ansiktet är format, neråt mot ansiktet. dock lågt nog för att få med blixtblänket i personen ögon. I alla fall som en start att utgå ifrån..

mvh johan

Ps. Alternativt tar du en stor vit yta (frigolit, kapaskiva osv.. (ca 1x1m) och riktar den på samma sätt som ovan beskrivet, och sen riktar du blixten rakt in i skivan och får nästan samma effekt som en softbox.. :) Ds.
 
Tack Johan! Då hade jag nog fattat rätt egentligen, men läste någonstans att man skulle ställe den på TTL även i M läget. Lite motsägelsefullt blev det!

Jag har ju en reflexskärm med bl a en vit sida, den kanske kan funka bra att rikta blixten mot? Om man ska fjärrstyra måste man väl ha två blixtar(?), och jag har bara en, och inte ens en förlängningssladd. Jag använder ytterst sällan blixt så därför har den inte fått någon prio på tillbehören.

Nästa fråga är, hur långt ifrån på ett ungefär ska jag hålla skärmen när blixten ska studsa i den? Dum fråga kanske, men detta är ett nytt område för mig.
 
Bröllop är lite speciellt. eftersom tillfället inte kommer igen och är en av de viktigaste dagarna för huvudpersonerna. Du skriver inte vid vilket tillfälle det är aktuellt att fotografera brudparet. Jag delar upp mitt svar för två tillfällen.

Tillfälle 1
Dvs innan ceremonin. Som regel har får fotografen 60 - 90 minuter på sig att genomföra fotograferingen. Om vi hoppar över alla förberedelser och går direkt till din fråga, så har du stora möjligheter här att köra allt manuellt - både kamera och blixt. Nu har du tid och hinner justera.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2667056.htm

Här finns 2 st 580 blixtar vid sidan av kameran. Blixtarna står ca 3 meter från brudparet med enbart vidvinkelskivan nerfälld. Principen är i stort sett att exponera efter omgivningen och då kommer givetvis brudparet bli för mörka. Slå på blixten och justera in styrkan på blixten (som också står i manuellt läge) tills du har balanserat upp ljuset. Är vädret stabilt dvs du har inte en salig blandning mellan solljus och moln, så tar denna procedur inte många provkort. Med dessa två blixtarna, avstånd osv så har jag för mig att blixtarna jobbade på 50%. M.a.o. du kommer att behöva mycket kraft om du skall köra mot solen. Ett litet tips är dessutom att använda ett externt batterie för att korta ner laddtiden. Jag har max 1 sekund och har då ett litet kraftaggregat med mig.

Tillfälle 2
Allt är klart och brudparet och gästerna springer omkring lite hur som helst.

http://www.hallsas-it.se/coppermine/cpg135/displayimage.php?album=292&pos=14

En 580 fortfarande enbart vidvinkelskivan. Blixten satt på huset. Canon trivs rätt bra med att köra i AV-läget och blixt. Testa och du kommer att bli förvånad över hur träffsäker automatiken ändå är. Har du tid, så zooma in huvudobjektet och fyra av en testblixt med *-knappen. Då står det "FEL" i din display. Då har automatiken känt av korrekt exponering. Komponera om bilden och knäpp. Minus ½ - 1 brukar vara gångbart. Fungerar allra bäst när avståndet är lite kortare så att huvudmotivet fyller sökaren utan att du behöver zooma osv. Fortfarande är det ett plus om du har ett externt batteripack så du kan hålla en hög takt och inte missa tillfällena.

Bouncer/softbox/paraply/naken blixt osv?
Jag har testat allt och det som alltid fungerar är naken blixt med vidvinkelskivan nerfälld. Paraply är ett riktigt segel. Har förstört 2 stycken. Behöver inte blåsa särskilt innan det sticker iväg.
Softbox. Blir även det ett segel men inte lika känsligt. Dock så tycker inte jag att det märks så himla stor skillnad så att det är värt besväret.
http://www.hallsas-it.se/coppermine/cpg135/displayimage.php?album=289&pos=12
1 st 580 med box
Bouncerbild
http://www.hallsas-it.se/coppermine/cpg135/displayimage.php?album=273&pos=13

Lycka Till
 
Naturligtvis kan man ha blixten på TTL när kameran står på M. Blixtfoto innebär två samtidiga exponeringar: en med det befintliga ljuset och en med blixtljuset. Båda exponeringarna kan var för sig hanteras manuellt eller via automatik.

Och för att man ska ha nån nytta av en bouncer (den där vita plastbiten man sätter över blixten) så bygger ju det på att det finns någon yta som man kan studsa (bounce) blixtljuset i, t.ex. en vägg eller tak.
 
Blixtfotograferingen är innan vigseln i en park i anslutning till festlokalen. Regnar det kommer bilderna att tas inomhus. Tiden jag har på mig är ca 90 min vid det här tillfället. Jag kommer också att vara med vid brudens förberedelser, i kyrkan, åktur efter vigseln, och till sist ta en gruppbild med gästerna. Puh..

Som jag sa så har jag bara en blixt och den kommer att sitta på kameran. Ett aggregat har jag inte heller. Tar de 2 ordinära batterierna slut får jag naturligtvis ha med ett gäng AA batterier att sätta i batterigreppet som en nödlösning. Kanske kan jag ladda ett av batterierna mellan de olika tillfällena. Kanske t o m i kyrkan.
Detta är en engångshändelse att fotografera ett bröllop och då får jag göra det bästa av den utrustning jag har. Brudparet har inte jättestora krav och har full förståelse att jag inte har allt. Men jag vill ändå försöka få det så bra som möjligt och leverera bra bilder. Egentligen tror jag mina krav på mig själv är större än deras krav.

När det står "FEL" i displayen är det alltså rätt?

Kan man ha manuellt läge och TTL? Jag får testa! Känner att jag börjar få ont om tid att lära mig allt om blixtfotografering. Tycker detta är fruktansvärt svårt. Det är därför jag har undvikit att använda blixt.
 
FEL = Rätt. En engelsk förkortning för Flash Exposure Lock. Helt enkelt att du låser det värdet som blixten anser vara en korrekt exponering.

Ja. Du kan ha kameran på manuellt och blixten på E-TTL

Testa AV-läget på kameran och E-TTL på blixten. Fungerar förvånansvärt bra på Canon. Glöm inte av att sätta blixtkompensionationen på ca -1 (nära håll) och ca -½ eller 0 när avståndet blir lite längre.

Har du kameran i manuellt läge så kan man grovt säga att med tiden så styr du det omgivande ljuset och med bländaren motivets ljus. Detta är ihop med användning av blixt.

Beroende på vilket väder det är så var inte rädd för att använda ISO 200 eller 400 så du får skakningsfria bilder. Sätt blixten i läget HIGH. Plus i kanten om du arbetar med stora bländare. Håll dig runt 5,6 eller större (mindre tal)
 
Träna lite innan bröllopet. Ta med en kompis ut som modell och testa detta med blixt. Sätt kameran på auto och blixten på TTL (auto). Se hur det blir. Om det omgivande ljuset blir för ljust eller mörkt, kompensera med exponeringskompensering. Om blixten blir för stark eller svag, kompensera med blixtkompensering. Att börja leka med manuella inställningar precis innan ett bröllop, och särskilt om man inte har koll på det innan, känns ärligt talat som lite överkurs.
 
Jag har övat massor nu! Men att ha allt på auto funkar inte. Jag måste ställa tiden manuellt om jag ska få en vettig exponering med f/1,4-2,0. Ställer jag inte in kort synktid i kameran så kommer jag inte upp på en tid över 1/200 vilket är alldeles för långt. Tiden bör var mellan 1/1000-1/2000 om det ska bli någorlunda i solljus.
Man ska kunna ställa in avståndet också, men jag får inte den inställningen att funka trots att jag gör som det står i bruksanvisningen. Om motivet står långt bort antar jag att jag måste öka kraften någonstans mellan 1-5Hz?

Det här blir jobbigt...
 
Jodå. Det skall allt fungera att ha allt på auto om du nu vill ha det så. Det viktigaste är att du ställer in din blixt i läget "HIGH". I annat fall kan du aldrig få en kortare exponeringstid än 1/200.

Pröva detta:
Ställ in blixten på HIGH
Ställ kameran i läget AV
Välj bländare 2,8 (om du nu vill ha så stor bländare. Det kommer att innebära att du måste var väldigt noga med skärpan som skall träffa ögat precis) Vill du gardera dig, välj 4 eller 5,6
Är vädret hyfsat till dåligt ISO 200. Är det ljust och fint ISO 100.
Blixtkompensationen får du pröva dig fram med. Den kommer att variera på avstånd till motivet och hur starkt motljus du har. Nära -1. Långt bort och starkt motljus, då kan det bli till att köra med max på plus sidan.
Du har en fördel om du kan zooma in motivet så att t.ex. ansiktet fyller sökaren. Tryck på*-knappen och lås blixtljuset. Zooma tillbaka och ta din bild.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar