Annons

hjälp med blixt och spotlight

Produkter
(logga in för att koppla)

KE-nilsson

Avslutat medlemskap
Nu ikväll så ska jag fota en häst.

gag har tänkt mig att ha en blixt på kameran och en spotlight som motljus som häsen kommer at skymma ..

hoppas ni förstår min idé
kommer det att bli bra?
behöver jag tänka på någonting speciellt?

gag har tänkt mig att ha en blixt på kameran och en spotlight som motljus som häsen kommer at skymma ..

kommer det att bli bra?

Hästar bits fram, sparks bak och är glatta på mitten!

Prova med blixten på "långt" avstånd och med ganska lång slutartid för att få hela hästen belyst och samtidigt få med omgivande ljus. Fast ljus är ju inte så reglerbart så det är nog det du får ställa exponeringen efter. M-läge på kameran och trixa med bländare och tid. Blixten behöver ha någon utlösare och synckabel är kanske det säkraste utomhus. Överskrid inte kamerans blixtsynctid som brukar vara 1/200 Sekund. (prova dig fram tills hela bilden är exponerad utan någon svart kant.)

kommer det att bli bra?

Ladda upp bilder imorgon så kan vi säga om det blev bra eller inte. Det är nog helt omöjligt för oss i förväg säga om det blir bra eller inte, det beror ju helt på hur det genomförs, hur samarbetsvänlig hästen är, det rådande ljuset, Murphys (o)välvillighet etc. Kan tänka mig att belysa en hel häst med endast en styck liten speedlight (särskilt om den är på kameran) kan vara lite kruxigt att få till snyggt.

Lycka till ikväll :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar