Wow, fotosidans egen Dr. Phil eller?
Jag får tycka precis vad jag vill om folks recensioner. I en recension bör man ge seriösa argument varför man tycker att en viss produkt är bra, eller ej. Seriositeten behöver inte ligga på nobelpris-nivå, bara man kan få en uppfattning om resencentens tidigare erfarenhet eller en saklig jämförelse med en annan kamera.
Jag gav en snabb rekommendation bara, inget utförligt argumenterande och ska absolut inte jämföras med en recension. En bra kamera säljs ut billigt tillsammans med ett bra objektiv, inga konstigheter. Att jag nämnde just 400D och kassa recensioner i samma mening beror inte på att jag avskyr kameran eller märket, utan är ett uttryck för min frustration över alla "ogivande" recensioner. Läs själv så får du se hur det ser ut.
Ingenstans har jag skrivit att nikon kit-objektivet inte duger. Jag menade bara att dessa två populära fasta gluggar kan man hitta beggat och att de säkerligen är ganska vanliga även på olika skolor/föreningar/etc. där man brukar hålla fotokurser.
Vadå kalla fötter? Jag bara råkade komma på att det kanske är bäst att höra vad kursen erbjuder för objektiv. Jag tycker fortfarande att ett sprillans nytt D70s hus med 18-70 är helt ok för 7kkr. Har kursen däremot en sjuhelsikes arsenal av Canon L-objektiv som deltagarna fritt får leka med kan det kanske vara kul att köpa ett Canon-hus. Speciellt om kursen är lång och kostar mycket pengar.
Fast ett Canon hus kan man köpa ändå. Tyvärr tycker jag inte att ef-s 18-55 duger, specielt jämfört med ett 50/1.8 eller 85/1.8, utan då är det 400D med Tamron 17-50 som gäller och det kostar aningen mer än Nikon varianten. Som nybörjare kanske man vill hålla sig på rätt sida 10kkr sträcket. Dessutom är kombinationen ändå inte fullständigt överlägsen, utan får spö på ergonomi, trådlös styrning av blixtar och hus/objektiv-kompatibilitet (du vet, front fokus etc).
Det är mycket möjligt att mitt förra inlägg blev något otydligt, man vet ju själv hur man menar, men det kan ändå bli svårt för andra att tyda det. Jag har dock sett otydligare och mindre hjälpsamma inlägg i forumet. Jag har själv varit en nybörjare för exakt två år sedan och kan lättare sätta mig in i en annan nybörjares situation, än vad en gammal räv klarar av. Samtidigt har jag ändå lite erfarenhet nu, har koll på den tekniska biten och vågar därför ge en köprekommendation.