Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med att hitta ny kamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Maarielle

Ny medlem
nu är det såhär att jag snart ska påbörja en fotokurs. innan denna börjar vill jag helst få tag i en digital systemkamera. det jag är ute efter är något i stil med Canon D50. finns det någon annan som är bättre eller lättare? jag har även funderat på att köpa den begagnad, finns där några bra sidor där man kan köpa, som ni kan rekomendera? mvh; Marielle
 
Allvarligt talat tycker jag inte att du ska kolla bland recensionerna här. Går man in exempelvis på canon 400D så vill man bara gråta över hur oproffsiga en del människor kan vara. Massvis med recensioner i stil med: skitbra kamera, köp en du med! Alltså, att leta där är det sämsta du kan göra.

Ett riktigt bra köp just nu är ett nytt Nikon D70s med 18-70 kitobjektivet för 7000kr hos cyberphoto.se. Känner du nån med Nikon objektiv som kanske vill låna ut? 50/1.8 eller 85/1.8 är ganska vanliga och kommer nog användas en hel del då ni ska öva på porträtt.

Vad har kursansvariga för objektiv, ni kanske kan låna under kursen? Det BÄSTA du kan göra är att gå och fråga dem och sen komma tillbaka hit och berätta vilka råd du har fått. De kanske har massvis med häftiga objektiv, troligtvis Canon eller Nikon, det är riktigt dumt att missa chansen att kunna testa dessa.
 
Senast ändrad:
marooned skrev:
Allvarligt talat tycker jag inte att du ska kolla bland recensionerna här. Går man in exempelvis på canon 400D så vill man bara gråta över hur oproffsiga en del människor kan vara. Massvis med recensioner i stil med: skitbra kamera, köp en du med! Alltså, att leta där är det sämsta du kan göra.

Jag håller inte med utan tycker att fotosidans recensioner är en bra informationskälla som komplement till tester i tidningar och på Internet. Visst får man ta recensionera för vad det är - ofta partiska inlägg av en som vill rättfärdiga sitt eget köpbeslut. Alltså, ungefär som ditt eget inlägg ovan! :)

Skämt åsido, att en recension är "oproffsig" behöver inte vara någon nackdel tycker jag. Om det finns en mängd positiva omdömmen från nybörjare talar det ju för att produkten i alla fall har många nöjda användare. Om det skulle finnas en mänd omdömmen typ "Den värsta skit jag köpt - köp inte denna" så vore det också oproffsiga men en signal om att allt inte står rätt till.

Nåväl, den trevliga sanningen (?) är ju att Marielle knapast får en dålig kamera oavsett vilken modell hon nu väljer.


Mvh
Anders
 
Har du möjlighet att testa/låna några olika kameramodeller så är det ett stort +.
Det är så olika hur vi upplever "känslan" i kameran, så mitt råd. Känn på kameran hur den är och hur du kommer åt de olika reglagen.
Kvalitén på de olika fabrikaten inom samma område är väldigt snarlika, men håll dig till de kända fabrikaten. Då finns det en mängd tillbehör begagnat på marknaden till bra priser.

/Arne
 
marooned skrev:
Allvarligt talat tycker jag inte att du ska kolla bland recensionerna här. Går man in exempelvis på canon 400D så vill man bara gråta över hur oproffsiga en del människor kan vara. Massvis med recensioner i stil med: skitbra kamera, köp en du med! Alltså, att leta där är det sämsta du kan göra.

Ett riktigt bra köp just nu är ett nytt Nikon D70s med 18-70 kitobjektivet för 7000kr hos cyberphoto.se. Känner du nån med Nikon objektiv som kanske vill låna ut? 50/1.8 eller 85/1.8 är ganska vanliga och kommer nog användas en hel del då ni ska öva på porträtt.

Vad har kursansvariga för objektiv, ni kanske kan låna under kursen? Det BÄSTA du kan göra är att gå och fråga dem och sen komma tillbaka hit och berätta vilka råd du har fått. De kanske har massvis med häftiga objektiv, troligtvis Canon eller Nikon, det är riktigt dumt att missa chansen att kunna testa dessa.


En riktigt härlig kommententar på temat "Mitt råd är bättre än ditt".

Första stycket är misstänkliggörande av alla andras råd.

Andra stycket är den egna rekomendationen, som inte behöver argumenteras. Dock kan en osäkerhet skönjas eftersom kit-objektivet tydligen inte kan användas, beroende på att två fasta är att föredra.Fortfarande kvarstår rekomendationen av kit-objektivet. En rekomendation till synses gjord helt utan att veta hur kameran ska användas i praktiken.

Tredje stycket är de kalla fötterna. Rekomendationen tycks inte hålla, men mörkar den med ett gott råd att ta själv ta reda på hur kameran ska användas. Sedan den självklara avslutningen att berätta vilken utrustning som finns på kursen, utan att veta vad det finns för utrustning på kursen.

Inte lätt att välja vilka råd som är att lita på.
 
Wow, fotosidans egen Dr. Phil eller?

Jag får tycka precis vad jag vill om folks recensioner. I en recension bör man ge seriösa argument varför man tycker att en viss produkt är bra, eller ej. Seriositeten behöver inte ligga på nobelpris-nivå, bara man kan få en uppfattning om resencentens tidigare erfarenhet eller en saklig jämförelse med en annan kamera.

Jag gav en snabb rekommendation bara, inget utförligt argumenterande och ska absolut inte jämföras med en recension. En bra kamera säljs ut billigt tillsammans med ett bra objektiv, inga konstigheter. Att jag nämnde just 400D och kassa recensioner i samma mening beror inte på att jag avskyr kameran eller märket, utan är ett uttryck för min frustration över alla "ogivande" recensioner. Läs själv så får du se hur det ser ut.

Ingenstans har jag skrivit att nikon kit-objektivet inte duger. Jag menade bara att dessa två populära fasta gluggar kan man hitta beggat och att de säkerligen är ganska vanliga även på olika skolor/föreningar/etc. där man brukar hålla fotokurser.

Vadå kalla fötter? Jag bara råkade komma på att det kanske är bäst att höra vad kursen erbjuder för objektiv. Jag tycker fortfarande att ett sprillans nytt D70s hus med 18-70 är helt ok för 7kkr. Har kursen däremot en sjuhelsikes arsenal av Canon L-objektiv som deltagarna fritt får leka med kan det kanske vara kul att köpa ett Canon-hus. Speciellt om kursen är lång och kostar mycket pengar.

Fast ett Canon hus kan man köpa ändå. Tyvärr tycker jag inte att ef-s 18-55 duger, specielt jämfört med ett 50/1.8 eller 85/1.8, utan då är det 400D med Tamron 17-50 som gäller och det kostar aningen mer än Nikon varianten. Som nybörjare kanske man vill hålla sig på rätt sida 10kkr sträcket. Dessutom är kombinationen ändå inte fullständigt överlägsen, utan får spö på ergonomi, trådlös styrning av blixtar och hus/objektiv-kompatibilitet (du vet, front fokus etc).

Det är mycket möjligt att mitt förra inlägg blev något otydligt, man vet ju själv hur man menar, men det kan ändå bli svårt för andra att tyda det. Jag har dock sett otydligare och mindre hjälpsamma inlägg i forumet. Jag har själv varit en nybörjare för exakt två år sedan och kan lättare sätta mig in i en annan nybörjares situation, än vad en gammal räv klarar av. Samtidigt har jag ändå lite erfarenhet nu, har koll på den tekniska biten och vågar därför ge en köprekommendation.
 
Senast ändrad:
Re: självklart..

Maarielle skrev:
själklart menade jag nikon d50.. fick nog en släng av förvirring innan idag ;)

Om det är låg vikt och litet format du prioriterar kan det kanske vara intressant att kolla den nya Nikon D40?

Mvh
Anders
 
Hej! Köp en Nikon D50 el D70s. De kamerorna är nog hanteringsmässigt mest logiska till grymt bra priser. Däremot spelar det nog ingen roll vilket märke man väljer med tanke på bildkvalitén.

Glenn/Canonägare
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.