Annons

Hjälp! Måste fixa "kalibrering"...

Produkter
(logga in för att koppla)
cmgo skrev:
Jag kan inget om skärmar.
Men programvaran frågar efter vad man kan ställa in på skärmen och utgår ifrån det.

Har inget minne om jag har någon Candella inställning på min laptop men kan kolla det i kväll.

Det beror på vilken programvara du kör och vilken kalibrator du använder. Gretag, Basiccolor mfl rek ett candellavärde för respektive skärm, exv sitter den i en laptop, är det en crt, tft.
Detta är rekommendationer för hur "ljus" skärmen skall vara. Därefter mäts skärmen upp och du får instruktioner om att ändra parametrar som exv "ljushet" till dess candella värdet uppnås, därefter fortgår kalibreringen.
Enkla kalibreringar gör bara en profil i det befintliga ljuhetsvärdet med för högt eller lågt candella som följd, välj avacerad kalibrering där målvärdet är ett givet candellavärde för just den skärm som du skall kalibrera
Mikael
 
Senast ändrad:
IDA
Om det är denna skärm http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&TAB=2&PRODUCT=1416
som du har så förstår jag att du har problem med dina bilder. Skärmen är inte direkt lämpad för bildhantering pga att den autokorrigerar sin ljushet /bildvisning samt även tar hänsyn till omgivningsljuset och ställer om sig efter detta.
Kan dessa funktioner stängas av ? Dvs så egna inställningar kan göras?
mvh Mikael
 
Senast ändrad:
Hej,

Har haft ganska mycket att göra senaste dagarna. Men jag blev tvungen att skicka in mina bilder redigerade med inställningarna låg brightness + c-booster fast ni sa att det var fel att göra så.
Jag får se hur det blir. Blev ganska stressad eftersom det inte verkade som om den gick att få ordning på på något bra sätt.

Hur som helst. Om det du säger Mikael är sant så måste jag säga att jag känner mig ganska lurad. Jag frågade i skärmtråden specifikt efter en skärm som var tillräckligt bra för att jag skulle slippa få tillbaka bilderna jättemörka (vilket var problemet med min förra skärm). Martin som verkade vara kunnig rekomenderade denna skärm för mig. Visst det fanns bättre men jag hade inte mer pengar och för mig var detta ändå en förmögenhet.
Så nu när du säger att denna skärm inte lämpar sig för bildhantering så blir jag så besviken. Hade jag alltså lika gärna kunnat köpa en sunkig Siba-skärm för hälften av pengarna och fått samma resultat?

Det som skrevs om grafik-kortet lät intressant. Någon som har mer kunksap om detta och hur man testar sitt grafikkort så att det är rätt inställt??
 
lingultblad skrev:
Hej,

Har haft ganska mycket att göra senaste dagarna. Men jag blev tvungen att skicka in mina bilder redigerade med inställningarna låg brightness + c-booster fast ni sa att det var fel att göra så.
Jag får se hur det blir. Blev ganska stressad eftersom det inte verkade som om den gick att få ordning på på något bra sätt.

Hur som helst. Om det du säger Mikael är sant så måste jag säga att jag känner mig ganska lurad. Jag frågade i skärmtråden specifikt efter en skärm som var tillräckligt bra för att jag skulle slippa få tillbaka bilderna jättemörka (vilket var problemet med min förra skärm). Martin som verkade vara kunnig rekomenderade denna skärm för mig. Visst det fanns bättre men jag hade inte mer pengar och för mig var detta ändå en förmögenhet.
Så nu när du säger att denna skärm inte lämpar sig för bildhantering så blir jag så besviken. Hade jag alltså lika gärna kunnat köpa en sunkig Siba-skärm för hälften av pengarna och fått samma resultat?

Det som skrevs om grafik-kortet lät intressant. Någon som har mer kunksap om detta och hur man testar sitt grafikkort så att det är rätt inställt??

Inte tror jag du gjort ett dåligt köp, enligt specarna har den en bra panel mm. Om du dessutom fick den till utförsäljningspriset har du gjort ett riktigt bra köp i mina ögon.

De autojusteringar av ljusförhållandena som skärmen har bör gå att stänga av, nåt annat är inte troligt. Titta i manualen, är den bristfällig kontakta din säljare, fungerar inte det kontakta Eizos support direkt. Där lär du finna ett bra svar på dina problem.

Lycka till!

Mvh Magnus
 
IDA på Eizo.se finns manual att ladda ned. Skärmen kan stänga av funktionen för ljushetsanpassning så det är inget problem.

Testa att återgå till fabriksinställningarna

Gå in på skärmmenyn
Others --> Reset

Då är ljushetsanpassningen per automatik avstängd
Default settings


Brightness : 100%

BrightRegulator : Disable

FineContrast Mode : Custom

Surround : Mode2

Input Signal : Auto

Off Timer : Disable

Menu Off Timer : 45 seconds

Language : English


När Fine Contrast Mode står på Custom kommer du åt att göra skärminställningar för att optimera din skärm för bildbehandling.
 
Mikael Risedal: Kastar mig in i denna disk. då jag behöver din och andras hjälp!

Köpte mig en Benq FP241W igår. Problemet som jag ser nu är att jag har lite svårt att hålla mina värden mellan kalibreringarna... jag har ju mina "target values" som ligger på 6500Kelvin, ljushet på 0.72cd/m2 och kontrasten 191cd/m2.

...är detta fel värden???

Kelvingraderna flackar inte så mycket +/-10kelvin.
Ljusheten flackar +0, -0.15cd/m2.
Kontrasten flackar +10, -30cd/m2.

Verkar svårt att hitta rätt mellan gångerna... Jag klarade det dock med min gamla CRT skärm!
Hur allvarligt är detta? Skillnaden är knappt märkbar för ögat... (?)

Jag kalibrerar med en Spyder och Colorvision Optical programvara.

Jag har kört en PreCal för att bestämma vitpunkt. Skärmen har ju inga fasta värden (siffror) utan de heter Movie, Photo, Standard etc. Jag har kört på custom och ställt RGB själv.

Någon som har några ideér?

Mvh // M
 
Hej kära skärmtråd :)
Jag är inte längre i närheten av min skärm utan jag är bortrest för att fira jul. Men jag kan tala om att jag fått mina bilder som jag framkallade med skärm-justering à la Ida. Dvs. jag jämförde det första framkallningsförsöket med bilden på skärmen och justerade till sde såg någorlunda lika ut. Justeringarna jag gjorde var att dra ner brightness och sätta på c-booster.
Bilderna kom faktiskt tillbaka hyfsade. Inte perfekt resultat men helt okej. Jämfört med fösrat försöket som var en katastrof (då jag för övrigt använde mig av fabriksinställningarna) (Man borde egentligen varnas för at framkala bilder med fabriksinställningarna)

Hur som helst när jag kommer hem ska jag försöka att fixa till min skärm lite mer så att jag kanske kan få ett ännu bättre resultat. Men jag skulle vilja säga en sak till alla snälla människor som försökt hjälpa mig i denna tråden.
1. Jag har INGA problem med mina färger..
2. Jag har inte rört fabriksinställningarna (förutom när jag skickade in bilder för sista framkallningen) Jag säger detta eftersom det verkar som en del här har fått för sig att jag hållt på och pillat jättemycket på skärmen för att få bättre ljus. Det har jag alltså inte. Skärmen har fabriksinställningar.

@Mikael: Är enda lösningen nu att jag skaffar en kalibrator? (eller var du ironisk??)
Och om det är det kan den påverka inställningarna på grafikkortet) Om det nu är så att mitt kort har fel inställningar vilket jag själv tycker verkar troligt med tanke på att jag hade exakt samma problem med min förra skärm.
 
Hej igen Ida

Jag tycker du skall ta bort alla felkällor , dvs stänga av ev autokorrigering, stänga av lägen där skärmen förstärker färger mm. Dvs o -ställa skärmen och därefter profilera skärmen, dvs mäta upp den med extern kalibrator. Först då får "kvitto" på vad skärmen återger.
Mikael
 
1, Jag och en hel del av min omgivning anser att Crimsons kopior blir för mörka jämfört med en kalibrerad skärm. Vill inte påstå tvärsäkert att Crimson har problem eftersom vi har en felkälla på skolan som vi inte vet hur mycket den påverkar.

2, Men det är så att vi jobbar i ett nedsläckt rum eftersom skolan inte haft råd att installera rätt ljus. Detta gör, tror vi, att ögat luras till att tro att bilden är ljusare än vad den egentligen är.

Eftersom alla vi elever och läraren upplevt samma problem så är detta de enda två felkällorna vi kan tänka oss.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
1, Jag och en hel del av min omgivning anser att Crimsons kopior blir för mörka jämfört med en kalibrerad skärm. Vill inte påstå tvärsäkert att Crimson har problem eftersom vi har en felkälla på skolan som vi inte vet hur mycket den påverkar.

2, Men det är så att vi jobbar i ett nedsläckt rum eftersom skolan inte haft råd att installera rätt ljus. Detta gör, tror vi, att ögat luras till att tro att bilden är ljusare än vad den egentligen är.

Eftersom alla vi elever och läraren upplevt samma problem så är detta de enda två felkällorna vi kan tänka oss.

Mvh
Maverick

Jag upplever precis samma problem hos Proffskopia i Jkpg... får alltid göra mina bilder lite ljusare för att få detta bra!

Mvh // Martin
 
Har följt Idas problem mellan hopp och förtvivlan, men allt tog slut när det var som mest spännande.

Som jag uppfattade det ...
Idas problem: "alla bilder var jättemörka" efter utskrift.

Jesper tipsar om Adobe Gamma och att kolla en gråkil. Ida: "... På very dark bli den svart och på very light blir den vit ..." (får en gråskala direkt i tråden av Mikael och Ida kan urskilja alla rutor).

Också Mikael föreslår "Adobe Gamma" (Ida nappar inte "... börjar så smått ge upp ..."). Mikael vägleder i "Gamma". Ida försöker men får inte rutorna att smälta ihop. Ett viktigt spår lämnas öppet: tittar hon en bit ifrån och kisar, som man behöver göra, eller fungerar inte inställningarna? Varför ger hon upp? Många försöker hjälpa till med olika förslag men "Adobe Gamma" glöms bort ett tag.

Mikael igen: gråskalor, vitpunkt, svartpunkt osv. Från flera håll haglar olika förslag: histogram, arbetsprofil, färgrymd, rätt betraktningsljus ... Ida förstår allt mindre? Mikael irriterat: "kan vi ta en sak i sänder?". Några vill låna ut kalibreringsdon. Ida läser bruksanvisningen på nytt och tror att hon löst problemet (men inte?). Mikael föreläser pedagogiskt, men vet Ida vad "Candelavärde" är? Skärmen i fabriksläge! Nu måste Ida skicka iväg sin bilder. Är Ida lurad på nya datorn? Nej, men autojusteringen måste stängas av!

Ida firar jul och Mikael är beredd att fortsätta hjälpa. Sedan dör hela diskussionen.

Ett mycket spännande drama som inte får sin upplösning. Har Ida lärt sig kalibrera? Med kalibrerings"grunka"? Blir bilderna bättre? Diskussionen illustrerar kanske alla frågor, som kommer åter om kalibrering och annat. Och hjälpsamheten och tålamodet på sidan.

Men hur slutade det? ...
 
Ja HUA hur slutade detta?

Vad jag minns så fanns det en autokorrigeringsknapp som skulle stängas av för att skärmen inte skulle ställa in sig på nytt och autoläge.

Sedan tror jag Ida ställde in sin skärm efter anvisningarna hon fick
Mikael
 
:) Mäkta inponerad av din resume med all fakta och alla frågetecken. Tack för den underhållande läsningen men frågan kvarstår löste det sig eller ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.