Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Måste fixa "kalibrering"...

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad snälla ni är!

@Mikael
den bild som du skickade tillbaka till mig ser väldigt blek ut på min skärm. Det ser ut som om man överexponerat den ganska mycket. Så jag antar att det alltså är min skärm.
Frågan är bara hur man ställer om den. Brightness-funktionen tycker jag inte fungerar.

@Magnus
Det skulle verkligen vara toppen. Jag bor i Kalmar så det är väl inte såå nära och jag har ju ingen bil. suck. (Det är i sådana här stunder som man önskar att man hade tagit det där körkortet..)
Men aaaah vad bra det vore.

Men hur funkar det med kalibrering egentligen. Har en kompis i Uppsala som jag pratade med igår och han sa att han kalibrerar varje vecka för att vara säker på att skärmen blir riktig.
Jag kalibrerade min gamla skärm en gång. Den ändrade sig efter två dagar och blev "fel" färg.
Är det så att datorn automatiskt ändrar tillbaka så att enda utvägen är att kalibrera ofta och mycket??

lingultblad skrev:

@Magnus
Det skulle verkligen vara toppen. Jag bor i Kalmar så det är väl inte såå nära och jag har ju ingen bil. suck. (Det är i sådana här stunder som man önskar att man hade tagit det där körkortet..)
Men aaaah vad bra det vore.

Men hur funkar det med kalibrering egentligen. Har en kompis i Uppsala som jag pratade med igår och han sa att han kalibrerar varje vecka för att vara säker på att skärmen blir riktig.
Jag kalibrerade min gamla skärm en gång. Den ändrade sig efter två dagar och blev "fel" färg.
Är det så att datorn automatiskt ändrar tillbaka så att enda utvägen är att kalibrera ofta och mycket??

Jag har en nära vän i Kalmar, kan ha hjälpa till och ta emot den kan jag skicka upp den på fredag. Jag åker själv på turné i Frankrike på lördag morgon (borta till i april) och kan inte ta emot den. Men vill ha hämta den hos dig och ha den till april är det lugnt.

Man behöver inte kalibrera om en gång i veckan så länge man inte har en skämt skärm.
Dator ändrar inte själv tillbaka, men skärmen "glider" lite (väldigt lite) och förändras lite ljusmässigt (mattas av).
Ändrar det tillbaka har man nog tryckt någonstans där man inte borde :)
Man sparar bara den profil man får, lägger in den som standarskärmprofil (egenskaper/färgmatchning) och väljer att alla program man använder vet om det.
Sen är det bara att åka.

Jag tror att med min kalibrator står att dom rekommenderar att göra det en gång i månaden.

/Magnus

IDA. det hjälper inte att kalibrera din skärm förrän du kan dra ner "ljusheten" till en lägre nivå.

Eftersom du inte tycks kunna påverka din skärms "ljushet" så skapar du bara en profil som påverkar visningen av bilden vad det gäller färgåtergivningen R G B men inte det stora problemet som är att få ner candellavärdet i din skärm. Dvs få rätt "ljushet" tillsammans med en gammakurva/kontrastkurva för bästa visning av bilder..

En ny tft skärm behöver du inte mäta upp mer än någon gång i månaden. Gamla "stora" CRT skärmar kan man kontrollera/mäta upp oftare.Exv en gång /vecka beroende till vad skärmen används till.

MEN problemet ligger i att något verkar galet med din skärms inställningar vilket först får redas ut vari de ligger eller om du gör fel i handhavandet.

Mikael

Senast ändrad:
Här är den bild som du skickade till mig till vänster, höger är bara upplättad av mig med kurvverktyget , inte ändrad i mättnad.Det är svårt att göra en kopia via lab med den vänstra bilden, min korrigering kunde vara lite mer än den jag visar, dvs mer upplättad

Jag föreslår att du läser igenom bruksanvisningen till din skärm. Vad du kan påverka och hur.
Mikael

Bilagor

• bild 1.jpg
    bild 1.jpg
    59.7 KB · Visningar: 460
Det borde finnas två olika parametrar som styr ljusstyrkan på din skärm, eftersom det är en TFT. dels en som styr bakgrundsbelysningen, på min Sony heter det backlight. Sen en vanlig brightness kontroll. Båda två påverkar ljusstyrkan på skärmen. Om inget händer när du ändrar dom reglagen är det nåt fel på din skärm.

Hej!

@Mikael
Jag har såklart läst igenom bruksanvisningen för min skärm. Det var det första jag gjorde när jag insåg att något gått snett. Men den är bara en sida och där står i princip bara vad de olika knapparna på panelen kan göra.
Dock har jag ändrat nu och dragit ned brightness till nära noll (den var på hundra med fabriksinställningarna) Jag tycker att skärmen är ruskigt jobbig att titta på nu och jag sitter med näsan helt nära för att se vad som står skrivet men i alla fall så ser den bild som du redigerade ganska bra ut nu.
Så jag tänker försöka redigera mina bilder i detta läge och skicka in dom för utskrift igen. Har tyvärr ingen mer tid att vänta. Det får gå som det går. Jag får hålla tummarna ;-)

@Magnus
Supersnällt! Fast om nu Mikael har rätt så låter nästan som arbete i onödan. Med min förra skärm så struntade den helt enkelt i den nya färgprofilen efter omstart om jag minns rätt. Sedan använde den sig av någon egen färgprofil som var väldigt mörk.. hmm.. men annars var min gamla skärm bra. Väldigt klara och skarpa färger. Bättre än på den skärm jag har nu faktiskt. (Jag förstår inte varför alla lcd-skärmar måste se så suddiga ut.) Men hur som helst så är jag trots allt nöjd med färgåtergivningen. Det enda som är fel är som sagt att den återger bilder så att de ser för ljusa ut.
Kan inte så mycket om kalibratorer men om det du tycker att det är värt ett försök så?

HEJ!!

Jag tror att jag har typ löst problemet!!!!
I min bruksanvisning står som sagt bara vad de olika knapparna på skärmpanelen gör. Men inte vaed de olika knapparna i själva menyn som kommer upp om man trycker på enter kan göra. (den är gaanska ofullständig) Jag provade att kombinera min nuvarande obefintliga brightness med att sätta på en sak som hette c-booster. Och nu ser faktiskt mina framkallade bilder ut som de på skärmen! Så jag måste ju ha lyckats! Eller??

Nu ska jag i alla fall redigera och skicka in mina bilder på nytt.
Håll tummarna!! :-D

Vill bara berömma er alla...

Den här tråden tycker jag är ett lysande exempel på hur vi hjälper varandra framåt i fotograferandet och den efterföljande bildbehandlingen.

Fotosidan visar sig alltså från sin bästa sida i en sådan här tråd, finns så mycket hjälpsamma filurer här som verkligen tar sig tid att hjälpa till, även då det krävs ett par vändor och tid i anspråk för att få alla att förstå.

PS: visst var det lite off-topic, men jag hoppas det var OK.

lingultblad skrev:
HEJ!!

Jag tror att jag har typ löst problemet!!!!
I min bruksanvisning står som sagt bara vad de olika knapparna på skärmpanelen gör. Men inte vaed de olika knapparna i själva menyn som kommer upp om man trycker på enter kan göra. (den är gaanska ofullständig) Jag provade att kombinera min nuvarande obefintliga brightness med att sätta på en sak som hette c-booster. Och nu ser faktiskt mina framkallade bilder ut som de på skärmen! Så jag måste ju ha lyckats! Eller??

Nu ska jag i alla fall redigera och skicka in mina bilder på nytt.
Håll tummarna!! :-D

Jag skall ringa kompisen idag, återkommer om det.

Man kan få ljudet någorlunda okay själv, men färgerna tror jag man måst kalibrera skärmen för att få rätt på. Och även med kalibrerad skärm blir färgerna inte 100 p utskrifter så länge man inte lämnar bilderna till proffs lab.
Och verkligen ser till att dom stänger av auto korrekt om man lämnar det på svensson ställe.
Annars skall dom "fixa" färger, ljus, kontrast osv åt en.

/Magnus

Ska inte lägga mej i diskussionen om själva kalibreringen av din skärm. Men du skrev själv att du nyligen köpt den, och om du har minsta misstanke om att skärmen inte visar färgerna på ett riktigt och bra sätt så varför inte lämna tillbaka den till säljaren och begär en ordentlig genomgång av den med en riktigt genomförd kalibrering. Du bör ju ha garanti på den. Betalar man dyra pengar för något så är väl det minsta man kan kräva att resultatet blir bra. Så ge dej inte, kräv det du har rätt till. MVH/Kenneth och lycka till med din skärm

Jatsy skrev:
Ska inte lägga mej i diskussionen om själva kalibreringen av din skärm. Men du skrev själv att du nyligen köpt den, och om du har minsta misstanke om att skärmen inte visar färgerna på ett riktigt och bra sätt så varför inte lämna tillbaka den till säljaren och begär en ordentlig genomgång av den med en riktigt genomförd kalibrering. Du bör ju ha garanti på den. Betalar man dyra pengar för något så är väl det minsta man kan kräva att resultatet blir bra. Så ge dej inte, kräv det du har rätt till. MVH/Kenneth och lycka till med din skärm

Tanken är ju god, men det ingår ju knappast i köpet av en skärm att den är kalibrerad.
Idas skärm är säkert precis som den skall vara, bara att hon ställer lite högre krav på den än vad vanliga användare gör, som aldrig märker att dom inte visar rätt färger.

Inga skärmar visar rätt färg när du köper dom, så då skulle alla lämna tillbaka sina skärmar, och få nya som dom lämnar tillbaka osv.
Så länge inte skärmen är såld som en fotoskärm som visar helt rätt färger så tycker jag inte att det är butikens problem, skärmen är inte sönder.
Jag tror till och med att dom flest icke fotografer inte ens vill ha färger, kontrast och ljud rätt, för dom vill ha mer av allt.

/Magnus

Kort svar bara för jag har lite bråttom måste iväg men:
Färgerna på skärmen är och har hela tiden varit jätte bra!(Det är bara att den varit för ljus som jag har haft problem med.. hoppas det är löst nu..)

Och jag håller verkligen med dig Johan!! All hjälp jag har fått här är verkligen otrolig!! Tack så hemskt mycket alla!

IDA

Jag kan inte din skärm-men försök få skärmen i sk fabriksläge, att ha "boostad färg etc" försvårar bara en ev senare kalibrering. Vad du gör är ungefär som på en färg TV välja olika lägen som exv för film , eller mycket färg etc.

Du skall först ha din skärm att fungera vad det gäller "ljushet och skärmen skall vara i fabriksinställning.

Sedan vad det gäller kalibrering och Idas skärm. Den verkar endast gå att påverka i "ljushet" och då skapar man "bara" en profil med extern kalibrator. En fullvärdig kalibrering sker alltså inte. (vad för inställningsmöjligheter Ida har på sin skärm vet jag inte)

Vad man eftersträvar vid en kalibrering/profilering är att kunna ställa hårdvaran i skärmen ,RGB, kontrast och "ljushet och att man erhåller ett Candellavärde mellan 120-140 vad det gäller platta skärmar.Dvs att man får ner skärmens "ljushet" till en bra nivå.När skärmen väl är ställd så skapar man en profil vid uppmätning. En profil som hjälper till att visa färger , gråskala och kontrastkurva så bra som möjligt på just IDASskärm

IDAS skärm håller just nu ett alldeles för högt Candellavärde=ljushet -detta måste ner.

DÄRFÖR måste Du IDA måste få ner candellavärdet på din skärm helst ner mot 120-140 och ha skärmen i NATIVE läge (neutralt inställd från fabrik) innan man mäter upp den med extern kalibrator.

Mikael

Senast ändrad:
IDA
ring mig på 046-399000
så skall jag försöka guida dig för att kontrollera om skärmen är som den skall vara. Nu kör jag visserligen Eizos prof dyra skärmar men principen är densamma med att bla få ner candellavärdet.
Din skärm är bra (googlat på den) -jag tror du har kommit lite snett från början.
Jag har 4 olika externa kalibreringsinstrument och kan även låna ut bla en spyder om så behövs. Men först måste vi veta vad du ser eller inte ser på din skärm.
Mikael

Senast ändrad:
Grafikkortet?

Ytterst märkligt att ingen berört inställningarna för grafikkortet. Om du hade samma problem med skärmen innan lutar det ju ditåt...

Re: Grafikkortet?

qjl978q skrev:
Ytterst märkligt att ingen berört inställningarna för grafikkortet. Om du hade samma problem med skärmen innan lutar det ju ditåt...

Problemet är att vi inte alls vet arbetsgången/hantering vad det gäller bilder, vad Ida ser eller inte ser, hur ljus skärmen i verkligheten är. Vad vi vet är att en bild på IDAS skärm ses som ljusare/bättre än en utskriven bild. Vad jag vet är att den bild som Ida ser som bra på sin skärm är alldeles för mörk på min Eizo CG 210K skärm som är en referensskärm i ett rum avsett för bildbehandling.

Ida du måste börja med att ställa skärmen i fabriksläge. Eizoskärmarna kommer i ca 6500K och gamma 2.2 som default.

Alla de bilder som du har fått tips om tidigare = Stefan Ohlssons vitpunkt, svartpunkt och gråskalan skall då kunna ses bra, möjligen med undantag av de absolut vitaste och svartaste rutorna.

Angående grafikkortet som är nämt ovan, det är möjligt, men vad?

Det finns skärmar exv Apple skärmar med högt candellavärde som inte kan dras ner mot 120-140 . En skärm jag har mätt upp till över 300 när reglaget för ljushet är draget i botten är nya Imac 24".
Idas Eizoskärm har betydligt bättre förutsättningar för att ställas in än Appleskärmarna.

Mikael

Senast ändrad:
Kör på Magnus linje och låna hans kalibrator. Min skärm var också väldigt ljus innan jag köpte min spider2 nu är den bra. Om du inte lånr hans så går det bra för mig att ta mig en liten foto runda åt det hållet o ta med mig min spider2.

cmgo skrev:
Kör på Magnus linje och låna hans kalibrator. Min skärm var också väldigt ljus innan jag köpte min spider2 nu är den bra. Om du inte lånr hans så går det bra för mig att ta mig en liten foto runda åt det hållet o ta med mig min spider2.

Oavsett om IDA tar och lånar din eller min spyder eller någon av mina Gretag/Binuscan kalibratorer och Ida inte kan sänka Candellavärdet på sin skärm tillräckligt genom ljuhetsreglaget så är skärmen fortfarande för högt ställd. Dvs om inte Ida sitter i ett rum med mycket starkt omgivningsljus som träffar skärmen.
Mikael

Senast ändrad:
Jag kan inget om skärmar.
Men programvaran frågar efter vad man kan ställa in på skärmen och utgår ifrån det.

Har inget minne om jag har någon Candella inställning på min laptop men kan kolla det i kväll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar