Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Måste fixa "kalibrering"...

Produkter
(logga in för att koppla)
lingultblad skrev:
Hej,
Har ganska nyss köpt en ny skärm (Tack Martin Agfors för tips i skärm-tråden!)
Skickade in en bunt foton för framkallning/utskrift eller vad man kallar det nu förtiden. Fick tillbaka dom idag och alla bilder var jättemörka.
Blev så ledsen. Jag förstår självklart att jag skulle ha fixat inställningarna på min skärm och kalibrerat den på något sätt för att fått ett bra resultat. Men ja, mina pengar är slut nu. De gick åt till skärmen.. Jag har helt enkelt inte råd att köpa någon kalibrator just nu. Inte ens om den skulle kosta bara några hundra. Så jag tog en chansning att det skulle kanske i alla fall vara hyfsat resultat men jag hade visst fel..
Så jag tänkte som så att det borde ju bara vara att ta upp ett av de framkallade fotona på skärmen och sedan göra inställningarna efter det. (Budget-kalibrering.. he he..) Så jag har nu pillat lite men hur jag än gör så kan jag inte få bilden på datorn att se lika mörk ut som det utskrivna fotot. Tog ner brightness till noll och då började det bli lite lite likt. Men med den bieffekten att all text (på datorns menyer och knappar etc.) blev väldigt svårläst och man fick anstränga ögonen ordentligt.
Som ni hör är jag inte så bra på det här. Och jag måste fixa ett bra antal foton innan jul. Kan någon ge mig ett råd eller tips på vad jag kan göra??

Vore supersnällt!!


Ida
Ställ tillbaka skärmen i ursprungsläget, fabriksinställningar.
Ta ner Stefan Ohlssons testmapp för bildskärm=skärmtest längst ner på sidan http://www.profiler.nu/kursdok.html

Testa din bildskärm att den kan visa svartpunkt, vitpunkt .
Testa även att du kan se denna gråskala och alla rutor från svart till vitt. (längst ner)

Du kan sedan visuellt förbättra skärmens återgivning genom att använda Adobe Gamma som du hittar i kontrollpnelen. (hänger med om du har Photoshop installerat på pc) Följ anvisningarna och välj gamma 2,2.

Om du nu ser gråskalan, Stefans bilder rätt och dina bilder blir för mörka så beror det inte på skärmen utan din bildhantering eller labbet som du skickar bilderna till.
Mikael
 

Bilagor

  • grayscale.gif
    grayscale.gif
    2.2 KB · Visningar: 854
Senast ändrad:
Först måste jag måste tacka så mycket för alla svar från Martin och Mikael. Mitt problem är alltså endast att bilderna blir för mörka när dom framkallas. De ser väldigt fina ut på min skärm. Färgerna har jag inga problem med (förutom då att de är onormalt mörka.)

Oki så till testet jag fick av dig Mikael. Jag kan inte riktigt följa instruktionerna. Där står ju "Kontrollera att du kan se alla de olika rutorna." Jag kan inte göra det på den svarta bilden så ser jag inte de fyra första. Och på den vita ser jag inte de två första (skulle vilja säga tre men om jag
anstränger mig väldigt mycket så tycker jag att jag kan urskilja den tredje vita rutan)
vad ska jag göra då??
Det står ju inget om vad man ska göra om man inte kan kan se rutorna..
 
Gå in i kontrollpanelen och leta upp Adobe Gamma (en blå bildskärm). Följ anvisningarna och justera enligt instruktioner. Gör sedan om testet.
 
lingultblad skrev:
Först måste jag måste tacka så mycket för alla svar från Martin och Mikael. Mitt problem är alltså endast att bilderna blir för mörka när dom framkallas. De ser väldigt fina ut på min skärm. Färgerna har jag inga problem med (förutom då att de är onormalt mörka.)

Oki så till testet jag fick av dig Mikael. Jag kan inte riktigt följa instruktionerna. Där står ju "Kontrollera att du kan se alla de olika rutorna." Jag kan inte göra det på den svarta bilden så ser jag inte de fyra första. Och på den vita ser jag inte de två första (skulle vilja säga tre men om jag
anstränger mig väldigt mycket så tycker jag att jag kan urskilja den tredje vita rutan)
vad ska jag göra då??
Det står ju inget om vad man ska göra om man inte kan kan se rutorna..

OK
Kan du se den gråskala A-Z som hängde med i mitt förra inlägg?
Mikael
 
lingultblad skrev:
den ser typ ut såhär som framkallad. (I photoshop kan jag nämligen få bilden att likna framkallningen ganska exakt.. )

Om vi skall reda ut hur din skärm beter sig måste vi veta vad du ser.
bilden till vänster har jag gjort i ordning så att detaljer kommer fram i det mörka, den andra är ditt exempel från första sidan och som är alldeles för mörk.
 

Bilagor

  • rock.jpg
    rock.jpg
    59.3 KB · Visningar: 809
Kan bara säga att histogrammet påminner mer om bilden till höger än om den til vänster. kanske kan Mikael visa hur histogrammet på den bilden han har fixat till ser ut, så att du kan jämföra det med det som du publicerade högre upp i tråden.
 
Men finns det något jag kan göra?? Vad skulle ni själva göra?

Jag förstår ju att bilden är för mörk. Självklart. Det förstod jag ju redan när jag först fick tillbaka den från foto-labbet. Men problemet är ju att när jag tittar på den på min skärm så ser den inte för mörk ut.
Hade jag kunnat lite mer om histogram så hade jag kanske kunnat gissa på att bilden som framkallad skulle se för mörk ut. Men nu är det ju som det är.
På något sätt måste jag ju få min skärm att visa bilden så mörk som den verkligen är. Jag vill ju ändå kunna redigera bilderna utifrån vad jag ser med blotta ögat. Är det här en omöjlighet??

Jag börjar så smått ge upp nu. Ska nog skippa det här med digitalt och gå tillbaka till gammal hederlig anaolg fotografering. Där fanns i alla fall ingen skärm som man inte kunde lita på. suck...
 
lingultblad skrev:
Men finns det något jag kan göra?? Vad skulle ni själva göra?

Jag förstår ju att bilden är för mörk. Självklart. Det förstod jag ju redan när jag först fick tillbaka den från foto-labbet. Men problemet är ju att när jag tittar på den på min skärm så ser den inte för mörk ut.
Hade jag kunnat lite mer om histogram så hade jag kanske kunnat gissa på att bilden som framkallad skulle se för mörk ut. Men nu är det ju som det är.
På något sätt måste jag ju få min skärm att visa bilden så mörk som den verkligen är. Jag vill ju ändå kunna redigera bilderna utifrån vad jag ser med blotta ögat. Är det här en omöjlighet??

Jag börjar så smått ge upp nu. Ska nog skippa det här med digitalt och gå tillbaka till gammal hederlig anaolg fotografering. Där fanns i alla fall ingen skärm som man inte kunde lita på. suck...

Du skall inte ge upp- först måste du försöka ställa din skärm så du litar på den. Prova med adobe gamma- följ anvisningarna , skippa step by step.
Se till att de tre rutorna sammansmälter dvs rött med röd ram, blå med blå ram osv. Du skall komma så nära som möjligt, markera reglaget och använd piltangenterna istället för musen , mer exaktare.
Gör sedan samma sak med bara single gamma= gråa ytan, spara som Min profil eller namn så du vet vad den heter.

Eftersom du ser gråskalan tidigare så tror jag inte att det är fel på din skärm- du har helt enkelt gjort bilderna lite för mörka.
Mikael

PS tycker du att separationen av Stefans svarpunktsbilder är för dålig så prova gamma 1.8 istället. Dvs gör om samma förfarande med adobe gamma men välj 1.8 och spara ner den profilen. Nu kan du välja och se vilken som passar bäst mot både svartpunkt och vitpunktsbilderna samt även mot gråskala a-z
 

Bilagor

  • adobegamma.jpg
    adobegamma.jpg
    27.6 KB · Visningar: 750
Senast ändrad:
Hejsan - ska försöka komma med en synpunkt som jag inte tror någon annan sagt i den här tråden...

Det är möjligt att din skärm är helt ok inställd - problemet med din bild kan vara att inget tryck klarar av att återge de mörkaste och de ljusaste nyanserna i din bild. Vilket innebär att alla nyanser i de områdena blir helt svarta eller helt vita. Jag skulle gissa att det är vad som hänt med rastafrissan på bilden.

Din skärm (och histogrammet) visar ju nyanserna 0-255. Men ett tryck (på tex. crimson) kan endast återge 5-250 i bästa fall (i en dagstiding är det ännu värre ca: 10-245).

Detta innebär att du måste justera bilden så att den mörkaste och den ljusaste nyansen precis når fram till dessa områden (inte över). I histogrammet du postade ser man tydligt att de svarta och vita nyanserna med råge inkräktar på dessa områden.

Testa att justera bilden på detta sätt så ska du se att det blir bättre teckning i lågdagrarna. Och håll koll på histogrammet efter varje änding i bilden.
/Johan
 
det är redan avhandlat.
med en bild som jag har gjort i ordning och en orginalbild som var för mörk, läs tidigare inlägg på sida 2
Mikael
 
Såg inte att du på ett pedagogiskt sätt hade förklarat Ida hur man skulle justera bilden för att den skulle se bra ut i tryck - ursäkta att jag förökte bidra till hennes bättre vetande...
 
Helt OK men nu skall vi få till skärmen så bra som möjligt utan kalibrator.Sedan är det alltid en fördel att se vad andra har skrivit tidigare.
Mikael
 
Senast ändrad:
Har du skickat iväg någon annan bild till framkallning som du kan jämföra mot din skärm. En bild utan dessa mörka avsnitt.
 
macrobild skrev:
Helt OK men nu skall vi få till skärmen så bra som möjligt utan kalibrator.Sedan är det alltid en fördel att se vad andra har skrivit tidigare.
Mikael

Trist att vara den ende från den ironiska generationen här...
 
Hej igen,

Jo alltså den bilden jag laddade upp var bara ett exempel. Jag framkallade flera bilder. Tagna vid sammanlagt fyra olika tillfällen, på olika platser, vid olika tidpunkter. Samtliga var för mörka.

Om någon bara kan tala om för mig hur jag kan få min skärm att se visa bilderna som de ser ut som framkallade så vore ju problemet löst eller hur?

@Johan
Om du har rätt så känner jag mig riktigt risig för det betyder ju att jag under hela min tid som innehavare av en digital kamera inte lyckats ta en enda bild som går att framkalla på ett bra sätt. Som sagt så har alltid mina framkallade bilder blivit för mörka. Det var just därför jag köpte en ny skärm eftersom jag trodde att min gamla var något fel på/ för gammal.

@Mikael
De tre rutorna får jag aldrig att sammansmälta med ramen oavsett hur mycket jag justerar. Det enda som händer är ju att hela bilden blir rödare/grönare/blåare. Jag vill ju att den ska bli mörkare.. eller iaf att den återger bilder mörkare.
 
Ida, vart skickade du dina bider för framkallning?

Det är vanligt att labbet automatiskt ökar kontrasten och färgmättnaden före utskrift. Om jag tex skickar mina bilder till Fuji så blir mörka partier alltid för mörka, och ljusa blir ljusare. Numera skickar jag bara till labb där man kan stänga av automatisk korrigering (proprint, crimson).

Om jag har bråttom och vill ha korten på en timme så minskar jag kontrasten något och ger därefter bilderna till det lokala Fujilabbet. Då blir resultatet helt ok.

Kalibering av skärmen är aldrig fel heller, min skärm (en Samsung) blev märkbart mörkare efter kalibrering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.