lingultblad
Aktiv medlem
På crimson.se
Har du något förslag på vad jag kan göra?
Har du något förslag på vad jag kan göra?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
lingultblad skrev:
Hej,
Har ganska nyss köpt en ny skärm (Tack Martin Agfors för tips i skärm-tråden!)
Skickade in en bunt foton för framkallning/utskrift eller vad man kallar det nu förtiden. Fick tillbaka dom idag och alla bilder var jättemörka.
Blev så ledsen. Jag förstår självklart att jag skulle ha fixat inställningarna på min skärm och kalibrerat den på något sätt för att fått ett bra resultat. Men ja, mina pengar är slut nu. De gick åt till skärmen.. Jag har helt enkelt inte råd att köpa någon kalibrator just nu. Inte ens om den skulle kosta bara några hundra. Så jag tog en chansning att det skulle kanske i alla fall vara hyfsat resultat men jag hade visst fel..
Så jag tänkte som så att det borde ju bara vara att ta upp ett av de framkallade fotona på skärmen och sedan göra inställningarna efter det. (Budget-kalibrering.. he he..) Så jag har nu pillat lite men hur jag än gör så kan jag inte få bilden på datorn att se lika mörk ut som det utskrivna fotot. Tog ner brightness till noll och då började det bli lite lite likt. Men med den bieffekten att all text (på datorns menyer och knappar etc.) blev väldigt svårläst och man fick anstränga ögonen ordentligt.
Som ni hör är jag inte så bra på det här. Och jag måste fixa ett bra antal foton innan jul. Kan någon ge mig ett råd eller tips på vad jag kan göra??
Vore supersnällt!!
lingultblad skrev:
Först måste jag måste tacka så mycket för alla svar från Martin och Mikael. Mitt problem är alltså endast att bilderna blir för mörka när dom framkallas. De ser väldigt fina ut på min skärm. Färgerna har jag inga problem med (förutom då att de är onormalt mörka.)
Oki så till testet jag fick av dig Mikael. Jag kan inte riktigt följa instruktionerna. Där står ju "Kontrollera att du kan se alla de olika rutorna." Jag kan inte göra det på den svarta bilden så ser jag inte de fyra första. Och på den vita ser jag inte de två första (skulle vilja säga tre men om jag
anstränger mig väldigt mycket så tycker jag att jag kan urskilja den tredje vita rutan)
vad ska jag göra då??
Det står ju inget om vad man ska göra om man inte kan kan se rutorna..
lingultblad skrev:
den ser typ ut såhär som framkallad. (I photoshop kan jag nämligen få bilden att likna framkallningen ganska exakt.. )
lingultblad skrev:
Men finns det något jag kan göra?? Vad skulle ni själva göra?
Jag förstår ju att bilden är för mörk. Självklart. Det förstod jag ju redan när jag först fick tillbaka den från foto-labbet. Men problemet är ju att när jag tittar på den på min skärm så ser den inte för mörk ut.
Hade jag kunnat lite mer om histogram så hade jag kanske kunnat gissa på att bilden som framkallad skulle se för mörk ut. Men nu är det ju som det är.
På något sätt måste jag ju få min skärm att visa bilden så mörk som den verkligen är. Jag vill ju ändå kunna redigera bilderna utifrån vad jag ser med blotta ögat. Är det här en omöjlighet??
Jag börjar så smått ge upp nu. Ska nog skippa det här med digitalt och gå tillbaka till gammal hederlig anaolg fotografering. Där fanns i alla fall ingen skärm som man inte kunde lita på. suck...
macrobild skrev:
Helt OK men nu skall vi få till skärmen så bra som möjligt utan kalibrator.Sedan är det alltid en fördel att se vad andra har skrivit tidigare.
Mikael