Annons

Hjälp i stativdjungeln

Produkter
(logga in för att koppla)

caman399

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill gärna ha råd angående köp av stativ! Jag vill köpa ett kvalitets stativ med passande kulledshuvud med snabblås. Dvs. om detta är möjligt för en budgeten på 3000-4000 kr.

Jag har surfat på nätet för information om priser och kvalitet, men är helt lost..

Är 170 cm och har en canon 30D (som en dag kanske byts till en canon fullformat). Tillsammans med kameran väger objektiven max 3 kg, men en dag kanske dessa kompletteras med ett längre tele... Vad ska jag ha för platta till kameran?

Stativet kommer mest användas till macro på bakgården, men även inomhus, resor och i bergen. Därför vill jag helst att det ska vara åt det lättare, smidigare hållet med möjlighet att hänga tyngder..(dumt?). Dessutom ska det gå att komma nära marken.

Någon som har tips?

Tack på förhand!

Camilla

Manfrotto 055 PRO B (ca. 1400kr) + Manfrotto 488RC2 Midi ball kulled (ca. 800kr)

kanske inte den bästa alternativet för dig men bra kombination

Tack för tipsen...

JO, jag har redan läst artikeln, men den beskriver inte de tusentals artiklarna som finns på marknaden...Kollade på manfrottos hemsida, men tycker det är bara rörigt med alla beteckningar med siffor och knapphändig info...(undrar över logiken bakom benämning på stativ med nummer) därför ville jag ha lite mer specifika tips inom den budget jag har.

Manfrotto skriver exakt samma grejer om 055B Pro som om alla andra av sina stativ ("sturdy and versitile") haha. men duger den åt macro?

Själva stativbenen är kanske eg inte så svårt att hitta info om, men vilket huvud passar med den och vilket färstplatta passar med vilket huvud?

Finns det någon slags sammanfattning på nätet?

mvh

Camilla

caman399 skrev:
Tack för tipsen...

JO, jag har redan läst artikeln, men den beskriver inte de tusentals artiklarna som finns på marknaden...Kollade på manfrottos hemsida, men tycker det är bara rörigt med alla beteckningar med siffor och knapphändig info...(undrar över logiken bakom benämning på stativ med nummer) därför ville jag ha lite mer specifika tips inom den budget jag har.

Manfrotto skriver exakt samma grejer om 055B Pro som om alla andra av sina stativ ("sturdy and versitile") haha. men duger den åt macro?

Själva stativbenen är kanske eg inte så svårt att hitta info om, men vilket huvud passar med den och vilket färstplatta passar med vilket huvud?

Finns det någon slags sammanfattning på nätet?

mvh

Camilla

De finns en sån där platta för just macro

Vet ej.

Vilken stativkombination som passar för olika typer av fotouppdrag handlar väldigt mycket om personliga erfarenheter och självklart vilka krav man ställer.

Ta kulleden t.ex. Ska den vara riktigt stabil, följsam och smidig så kostar den pengar. Likadant med snabbplattor till kulleden.

Makrodjungeln är riktigt tät och här vimlar det av olika lösningar och förslag. Makroben, makroslädar, armar och annat.

Nyligen beställde jag en kulled på Ebay. Den heter Benro KJ2 och är ett plagiat av dyrare proffskulor men kostar ungefär en tredjedel.
Jag är nöjd med den. Den klarar av att hålla kamera, batterigrepp och ett långt tele.
Den kulan och kolfiberstativet har blivit en favoritkombination som även är lätt att bära med sig.

Benro KJ2 (ca 1600 kr med snabbplatta och frakt):

Bilagor

• 8933f.jpg
    8933f.jpg
    43.2 KB · Visningar: 272
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar