ANNONS
Annons

Hjälp i jakten på den bästa digitala kompaktkameran.

Produkter
(logga in för att koppla)
Man drunknar i alla erbjudande och modeller.
Villken är den bästa digitala kompaktkameran?
Priset ska inte avgöra.
Tacksam för goda råd inför mitt köp.

stefanohlsson skrev:
Man drunknar i alla erbjudande och modeller.
Villken är den bästa digitala kompaktkameran?
Priset ska inte avgöra.
Tacksam för goda råd inför mitt köp.
Ojojoj helt omöjligt att svara på...vill du ha mer vidvinkel eller mer tele, vill du ha cf eller sd, stor kamera eller liten, är hastigheten viktig, vill du kunna montera extern blixt, vill du ha vertikalgrepp...du måste nog bli mera specifik.
Själv köpte jag en Canon Ixus 430 vid sidan av mina D100:eek:r. För mig är den en perfekt ta-med-överallt-kamera. Men för dig kanske den är helt fel.

Jag har en Konica Minolta Dimage G600 som jag är mer än nöjd med! Kolla gärna min hemsida så får du se bilder tagna med den!

Måste nog säga Minolta Dimage F300.
Det var i alla fall den kamera som jag kom fram till då jag förra året sökte efter nästan samma sak som du.
Men jag håller inte så mycket kolla på årets modeller...

Bilagor

• liten.jpg
    liten.jpg
    15.8 KB · Visningar: 880
Där har du en nöt att knäcka ;-)

Frågan är vad du prioriterar, bildkvalitet, manuella inställningar mm. ?

Jag har en Sony DSC-V1 och är jättenöjd, den är helt klart större än många andra kameror, men det är en väldigt kompetent kamera för sin storlek, den har ju mycket inställningsmöjligheter och funktioner.

Spring inte och köp en kamera i Canon Ixus serien utan att ta en ordentlig titt på Konica Minolta G serien.

G530

Jag har letat runt i samma ärende och fastnat för konica-minolta G530 som kommer till hösten annars är det ixus 500 från canon ett alternativ.
Jag väljer nog 530:an en del beroende på att kompisarna har konica och då kan man låna prylar av varandra på t.e.x resor. sen är den snabb och kan filma så länge minnet räcker.

Är det någon som har något argument för eller emot så är en amatör tacksam.

Jag vet efter jämförelser på bl.a. Steves Digicams att Canon Powershot S50 har den bästa bildkvaliten. Den är i samma klass som Powershot G5 och inte ens Somy Cybershot F828 (eller vad den stora heter) slår den i bildkvalitet.

Hoppas att du följer mitt råd.

Obs Canon Powershot S60 är inte lika bra som S50.

Är det stor skillnad i bildkvalite på Canon och Konica Minolta, vad jag kan se på recensioner och forum så är Canon mest köpta märket, vad är det som är så mycket bättre på S50 mot S60?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar