Annons

Hjälp, gråa kort!

Produkter
(logga in för att koppla)

Vonka

Medlem
Vad gör jag för fel när korten blir så här dassiga. Vid tidpunkten var vädret ute ganska grått och trist, jag använde en rulle fuiji superia 400. Tar gärna emot tips på vilka bländar/tids inställningar som passar i vilket väder. Ska till Afrika snart och vill få bra kort! =)

Bilagor

• katt.jpg
    katt.jpg
    14.1 KB · Visningar: 473
beror på!

År det neget ellet kopian från snabblabbet som ser ut så här? Hur mäter du ljuset- Är det automatikmätning i en mörk omgiving? För att få ett riktigt svar måste du svara på detta annars är det svårt att ge ett svar som kan hjälpa dig.

har du automatik på kameran, inbyggd ljusmätare som talar om för dig vilken bländare/tid bör använda dig av? annars får du nog skaffa en ljusmätare av nåt slag, annars vet du ju inte hur du ska exponera. dvs vilken tid eller bländare du ska ha:)

hmm, svåra frågor ni ställer. Jag kör på halvautomatik vilket innebär att jag antingen ställer in bländare eller tid. Här var det ganska mörka förhållande men jag minns inte vilken inställning jag hade. Är så jobbigt när man vill ha en viss bländare och då blir tiden skitlång och bilden suddig...

Bilden är kopian som ser ut så...

du kanske ändrade tiden när du såg att den blev för lång och använde dig av kortare tid? och så blev bilden underexponerad.

ta med dig ett par olika filmkänslighet när du ska iväg. annars är det nog stativ som gäller om det blir längre tider än man klarar av handhållet.

Läs mer!

Du ska nog läsa mer angående exponering och dylikkt. Kolla in lite djupare och sök på fotosidans trådar. Här är dock några grundläggande råd om du ska fota djur och annat i Afrika.
1. Använd film med ISO´100 eller 200(det räcker då det brukar vara ganska ljust där du ska resa)
2. När du mäter ljuset så mät mot en neutralgrå yta eller grönt gräs (fast då bör du minska 1/3 bländar/slutartidssteg. Använd dig av detta värde så får du bra neg/dior. (OBS det gäller att den grå eller gröna ytan är ungefär likadant belyst som ditt motiv) Du kan också mäta ljuset mot en blå himmel i medljus och använda dig av detta värde om motivet är i solljus.

P.S Lita aldrig på automatiken

KG menar väl att du köper dej en digitalkamera så slipper du läöra dej fotografera?? Men det är ju inte svar på din fråga?Att det är en liten exponeringsmiss tror jag,men svårt att efterrekonstruera.Det verkar som om exponeringstiden varit för kort, kanske-Hur blev dom andra bilderna i samma serie?

walter-g skrev:
KG menar väl att du köper dej en digitalkamera så slipper du läöra dej fotografera??

Nä, det menar jag inte, men att komma hem från en lång resa o upptäcka att batteriet till ljusmätaren varit dåligt (eller nåt annat genomgående fel) o alla bilder felexponerade skulle i det närmaste vara en katastrof, speciellt om ändamålet med resan är att fota... o det enda sättet att få snabb feedback OCH kvalitet är en digitalkamera (annars finns ju Polaroid också ;-) )

För övrigt handlar foto om så mycket mer (mest mer) än att ställa in kameran rätt...

Tack för alla svar!

Nu har jag äntligen förstått vad som gick fel. Eftersom det var mörkt ute ville kameran fota med en lång tid, det ville inte jag eftersom jag ville ha skärpa så jag fingrade på tiden och gjorde den alldeleds för kort. Nu har jag istället införskaffat annan film och snart ett stativ. =)

Tack för all hjälp alla tips har varit behövliga.

walter-g skrev:
KG menar väl att du köper dej en digitalkamera så slipper du läöra dej fotografera?? Men det är ju inte svar på din fråga?Att det är en liten exponeringsmiss tror jag,men svårt att efterrekonstruera.Det verkar som om exponeringstiden varit för kort, kanske-Hur blev dom andra bilderna i samma serie?

Fotograferar man inte med en digitalkamera menar du?

Jag tror KG menar att det är betydligt enklare för en nybörjare att fotografera med en digitalkamera eftersom man genast ser resultatet och därför kan rätta till sina misstag omgående. Dessutom är de flesta moderna digitalkameror mycket exponeringssäkra.

Men det är vad jag tror, bör jag väl tillägga!

/Joakim

Jag tror att han menar att man kan undvika att komma hem med idel misslyckade bilder eftersom man får feedback o kan göra om på plats. Om det sen är så väldigt mycket lättare än med en väl fungerande modern automatisk kamera vet jag inte.

Utmaningen i att ta bra bilder ligger knappast i den tekniska biten med modern utrustning...

Fast det är bara vad jag tror att han menar ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar