Annons

Hjälp! Fota vattendroppe?

Produkter
(logga in för att koppla)

J_bech

Medlem
Har sett en del riktigt häftiga bilder på folk som lyckats fota en vattendroppe i rörelse. Ni förstår säker vad jag menar..

Vilket fall som helst är jag relativt ny med just systemkameror. Jag äger en CANON EOS 350D med ett SIGMA Objektiv 2,8F 28-70mm.

Då är frågan eftersom jag är "newbie". Om man ska försöka fånga en vattendroppe som hamnar i ett glas ex, vad bör man ha för inställningar på kameran samt hur mycket ljus bör man lägga till för att få det så bra som möjligt?

MVH
J.Bech

Jag är ingen expert men jag fotade med blixt för att frysa rörelsen och det funkade för mig.

/Micke

Enklaste och förmodligen helt nödvändigt är att använda blixt. Slutartiden spelar inte så stor roll då eftersom endå själva blixten brinner så kort tid att den kommer att frysa droppen.

/H

Humpe skrev:
Enklaste och förmodligen helt nödvändigt är att använda blixt. Slutartiden spelar inte så stor roll då eftersom endå själva blixten brinner så kort tid att den kommer att frysa droppen.

/H

Jag tycker att fota med blixt förstör "harmonin" i bilder men kanske inte har någon större betydelse i just "närbilder" ?

Ska prova strax ialf sen kommer jag publisera bilderna/bilden här :)

mvh

Det är lättare att både tajma och frysa med blixt. Ska du fota utan blixt får du ha rejält med lampor att lysa på.
Jag är inte heller förtjust i blixt, men för just denna typ av bilder tycker jag faktiskt att det funkar bra. Det liksom gnistrar/blänker med i dropparna då.
Men det underlättar väsentligt om man har en manuell blixt som man kan trycka av oberoende från slutaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar