Annons

Hjälp en systemoskuld med beslutsångest!

Produkter
(logga in för att koppla)

KJonsson

Aktiv medlem
Jag vet att forumet svämmar över med "hjälp mig välja system"-trådar, men allas situation är väl lite olika. Här kommer min...

Efter att ha fotat med kompaktkamera (vanlig och senare digital) i några år, har jag nu äntligen bestämt mig (alltså lyckats spara ihop pengar) för att köpa en digital systemkamera. Jag har aktivt följt med modellutvecklingen i nybörjar- och det lite mer avancerade amatörsegmentet under det senaste året ungefär.

Till att börja med tänkte jag införskaffa kamerahus och normalzoom, för att senare komplettera enligt behov. Min planerade budget börjar ungefär vid Pentax K100D kit, och börjar smärta över 10 000 kr. Jag är inte systembunden från tidigare.

Med Pentax lansering av K100D och kommande K10D överväger jag just nu följande alternativ:
- Pentax K100D kit
- Pentax K100D + Sigma 17-70mm f/2.8-4.5DC Macro
- Pentax K10D + Sigma 17-70mm f/2.8-4.5DC Macro
- Något annat inom budgeten, vad? Annat märke, annan optik, osv. Övertyga mig!

Ännu har jag inte hållit i någon annan kamera än Nikon D50 och Canon EOS 350D, och tyckte då att D50 var mera tilltalande storleksmässigt. Jag kommer inte att köpa något hus som jag inte haft möjlighet att känna på. K10D tilltalar mig eftersom den verkar vara fullspäckad med finesser och annars vara ett hus som inte lär begränsa en amatörfotograf i första taget. Värderätning och stor sökare låter också väldigt positivt! K100D tilltalar mig eftersom jag fortfarande är nybörjare och den verkar vara otroligt prisvärd, men samtidigt är jag lite rädd för att växa ifrån den för snabbt. Tyvärr börjar priset på K10D med vettig optik smärta riktigt ordentligt.

Kommer jag som nybörjare att ha mycket större nytta av t.ex. K10D med bättre optik jämfört med K100D med kitoptik? Är det värt skillnaden i pris? För tillfället känns det i alla fall som ett bättre drag att satsa på ett lite dyrare hus, för att inte behöva uppgradera det efter ett par år, utan istället kunna komplettera med optik när jag känner att det behövs.

Finns det något som talar mot Pentax och för något annat märke? Borde det inte finnas en liten "guldgruva" med begagnad optik med tanke på att Pentax har en så bra bakåtkompatibilitet?

Vad kommer jag att fotografera? Allt från mormors 90-års kalas till mera konstnärliga motiv.

Tilläggas kan väl även att jag är lite av en tekniknörd, som gärna läser långa och tekniska recensioner. Det är väl just därför det är så svårt att välja... :/

Tack för att ni orkade läsa! Nu vill jag höra era kommentarer och reflektioner angående min kommanda investering!
 
Är du budgetkänslig tycker jag absolut du skall satsa på ett system med bildstabilisering i huset, eftersom du annars inte lär ha råd med funktionen i optiken, och då har du egentligen bara Pentax och Sony att välja på.

Pentax K10D känns för närvarande som det bästa alternativet på horisonten just nu, så om du kan vänta tycker jag absolut du bör göra det och se hur väl den lever upp till hypen (och se vad annat som är aktuellt när den väl finns tillgänglig). Själv behövde jag en kamera för en månad sedan och ångrar inte att jag, trots dess brister med brus, liten sökare, och powerknappsplacering, valde en Sony Alpha istället för en K100D. K100D hade förutom sämre upplösning också, enligt recensioner, dålig AF-känslighet i lågt ljus, sämre bildstabilisering än Alphan (enligt popphoto.com's recension), betydligt slöare skrivning till minneskort, samt saknade möjlighet till trådlös TTL-blixt.
 
Jag känner lite att pentax är lite budget märke (känns inte gediget, känns går nog sönder snart).

Om man kollar på dpreview så har Nikon D80 fått stående ovationer även alla tidningar o tester hyllar denna kameran. Jag sitter i samma sits som du o skall skaffa mig en systemare snart, då blir det d80 för min del.

En nikon är alltid en nikon.

/johan
 
Kalle jag får en känsla av att du är rätt påläst och har säkert redan läst flera recsentioner. Om inte bör man göra det och bilda sig en sammantagen uppfattning då olika testare ibland kommer fram till olika resultat. Jag kan tex visa på på testare som säger att SR klarar lätt 3 steg, autofokus är helt OK även i dåligt ljus, bildkvalite är extremt bra upp till ISO 1600 och att kameran har bland det bästa dynamiska omfånget som uppmätts (Tyska Fotomagazine).

Beträffande byggkvalié så tror jag K100D tillhör den absoluta toppen med ett chassi helt i rostfritt stål och en slutare som (om samma som DL/DS) klarar över 100.000 exponeringar. Att kameran är billig beror nog mer på smart produktion, lägre omkostanader etc.

Att du skulle växa ur kameran inom snar framtid är osannolikt då även Pentax budgetmodeller har alla viktiga grundläggande funktioner en fotograf kan behöva. För egen del så ser jag även den lägre vikten och storleken som en fördel för K100D. Det enda vettiga skälet till att gå på en K10D som första dslr skulle väl vara om du tror dig behöva bättre seriebildsprestanda eller om du skall fota mycket i fuktiga eller dammiga miljöer. Men det är klart att är man tekniknörd är det ju visst nöje att ha det mest extrema (K10D) ;)

Optikval är svårare att ge bra tips om då det i hög utsräckning är personligt vad man behöver och uppskattar för egenskaper. Sigma 17-70 är både skarp och har ett bra omfång men de är inte omöjligt att du kommer fram till att tex ljusstyrka skulle vara bättre. Så ett alternativ är iaf att ta den billiga kitgluggen och sedan köpa till fler linser när du känner ditt behov bättre.

Slutligen känns alla alternativ som säkra så vad du än väljer är jag övertygad om att du kommer att bli mer än nöjd.
 
Senast ändrad:
wsaar skrev:
Är du budgetkänslig tycker jag absolut du skall satsa på ett system med bildstabilisering i huset, eftersom du annars inte lär ha råd med funktionen i optiken, och då har du egentligen bara Pentax och Sony att välja på.

Pentax K10D känns för närvarande som det bästa alternativet på horisonten just nu, så om du kan vänta tycker jag absolut du bör göra det och se hur väl den lever upp till hypen (och se vad annat som är aktuellt när den väl finns tillgänglig). Själv behövde jag en kamera för en månad sedan och ångrar inte att jag, trots dess brister med brus, liten sökare, och powerknappsplacering, valde en Sony Alpha istället för en K100D. K100D hade förutom sämre upplösning också, enligt recensioner, dålig AF-känslighet i lågt ljus, sämre bildstabilisering än Alphan (enligt popphoto.com's recension), betydligt slöare skrivning till minneskort, samt saknade möjlighet till trådlös TTL-blixt.

Tack för kommentarerna. Mycket talar för Pentax, och då att vänta på K10D för att se vad den verkligen går för och känna på den själv. Samtidigt lockar det att beställa en K100D redan idag. Sony A100 är jag lite tveksam till när den nästan kostar som en K10D, vilket den enligt mig ändå inte kan mäta sig med.

da_flower skrev:
Jag känner lite att pentax är lite budget märke (känns inte gediget, känns går nog sönder snart).

Om man kollar på dpreview så har Nikon D80 fått stående ovationer även alla tidningar o tester hyllar denna kameran. Jag sitter i samma sits som du o skall skaffa mig en systemare snart, då blir det d80 för min del.

En nikon är alltid en nikon.

/johan

Eftersom D80 kostar 10k kr utan optik, så är jag rädd för att den ligger utanför min budget. Enligt mig förlorar även denna mot Pentax K10D, som dessutom kommer att vara lite billigare. Detta är ju visserligen spekulationer eftersom jag inte hållit någon av dessa i handen och vi inte ännu sett testbilder från K10D.

papi skrev:
Kalle jag får en känsla av att du är rätt påläst och har säkert redan läst flera recsentioner. Om inte bör man göra det och bilda sig en sammantagen uppfattning då olika testare ibland kommer fram till olika resultat. Jag kan tex visa på på testare som säger att SR klarar lätt 3 steg, autofokus är helt OK även i dåligt ljus, bildkvalite är extremt bra upp till ISO 1600 och att kameran har(det bästa?) dynamiska omfånget som uppmätts (Tyska Fotomagazine).

Beträffande byggkvalié så tror jag K100D tillhör den absoluta toppen med ett chassi helt i rostfritt stål och en slutare som (om samma som DL/DS) klarar över 100.000 exponeringar. Att kameran är billigt beror nog mer på smart produktion, lägre omkostanader etc.

Att du skulle växa ur kameran inom snar framtid är osannolikt då även Pentax budgetmodeller har alla viktiga grundläggande funktioner en fotograf kan behöva. För egen del så ser jag även den lägre vikten och storleken som en fördel för K100D. Det enda vettiga skälet till att gå på en K10D som första dslr skulle väl vara om du tror dig behöva bättre seriebildsprestanda eller om du skall fota mycket i fuktiga eller dammiga miljöer. Men det är klart att är man tekniknörd är det ju visst nöje att ha det mest extrema (K10D) ;)

Optikval är svårare att ge bra tips om då det i hög utsräckning är personligt vad man behöver och uppskattar för egenskaper. Sigma 17-70 är både skarp och har ett bra omfång men de är inte omöjligt att du kommer fram till att tex ljusstyrka skulle vara bättre. Så ett alternativ är iaf att ta den billiga kitgluggen och sedan köpa till fler linser när du känner ditt behov bättre.

Slutligen känns alla alternativ som säkra så vad du än väljer är jag övertygad om att du kommer att bli mer än nöjd.

Tack för mycket bra information och kommentarer! Visst är jag påläst, och som du säger kan olika tester ge väldigt olika resultat.

Blir det inte kitoptik, så lär det nog bli just Sigmas 17-70:a. Det är nästan helt spikat.

Det du sist nämner har jag också själv insett efter att ha läst otaliga diskussionstrådar om samma problem. Men samtidigt, vill man ju inte komma hem med en kamera för att efter en tid börja fundera "tänk om jag ändå hade spenderat dedär 2000 kr extra... ". Men det är väl miljöskadan man får dras med efter att lusläsa alla tester och recensioner tio varv innan man handlar elektronik nuförtiden...
 
KJonsson skrev:
Men det är väl miljöskadan man får dras med efter att lusläsa alla tester och recensioner tio varv innan man handlar elektronik nuförtiden...

Den som är mest nöjd med sina prylar är den som inte vet om att det finns bättre.. =)
 
Har någon här ens hållit i pentax K100D?
Tagit någon bild med den?
Jämfört med en fysisk bild i samma klass?

Dom flesta brukar referera till tester till höger o vänster själv tycker jag dom flesta tester bygger på så mycke tycke o smak.Dessutom så sitter väl samma sensor i tex D200,D80,Sonys samma sak det är väl samma i Pentax med.

Bildkvaliten lär ju inte skilja nämnvärt mellan dessa kameror om det är samma (motor) i dom.

Det jag vill komma fram till är att det är rätt lustigt vad många vill pusha (sitt märke) utan att ens hållit i kameran.Utan bara går på speccar o tester från tidningar som ialla fall inte klarar av att kanske göra ett seriöst test,för att vissa saker märker man först när man arbetat med kameran i olika situtioner efter en tid.
En del testare (tidningar) sponsras utav vissa märken o man ska ju inte bita handen som föder en så alla är kanske inte så objektiva som dom borde vara pga det.
mvh Ove
 
Kan tillägga att jag hållit och testat såväl K100D som sony Alpha mfl. Det är verkar vara en allmänn uppfattning att det viktigaste är hur kameran känns i handen men själv tycker jag att specifikationen, tillbehörskostnader mm är betydligt viktigare.

I vilket fall tycker jag K100D är skön att hålla även om Alphan har ett i mitt tycke ännu skönare grepp medans tex den nya snygga Panasonicen är en ergonomisk katastrof.
 
Utvecklingen går framåt, mitt tips är att köpa det allra senaste.
Är det föresten nån som har en aning om när man skulle kunna ha en K10D i handen? Funderar på att trycka på beställningsknappen...
 
Ang pusha för sitt märke.

Jag var senast på lunchen o klämde på d80/d50/400d/alfan/ o måste säga att sonys alfa gillade jag inte alls. d50 har lite liten sökare. D80 har allt o lite till, blev kär på kuppen. 400d är en trevlig historia om man kan acceptera det mindre greppet.

/johan
 
Som fd Nikonian tycker jag Nikon har den bästa ergonomin som jag provat. Skulle också förvänta mig en snabb autofokus från D80. Jag tycker dock bildstabilisering är viktigare än båda dessa egenskaper (Alphan har dock nog också fullt jämförbar autofokushastighet).

Jag tycker Alphan har helt ok grepp men powerknappens placering, att man inte kommer åt den med avtryckarhanden, är riktigt irriterande och sabbar hela ergonomiintrycket för mig. (Och nej, man vill inte ha kameran i power-save läge när man går omkring med den över axeln eftersom den då ibland kommer studsa upp mot kroppen och aktivera playknappen som startar skärmen och suger batterier.)

Den Pentaxmodell jag provat, Ds-modellen, hade ok ergonomi för mig, om den inte blivit värre med K100D skulle jag nog inte klaga på ergonomin där heller. Liksom Patrik bryr jag mig mer om hur kameran presterar än om hur den ligger i handen.
 
Ja bildstabilicering tykcer jag är helt onödigt. Rör sig objeket man fotar så har man ingen nytta av det o man löser det lika bra med stativ. Bara en sak som kan krångla o gå sönder.

/johan
 
da_flower skrev:
Bara en sak som kan krångla o gå sönder.

/johan

Så du tycker inte det är det minsta krångligt med stativ då? Å inte går de sönder heller? Ett bra stativ är ju inte direkt gratis och en jädrans spjuckel är det med alla ben. Låst blir man också med stativet. Idag är det många som försöker komma ifrån stativanvändningen. Själv fotar jag ibland teater och har inte en chans i värden att få med ett stativ in i bänkraden. Viss rörelseoskärpa på objektet kan t.o.m. vara effektfullt, men jag gillar INTE skakoskärpa.

Fotar du fåglar någon gång? Inte kul att försöka fota dessa med stativ om de flyger iallafall.

Stativ kommer nog alltid vara ett användbart tillbehör för fotografer, men is/as eller vad man nu vill kalla det gör behovet mindre. Det är frihet att inte behöva stativ jämt.

Angående känslan av att gå sönder så kan jag bara säga att bland budgetkamerorna så känns Pentax minst lika gedigen som Nikon. Nä, den kamera jag tycker känns riktigt skräpig är Canon EOS 350D.
 
Lowrider skrev:
Utvecklingen går framåt, mitt tips är att köpa det allra senaste.
Är det föresten nån som har en aning om när man skulle kunna ha en K10D i handen? Funderar på att trycka på beställningsknappen...

Slutet av november skriver Cyberphoto för K10D inkl optik. Enbart huset är nu noterat som tillfälligt slut, verkar som man sålt av sin tilldelning av enbart hus i första leveransen från Pentax.
 
Köp du en Pentax K100D + Sigma 17-70mm f/2.8-4.5DC Macro eftersom det är vad du verkar vilja ha. Köper du den idag så kan du tillbringa helgen med att fotografera och läsa instruktionsboken.

Kameran verkar ha ett attraktivt pris och det finns nog inga digitala systemkameror idag som är riktiga bottennapp även om vissa verkar vilja tro att just deras kamera är den enda rätta. Jag har sett liknande beteende bl.a. hos folk med mp3spelare av ett visst märke, att andra inte har samma behov och prioriteringar verker vara omöjligt att förstå.

Sigmas 17-70 har ett trevligt zoomomfång och att man kan prova om macrofotografering är något man vill satsa på gör den ännu trevligare. Antiskak är trevligt och att få det med alla objektiv låter helt perfekt.

Har man obegränsat med pengar så finns de säkert bättre saker. Men för de flesta av oss gäller det att hitta den bästa kompromissen och en k100d+17-70 låter som en av de bättre kompromisserna. Råkar man få lite pengar över kan man alltid lägga dem på en bussbiljett och en hotellnatt i en annan stad för att fotografera något nytt.
 
papi skrev:
Slutet av november skriver Cyberphoto för K10D inkl optik. Enbart huset är nu noterat som tillfälligt slut, verkar som man sålt av sin tilldelning av enbart hus i första leveransen från Pentax.
I prislistan står det att huset släpps i november, så det blir nog till att vänta till dess för den som vill ha det... känner en person som står ganska långt fram i kön för huset, ganska plågsam väntan kan jag tänka :)
 
wsaar skrev:
känner en person som står ganska långt fram i kön för huset, ganska plågsam väntan kan jag tänka :)

Jag känner en jag också. Faktiskt en riktigt nära vän, eller förresten, det är ju mig själv jag pratar om.

Det känns som det kommer att ta en evighet innan kameran kommer. OM den kommer. Beställde den på fruns jobb och deras order ligger visst högt upp, men man litar väl inte riktigt på att det blir leverans förrän man har huset i handen. Lite misstänksam är man ju också mot hypen, men för det priset räcker det egentligen att den någorlunda lever upp till ryktena. Det känns som att den måste floppa rejält om den inte ska vara värt pengarna, och även om förväntningarna ute i världen kan verka svåra att nå upp till, så tror jag iallafall inte att kameran blir en flopp.

Nu är jag inte i akut behov av kameran, så förhoppningsvis blir inte väntan så plågsam för mig iallafall.
 
Tack alla som svarat!

Jag ska fingra lite på K100D senare i veckan. Om jag inte blir helt förälskad i den så kommer jag nog att avvakta tills K10D finns tillgänglig. Man får tydligen Nikon D80 med den bättre kitoptiken för ungefär samma pris som K10D + Sigma 17-70, varför jag även kommer att ha detta som alternativ. Om inte annat, så för att kunna jämföra.

Har letat efter nätbutiker med paketet K100D + Sigma 17-70 utan resultat. K110D + Sigma 17-70 hittade jag konstigt nog på en tysk nätbutik (http://www.digitalwonderworld.de/product_info.php/cPath/85_100_183/products_id/9001) men det huset vill jag ju inte ha. Tänkte att det kanske blir lite förmånligare att köpa färdigt paket. Har någon annan stött på K100D + Sigma 17-70 som färdigt paket nånstans?

Detta objektiv intresserar mig också väldigt mycket: Pentax SMC-FA 50/1,4. Kanske borde satsa på K100D kit, och komplettera med det. Åh vad jobbigt att välja!

Vad är förresten skillnaden mellan SMC-M, SMC-FA och alla andra SMC-varianter?
 
Senast ändrad:
KJonsson skrev:

Vad är förresten skillnaden mellan SMC-M, SMC-FA och alla andra SMC-varianter?

SMC är beläggningen/coatingen på linserna.

FA har alla autofokus och bländaren styrs från kamerahuset

M är helt manuella

A bländaren kan styras från kamerahuset med fokusen är manuell.

DA digitalanpassad (all automatik)

Alla går att använda på K100/K10/DS/DL/D men så klart bara med så mycket automatik de är byggda för.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.