Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp Den Okunnige!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på er!

Som det framgår i rubriken så behöver jag hjälp. Jag har länge velat ge mig in på fotografering, men på grund av ett antal saker inte gjort det ännu.
Jag har aldrig ägt en kamera förut, men jag lär mig snabbt. Med det sagt, så söker jag min första kamera. Problemet ligger i att jag har absolut noll koll på vilka modeller som är bra alt. "sämre". Jag har blivit rekommenderad att Nikon har bredare och billigare objektiv.

Min fråga är då - Vilka kameror bör jag kolla på inom en prisram upp till 6500-7000 Kr(Helst med objektiv inkluderat om möjligt, gärna begagnat). Jag vill fånga vackra kvällar med härliga umgängen, porträttbilder och Sveriges fina natur på bild(Om det är till hjälp).

Ett stort tack på förhand!

/H

Rent spontant till den budgeten en begagnad Nikon D300s med ett nytt Tamron 17-50/2,8..
Huset är rejält och ger bra resultat och Tamronet har 5 års garanti.
Mv/Gunte..

Just D300(s) börjar väl bli en smula omodern. Man kan hitta D7100 med tex Nikon 16-85 för kring din budget. Objektivet är bra men inte så ljusstarkt. Det är en betydligt modernare kamera som är bättre på det mesta, men något mindre robust.

Jag vågar inte svara på om priset är rimligt då jag inte har jättekoll på begagnatpriser men denna verkar ju riktigt fin:
https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=291853

Det ligger ett gäng andra ute både här på FS och på blocket åxå, även med andra (ljusstarkare) objektiv.

Sen ska väl sägas att utbudet av objektiv må skilja lite mellan märkena men det är mer om man har några lite mer speciella intressen vad gäller motiv som det kan spela roll. För den "normale" fotografen finns det mesta man kan önska till de flesta märken. Särskilt som det finns objektiv från 3:e part åxå.

Min fråga är då - Vilka kameror bör jag kolla på inom en prisram upp till 6500-7000 Kr(Helst med objektiv inkluderat om möjligt, gärna begagnat). Jag vill fånga vackra kvällar med härliga umgängen, porträttbilder och Sveriges fina natur på bild(Om det är till hjälp).
I stället för att grubbla över vilken kamera du ska välja så tycker jag att du bör gå en bra fotokurs för att lära in elementa inom fotografering. Efter att ha lärt dig grundläggande fotograferingskunskaper så är inte kameravalet så viktigt längre.

Alla kända varumärken har kameror och objektiv som duger till en nybörjare.

Köp något, inte allt för gammalt, och sätt igång med fotandet.

Efterhand kommer du på vad du saknar och utökar, uppgraderar, eller tom byter ditt system.

Det finns annat än DSLR, det som kallas spegellöst.
Skillnader?
DSLR slamrar, är bulkigare, finns i stor mängd som beg, Canon och Nikon har över åren gått vilse i alla nummerserier så att hitta rätt är en sak, de är i vissa fall bättre på AF (autofokusering) och för de dyrare ta i extremt mörka omgivningar
Spegllöst är tyst, mindre i format. Av dessa har du Olympus och Fuji vill jag ta upp. Specielllt Fuji, om du vill fota på det gamla sättet, dvs med fysiska kontroller styra bländare, skärpa och ISO, men givetvis har de full automatik.

Din fråga är ju omöjlig att svara på, jag har fotat sedan 60-talet så jag har svårt att sätta mig in i din "nollställning"

Billigaste Fuji, 5 000:-:
Utan sökare, men löjligt prisvärt och med samma bildkvalitet som toppmodellerna: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=x-a10
Och något som funkar att ta folk på fest mm: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=XC1545sv

Googla, kuta til en affär och känn/kläm, tänk på vad du vill hålla i handen i de situationer du vill fota i.

-J!

Eftersom att du inte riktigt vet ännu om foto är en grej för dig så är mitt råd: köp inte dyrt.
Titta på en instegskamera med normalzoom.
Har kompisen/familjen Pentax så köper du Pentax. Det är billigt att låna objektiv!

Begagnat eller nytt?
Det kan bara du svara på, men kameror, framförallt instegskameror faller fort i pris.
Du får en ny kamera för 3-4 tusen o kan kanske hitta en till ända ner till halva priset begagnad.

Så... köp en billig begagnad kamera som passar DIG att ta med på de ställen du har tänkt.

Blir du fotobiten så kommer du veta vad du vill ha som NÄSTA kamera.
O då kommer både prislappen och önskelistan att öka.... Men du gör också mer medvetna val.

Är du tveksam till att köpa flera objektiv... köp en kompakt!
Håll det enkelt och billigt som start

Hej på er!

Som det framgår i rubriken så behöver jag hjälp. Jag har länge velat ge mig in på fotografering, men på grund av ett antal saker inte gjort det ännu.
Jag har aldrig ägt en kamera förut, men jag lär mig snabbt. Med det sagt, så söker jag min första kamera. Problemet ligger i att jag har absolut noll koll på vilka modeller som är bra alt. "sämre". Jag har blivit rekommenderad att Nikon har bredare och billigare objektiv.

Ett stort tack på förhand!

/H

Kolla på denna också, vet dock inte när den blir tillgänglig att köpa med det borde väl inte vara långt borta.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=x-t1001545svart

Du har fått många bra förslag på (i förhållande till vad dom kostar) fantastiska kameror med oändliga möjligheter, så jag tänker inte ge mig på att komma med ytterligare ett.

Däremot vill jag slå ett slag för PMD:s ovanligt förnuftiga bidrag till diskussionen;
I stället för att grubbla över vilken kamera du ska välja så tycker jag att du bör gå en bra fotokurs för att lära in elementa inom fotografering. Efter att ha lärt dig grundläggande fotograferingskunskaper så är inte kameravalet så viktigt längre.

Jag kan bara utgå från mig själv. Min fotoutrustning kostar lika mycket som vad man skulle få betala för en ny bil (om än inte i premiumklassen) och jag skulle vilja råda dig att inte gå i samma fälla, för i mitt fotograferande är det inte utrustningen som utgör begränsningen.

Akta dig för att drabbas av GAS, det gräver väldigt djupa hål i plånboken (fråga mig gärna hur jag vet) ;-).

F ö önskar jag dig lycka till och hoppas att du upptäcker att det är din grej att fotografera. Utifrån kan det förefalla tämligen enkelt att "knäppa bilder" (vilket det i o f s är), men om man vill uppnå önskvärt resultat med avsikt och medvetenhet och inte bara lyckas ta någon bra bild ibland, (där turen spelar en avgörande roll) krävs det mycket, mycket mer än vad det förefaller, utifrån sett.

Du behöver lära dig om färglära, komposition, skaffa en dator för fotoredigering, programvaror för det ändamålet, kringutrustning (ett stativ av god kvalité borde stå högst upp på önskelistan efter införskaffande av kamera, inte minst om du har för avsikt att fota landskap), osv.

Kan varmt rekommendera Stefan Ohlssons bok Digital fotografi 4.0. När du plöjt igenom denna sammanfattning av digital fotografi, då får du en ganska bra bild (!) av den digitala fotografins komplexitet.

Önskar dig lycka till och hoppas att du inte ger upp, utan kämpar på för att försöka förmedla det du vill, genom det fotografiska mediet.

Jag har nu efter att ha läst era meddelande, fått en bredare insikt inom fotoämnet.

Tack så hemskt mycket för att ni har valt att försöka hjälpa mig!

Nu är jag snart redo att göra mästerverk!

Jag har nu efter att ha läst era meddelande, fått en bredare insikt inom fotoämnet.

Tack så hemskt mycket för att ni har valt att försöka hjälpa mig!

Nu är jag snart redo att göra mästerverk!
Vill komplettera med denna sajt, där finns det otroligt mycket matnyttigt att läsa och ta sig till, helt gratis. Förutsättningen är att du behärskar engelska någotsånär, men det är amerikansk engelska, så det är inte så svårt att förstå, förutom fackuttryck, som är svåra innan man fått kläm på vad dom betyder. Rekommenderas varmt !

Ser fram emot mästerverken ;-) !!

// Tony.

Svårt att ge några bra råd när vi inte vet vad det är du tänker fotografera, men rent allmänt köp begagnat för att få ned priset.

Undvik helst så kallade instegskameror. Även om det numera inte är något som helst fel på bildkvaliteten från dessa kameror är de oftast ganska knöliga att använda. Man har ofta rationaliserat bort fysiska reglage för vanliga funktioner och istället gömt dem i menyer, vilket gör att man inte bara behöver veta att funktionen finns utan även vad den heter. Mycket lättare att komma ihåg vad en viss knapp gör. Det är ju dessutom mindre risk att man missar bilder om man kan ändra saker med riktiga fysiska reglage istället för att ta kameran från ögat och börja rota i menyer. Hela iden med dessa kameror verkar vara att locka in nya användare i ett kamerasystem så att de snabbt kan uppdatera till den modell de borde köpt från början.

Undvik även spegelfria kameror där den enda sökaren utgörs av en bildskärm på baksidan. Den blir svår att se i solljus om du inte gör som gamla tiders fotografer och gömmer dig under ett svart skynke. Förutom att en bildskärm kan vara svår att se i solljus kan du med en kamera som du håller upp direkt mot ögat och tar stöd mot ansiktet hålla mycket stadigare vilket resulterar i skarpare bilder.

Kameror med "riktig" sökare som du håller upp mot ögat har dessutom oftast möjlighet för synkorrektioner ifall du har något smärre synproblem. Detta gäller oavsett det är elektroniska (EVF) eller optiska sökare som t.ex. SLR.

Undvik även spegelfria kameror om du vill fotografera snabbt rörliga motiv. Det är först på senare tid spegelfria klarat sådant, och de som finns ligger långt utanför din budget.

Svårt att ge några bra råd när vi inte vet vad det är du tänker fotografera, [...]
Undvik även spegelfria kameror om du vill fotografera snabbt rörliga motiv. [...]

Ungefär såhär inleddes tråden:
Jag vill fånga vackra kvällar med härliga umgängen, porträttbilder och Sveriges fina natur på bild

Vill komplettera med denna sajt, där finns det otroligt mycket matnyttigt att läsa och ta sig till, helt gratis. Förutsättningen är att du behärskar engelska någotsånär, men det är amerikansk engelska, så det är inte så svårt att förstå, förutom fackuttryck, som är svåra innan man fått kläm på vad dom betyder. Rekommenderas varmt !

Ser fram emot mästerverken ;-) !!

// Tony.

Jag tackar Er för de hjälpsamma svaren Ni givit mig!

Svårt att ge några bra råd när vi inte vet vad det är du tänker fotografera, men rent allmänt köp begagnat för att få ned priset.

Undvik helst så kallade instegskameror. Även om det numera inte är något som helst fel på bildkvaliteten från dessa kameror är de oftast ganska knöliga att använda. Man har ofta rationaliserat bort fysiska reglage för vanliga funktioner och istället gömt dem i menyer, vilket gör att man inte bara behöver veta att funktionen finns utan även vad den heter. Mycket lättare att komma ihåg vad en viss knapp gör. Det är ju dessutom mindre risk att man missar bilder om man kan ändra saker med riktiga fysiska reglage istället för att ta kameran från ögat och börja rota i menyer. Hela iden med dessa kameror verkar vara att locka in nya användare i ett kamerasystem så att de snabbt kan uppdatera till den modell de borde köpt från början.

Undvik även spegelfria kameror där den enda sökaren utgörs av en bildskärm på baksidan. Den blir svår att se i solljus om du inte gör som gamla tiders fotografer och gömmer dig under ett svart skynke. Förutom att en bildskärm kan vara svår att se i solljus kan du med en kamera som du håller upp direkt mot ögat och tar stöd mot ansiktet hålla mycket stadigare vilket resulterar i skarpare bilder.

Kameror med "riktig" sökare som du håller upp mot ögat har dessutom oftast möjlighet för synkorrektioner ifall du har något smärre synproblem. Detta gäller oavsett det är elektroniska (EVF) eller optiska sökare som t.ex. SLR.

Undvik även spegelfria kameror om du vill fotografera snabbt rörliga motiv. Det är först på senare tid spegelfria klarat sådant, och de som finns ligger långt utanför din budget.

Jag tackar för de fina tipsen Uno!

Då jag lider av en ögonsjukdom har jag stor nytta av synkorrigeringsalternativet! Tack!

Vad gäller instegskameror vill jag nog framhålla att i Fuji's sortiment har de billigare oftast samma sensor men enklare pcosessor och mindra storlek än toppmodellerna..
Redan X-M1, som faller bort pga den är sökarlös, har samma sensor som dåtidens toppmodell X-T1 och på den vägen fortsätter Fuji även om en del Bayer-sensorer finns..

-J!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar