Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att välja nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jesna

Ny medlem
Hej!
Jag är en riktig amatörfotograf, så skulle vara väldigt tacksam om jag skulle kunna få lite hjälp med att välja ett nytt objektiv till min 400D. Sedan tidigare har jag ett 50mm 1.8 II och ett 18-55mm 3.5 - 5.6.

Jag skulle vilja ha ett objektiv med längre zoom (kan man säga så?), ska vara relativt skarpt, snabbt och ge fina färger. Självklart får man vad man betalar för, och jag har en budget på 4000 kr så jag kan inte köpa någon av de riktigt bra obj. tyvärr. Har tittat lite på 55-200 4.5-5.6 USM II, skulle det kunna funka för mig? Jag är mest intresserad av att fota saker i rörelse, men vill även kunna ta fina naturbilder.

Hoppas någon förstår vad jag är ute efter, lär ju låta helsnurrig. tack på förhand iaf!

Mitt förslag är att du köper ett 70-200 L f/4 utan antiskak begagnat, det ligger omkring 4000:- eller ett par hundra extra begagnat.

Edit: Jag menar "mitt alldeles övertygadeallvarligautannånomhelstalternativ-förslag"

Senast ändrad:
Warbird skrev:
Mitt förslag är att du köper ett 70-200 L f/4 utan antiskak begagnat, det ligger omkring 4000:- eller ett par hundra extra begagnat.

Edit: Jag menar "mitt alldeles övertygadeallvarligautannånomhelstalternativ-förslag"

+1, What he said!

jesna skrev:
Jag skulle vilja ha ett objektiv med längre zoom (kan man säga så?)
Nej, det är inte korrekt men de flesta förstår ändå.

Du vill ha ett zoomobjektiv med högre förstoring eller kort och gott ett telezoom.

Är du nöjd med ditt 18-55?
Om du svarar ja och med tanke på att du har ett 50/1,8 som verkligen är bra att jämföra med, så tror jag inte att du blir besviken på ett 55-200.

Svarar du nej vill du nog ha ett 70-200/4 eller /2,8.

Jag tycker 55-250 4-5,6 IS verkar vara ett väldigt prisvärt objektiv. Iallafall på papperet - har inte testat det själv. Ljusstyrkan är väl inte direkt imponerande, men det kan man inte förvänta sig heller med tanke på priset. Å andra sidan får man ett rätt bra zoom-omfång, och IS vilket man har ganska stor nytta av vid längre brännvidder.

Annars kanske ett 70-300 4-5,6 IS USM är ett alternativ? De borde väl gå att hitta begagnade för runt 4000?

Vilket ska jag välja?

Är en nybliven ägare till en Canon450D och en glad amatör inom fotografering.

Vill köpa ett nytt objektiv att komplitera det medföljande 18-55 objektivet.

Har kikat lite och bestämt mig för att köpa ett Telezoom.

Men vad är det för skillnad på ex dessa två?

EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM ca 5300kr
Sigma 70-300/4-5,6 DG APO MACRO ca 2000kr

Kommer jag att märka någon skillnad på dessa och vad ÄR det för skillnad på dessa förutom priset?

Den stora skillnaden (bortsett från priset) är att Canons har IS, alltså bildstabilisering. Du kommer alltså att få betydligt färre bilder som blir misslyckade på grund av dina skakiga händer. Och vid 300 mm har alla ganska skakiga händer :)

Zigman

På sigman har du bra macro, mao du behöver inte stå på knä för fjärilsbilden och ha linsen 2cm i från..
Och andra sidan kolla aftonbladet idag både nätet och papperssidan, så har jag tagit bilder med 70/300 på Fredrik&filip Boston Teaparty.
Jag tycker det är ett bra allround objektiv..

Tillbaka till Jennys originalfråga...

"Har tittat lite på 55-200 4.5-5.6 USM II, skulle det kunna funka för mig? Jag är mest intresserad av att fota saker i rörelse, men vill även kunna ta fina naturbilder."

Jag föreslår att du tittar på vad andra skriver om objektiven på www.eflens.com , då får du en uppfattning hur bra bilder det kan bli med t.ex. 55-200.

Den här recenssionen slutar med att han rekommenderade att köpa 70-200/4L istället för 55-250. Men, det är en fråga om budget.
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-S-55-250mm-f-4-5.6-IS-Lens-Review.aspx

Jag kan bara säga att det blir fantastiskt bra bilder med 70-200/4L och 4L IS. Porträtt tagna på lite avstånd blir så härliga och bakgrundsblurret, bouqén, är riktigt fin.

Nu när jag skriver känner jag att jag ändå bara kan rekommendera 70-200/4L, om du kan få tag i den begagnat, hoppa över 55-250. När du väl börjat fota med ett så fint objektiv så vill du inte längre gå tillbaka till budgetvarianter.

Om du är lite stadig, eller lutar dig mot något kan du fota 200 mm med slutartider kring 1/100 s och få skarpa bilder med 4L och kring 1/8 s med 4L IS. Dock fungerar det inte att låsa oskärpa pga objektets röresle vid så långa slutartider, något att tänka på.

Man kan bli lite lurad av stabilisering i objektiven. Visst det går att ta bilder med riktigt långa slutartider, säg 1/8 sekund, men hur långt hinner inte objektet, t.ex. en människa som springer eller bara går under den tiden - lite för långt för att det ska bli kul bilder. Att vrida på huvudet från höger till vänster tar ca 1/20 s och det blir alltid kass om det händer just då man tar bilden. Så låt inte bildstabiliseringen vara ett för tugnt argument för 55-250.

Jag tror en del håller med mig och andra som har bra argument som slår sönder mina. Det är lite upp till dina egna preferenser, men jag tror inte att du någonsin ångrar att du köper en 70-200/4L begagnad.

Senast ändrad:
Jag kan bara hålla med de andra som tipsar om ett begagnat 70-200 L f/4. Om du har råd, gå på de bra grejerna direkt, för det är stor sannolikhet att du ändå "hamnar" där i slutänden.

När jag skaffade min 450D och Canon 70-300mm IS var jag supernöjd med det objektivet, men sen fick jag tag på 24-105L och 50/1.4 begagnat för ett bra pris och nu använder jag knappt aldrig 70-300 längre. Visst är det skarpt och så, men nånting (svårt att sätta fingret på exakt vad) saknas, så jag funderar på att sälja det, särskilt som jag har ett 135L på gång (också begagnat).

Men om du inte har råd, eller av annan orsak vill välja nåt billigare, tror jag att 55-250mm IS är ett bra val.

Visst är det klurigt det här med objektivval! :)

Man våndas och vänder och vrider på de olika valens för och nackdelar, men så till slut hamnar man ändå i det dyrare (och något bättre) alternativet ändå. Så kör direkt på det bästa du kan få tag på det vinner du på i längden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar