Annons

Hjälp att välja nytt objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

EOS350D

Ny medlem
Hej!

Jag funderar på att byta ut kitobjektivet (EF-S 18-55) mot något roligare objektiv!
Skulle vilja ha lite synpunkter på följande objektiv, även andra kan vara av intresse!

TAMRON AF DI 28-75/2.8 SP XR
CANON EF 28-135/3.5-5.6 IS USM
SIGMA 28-70/2.8 EX DG
SIGMA 24-70/2.8 EX DG
CANON EF 28-105/3.5-4.5 II USM

/Mattias
 
Jag kan bara svara för min egen del... mitt Canon 28-135 sitter för det mesta på.. ett grymt bra objektiv som fungerar i alla lägen!

Bra pris, IS är ju kalas.. jag skulle varmt rekommendera det. Men de allra flesta av de du nämner är ju bra objektiv och det är nog mest en smaksak :)

Lycka till.
 
EOS350D skrev:
Hej!

Jag funderar på att byta ut kitobjektivet (EF-S 18-55) mot något roligare objektiv!
Skulle vilja ha lite synpunkter på följande objektiv, även andra kan vara av intresse!

TAMRON AF DI 28-75/2.8 SP XR
CANON EF 28-135/3.5-5.6 IS USM
SIGMA 28-70/2.8 EX DG
SIGMA 24-70/2.8 EX DG
CANON EF 28-105/3.5-4.5 II USM

Roligare eller ej är alla dina förslag har en avservärt längre kortaste brännvidd. Jag skulle absolut inte tycka att de var roligare.
 
Vad är det som är tråkigt med den du har?
Det förenklar att veta om man ska hjälpa dig, vad är det du letar efter som du tycker skulle vara roligt?

Titta lite på Sigma's 18-125, har fått riktigt bra omdömmen av många, ett test jag sett visade att den förlorar knappt mot den mycket dyrare och betydligt mindre användbara 18-50/2,8
 
Segeson skrev:
Vad är det som är tråkigt med den du har?
Det förenklar att veta om man ska hjälpa dig, vad är det du letar efter som du tycker skulle vara roligt?

Titta lite på Sigma's 18-125, har fått riktigt bra omdömmen av många, ett test jag sett visade att den förlorar knappt mot den mycket dyrare och betydligt mindre användbara 18-50/2,8

Det som är tråkigt med kitobjektivet är att det är plastigt och inte tar bra bilder.
Sigma's 18-125 är väl anpassat för APS-C sensor, vill ha objektiv som även kan användas på fullstor sensor.
Jag är ute efter ett allround objektiv.
Känner inte att jag har behov av kortare brännvid än 24.
Skall även komplettera med ett 70-200 Sigma eller Canon.
 
OK. I så fall kan jag bara säga en sak.
CANON EF 28-135/3.5-5.6 IS USM

Bra omfång, IS. Dessutom kliver den över en bra bit in på din andra glugg vilket betyder att du inte behöver byta stup i ett.

Lycka till med köpet.
 
som sagt. EF 28-135mm/3,5-5,6 USM IS skulle bli mitt tips också. det var den jag bytte upp mig till från kirobjektivet. visst, ibland saknar man möjligheten att fotografera med 18mm, men det får man ta. om du nu inte har kvar kitgluggen som "vidvinkelobjektiv".

jag är nöjd med skärpan i 28-135:an och IS är riktigt bra att ha vid vissa tillfällen. den går att hitta begagnad för 3000-3500 och är mitt förslag
 
Utan vidvinkel blir det väl inte roligt ?

Jag skulle bli galen om jag bara hade 28mm (45mm) som vidast :)

Du kan ju tex. köpa ett Tokina 12-24 senare, men min gissning är att det blir snart nog om du bara har 28 som vidast.

Sen skulle jag valt Tamron 28-75/2.8 istället för Canon gluggen, den är både snabbare och skarpare.
 
Senast ändrad:
Jag håller också för 28-135 IS sitter ofta på min analoga kamera men som rese optik till den digitala och lite allt i allo
Kalas att det är fejk macro också.
 
EOS350D skrev:
Det som är tråkigt med kitobjektivet är att det är plastigt och inte tar bra bilder.


Nu har jag både kitobjektivet, 50 1,8 och ett 70-200 4,0. Att kitobjektivet inte tar bra bilder tycker jag är rent skitsnack......

Vad jag kan hålla med om att det kan vara tråkigt ang zoom.
CANON EF 28-135/3.5-5.6 kan jag hålla med om att det är ett trevligt objektiv, efter det att jag testat det
 
Senast ändrad:
de flesta bilder jag tog med kitobjektivet hade vinjettering på de större bländarna och ingen vidare skärpa i kanterna. då jag föredrar att använda naturligt ljus så strävar jag efter att använda stora bländare och då fick jag inte ut det jag ville ur den gluggen.

jag sålde den till fördel av ett ef 50mm/1,8 istället. det bytet är jag nöjd med men som sagt, det dröjer nog inte länge innan jag börjar kika på ett vidvinkelobjektiv
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.