Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att välja kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har kollat på två olika sidor på internet, på den ena följer "EF-S 18-55/3,5-5,6 DC III" med och på den andra "18-55mm IS STM obektiv" . Är detta två olika objektiv och vilket är i så fall att föredra? Jag har även blivit tipsad om ett 50mm f/1,8 objektiv, vad tycker du om det? Det kommer i nuläget bli mycket porträttbilder då det har kommit en liten bebis här hemma :)

Ja. Det är två olika objektiv, med två olika optiska konstruktioner, såväl som mekaniskt olika, olika autofokusmotor, samt att bara den ena har bildstabilisering.

Och 'IS STM' varianten är extremt mycket bättre på alla sätt.
Den är identisk med "STM" varianten som jag (förkortat) nämnde innan.

18-55 IS STM är ett särklassigt mer användbart objektiv än 50mm f/1.8.
Det enda som är roligt med 50 1.8 är att det är billigt och att man kan ta mjuka (något oskarpa) bilder med bakgrunden helt i oskärpa, just på bländare 1.8. Därför kan det fungera som porträttobjektiv. Man skall dock ha klart för sig att objektivet är måttligt skarpt på f/1.8.

50mm f/1.8 ser jag definitivt som bara ett komplement. Som sådant är det ju billigt och prisvärt.
 
Det första objektivet sakanr IS - dvs bildstabilisering. IS är verkligen att rekommendera. Jag är dock lite osäker på om beteckningen verkligen stämmer, jag vill minnas att version "II" var den sista utan IS och att det inte finnsn någon "III" utan IS, men jag kan ha fel.

Det finns ett stort antal versioner. Sju tror jag. Tre av dem är mycket bra. Sensationellt bra för att vara kitzoomar. De övriga är dåliga till mediokra. Där är ett rejält språng i optiken.
De tre senaste och tillika de bra är:
EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 IS
EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 IS II
EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 IS STM
Den sista, STM, anses oftast vara den allra bästa. Alla är inte överens, eftersom "IS II" är lite skarpare på korta brännvidder. Men "STM" är bäst på 55mm och är bäst och stabilast byggd.

"DC III" är ett av de mediokra objektiven.
 
Det finns ett stort antal versioner. Sju tror jag. Tre av dem är mycket bra. Sensationellt bra för att vara kitzoomar. De övriga är dåliga till mediokra. Där är ett rejält språng i optiken.
De tre senaste och tillika de bra är:
EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 IS
EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 IS II
EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 IS STM
Den sista, STM, anses oftast vara den allra bästa. Alla är inte överens, eftersom "IS II" är lite skarpare på korta brännvidder. Men "STM" är bäst på 55mm och är bäst och stabilast byggd.

"DC III" är ett av de mediokra objektiven.

Jag har nu bestämt mig för en 100d kamera med ett 18-55 stm objekt och ett fast 50. Jag har hört något om att det finns olika snabba minneskort? Vad ska man kolla efter?
Är det något annat tillbehör som absolut måste ha i början ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.