Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att välja kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

SofieOl

Medlem
Hej

Jag är helt grön på det här men ska nu köpa mig en systemkamera...

Jag blir inte klok på detta med canons systemkameror!
Har läst att de rangordnas efter hur många siffror de har, mindre antal siffror ju bättre kamera,
efter det, ju bättre kamera ju högre siffra. Alltså är 600d bättre än 100d. Men vad är det som gör att den är bättre? Jag såg att 100d har ett högre iso tal än 600d + att 100d kameran är dyrare, hur kan det komma sig om den nu är sämre?

Jag är som sagt nybörjare, men jag vill bli bra på detta med foto och jag vill inte köpa en kamera som jag snabbt växer ur, jag vill ha en riktigt bra kamera för under 5000:ingen, vad ska jag välja?

Kikar jag på pricerunner kan jag välja mellan:
Eos M, 1100d, 1000d, 100d, 450d, 550d, 600d, 650d, 700d, 60d
Finns det någon anledning att välja någon av de vänstra eller ska jag gå på ju högre siffra ju bättre kamera? ( jag hade egentligen kikat lite extra på 100d)

Tacksam för lite hjälp i denna djungeln :)
 
Ett tips för att förstå Canons namnsystem är att kolla på denna sida:
http://en.wikipedia.org/wiki/Template:Canon_DSLR_cameras


  • Generellt sätt gäller att för XXXD/XXXXD serierna att de har crop-sensor, enbart har en inmatningsrattar, mindre antal snabbknappar, spegelsökare som är lite mindre ljus, kamerahus av plast, och säkert något mer jag glömmer bort.

  • För XXD och 7D gäller att de har crop-sensor, riktig prismasökare, två inmatningsrattar, fler snabbknappar, kamerahus gjort i magnesiumlegering.

  • 5D/6D har fullformat sensor som är större, har större prismasökare, har två inmatningsrattar och ungefär samma snabbknappar som XXD/7D har.

Kan rekommendera att du skaffar ett kamerahus med riktig prismasökare, två inmatningsrattar och fler snabbknappar då dessa kamerahus ger en direktåtkomst till viktiga inställningar.

Av de du säger dig kunna välja mellan hade jag rekommenderat 60D av ovanstående anledning.
 
Hej

Jag är helt grön på det här men ska nu köpa mig en systemkamera...

Jag blir inte klok på detta med canons systemkameror!
Har läst att de rangordnas efter hur många siffror de har, mindre antal siffror ju bättre kamera,
efter det, ju bättre kamera ju högre siffra. Alltså är 600d bättre än 100d. Men vad är det som gör att den är bättre? Jag såg att 100d har ett högre iso tal än 600d + att 100d kameran är dyrare, hur kan det komma sig om den nu är sämre?

Jag är som sagt nybörjare, men jag vill bli bra på detta med foto och jag vill inte köpa en kamera som jag snabbt växer ur, jag vill ha en riktigt bra kamera för under 5000:ingen, vad ska jag välja?

Kikar jag på pricerunner kan jag välja mellan:
Eos M, 1100d, 1000d, 100d, 450d, 550d, 600d, 650d, 700d, 60d
Finns det någon anledning att välja någon av de vänstra eller ska jag gå på ju högre siffra ju bättre kamera? ( jag hade egentligen kikat lite extra på 100d)

Tacksam för lite hjälp i denna djungeln :)

Har du Canon objektiv redan eller varför kilkar du endast på Canon? Pentax gör klart mer prisvärda kameror än både Canon och Nikon. Men om endast Canon är aktuell av någon anledning så skulle jag rekommendera 600D som finns ny för 3990:- (fotokungen.com). Om du vill ha en kamera med prismasökare med 100% sökarbild och snabb serietagning osv så är enda alternativet Pentax (K50 eller K-5II(s)), alternativt Nikon 7000 som reas ut just nu, om du inte vill betala över 10.000:-.


Vidare finns det idag spegellösa alternativ från bla Fujifilm, Sony, Olympus, Panasonic, och Samsung som har många fördelar jämför med de gamla spegelkamerorna. De ger en otrolig flexibilitet och det faktum att de är såpass mycket mindre gör att du kan ta med dig kameran vart du än går, medans en stor DSLR blir liggandes hemma i hyllan. Den bästa kameran är den du har med dig...
 
Om du vill ha en kamera med prismasökare med 100% sökarbild och snabb serietagning osv så är enda alternativet Pentax (K50 eller K-5II(s)), alternativt Nikon 7000 som reas ut just nu, om du inte vill betala över 10.000:-.

Eller Canon 60D eftersom Ts är inriktad på Canon, 96% prismasökare och hyfsad snabb serietagning 5,3 b/s. Reas ut för 4995 har jag sett.
 
Om du vill ha en kamera med prismasökare med 100% sökarbild och snabb serietagning osv så är enda alternativet Pentax (K50 eller K-5II(s)), alternativt Nikon 7000 som reas ut just nu, om du inte vill betala över 10.000:-.

Eller Canon 60D eftersom Ts är inriktad på Canon, 96% prismasökare och hyfsad snabb serietagning 5,3 b/s. Reas ut för 4995 har jag sett.

Var hittar du 60D för 4995:-?? Om det stämmer så är det ett ännu bättre alternativ till 600D.
 
Om du vill ha en kamera med prismasökare med 100% sökarbild och snabb serietagning osv så är enda alternativet Pentax (K50 eller K-5II(s)), alternativt Nikon 7000 som reas ut just nu, om du inte vill betala över 10.000:-.

Eller Canon 60D eftersom Ts är inriktad på Canon, 96% prismasökare och hyfsad snabb serietagning 5,3 b/s. Reas ut för 4995 har jag sett.

Ja, förutom att Pentax är grymt prisvärda är de även lättanvända och har en del intressanta finnesser som man inte ser på annat håll. Ett exempel på detta är deras Tav automatikläge där man själv ställer in både bländare och tid, och kameran väljer sensorkänslighet (Iso värde) så att bilden blir rätt exponerad. Inte så att det här inte går att göra på andra kameror, men då vill det oftast till att man tar en djupdykning i bruksanvisningen. Hos pentax är det ett enda val på ratten där man väljer bland alla anddra mer vanligt förekommande automatikformer. De flesta Pentaxmodeller är dessutom rejält vädertätade
 
Alltså är 600d bättre än 100d. Men vad är det som gör att den är bättre? Jag såg att 100d har ett högre iso tal än 600d + att 100d kameran är dyrare, hur kan det komma sig om den nu är sämre?

Det behöver du inte oroa dig för, 100d heter bara så för att det är en helt ny serie. Prestandamässigt ligger den i nivå med 650d/700d (se till exempel denna recension), däremot är den ju sensationellt liten (vilket jag misstänker är en av anledningarna till att du kollat in den?
 
Det behöver du inte oroa dig för, 100d heter bara så för att det är en helt ny serie. Prestandamässigt ligger den i nivå med 650d/700d (se till exempel denna recension), däremot är den ju sensationellt liten (vilket jag misstänker är en av anledningarna till att du kollat in den?

Jag fastnade för 100d för att den hade ett högre iso värde som jag trodde var bra. När jag sedan var i en butik kändes den betydligt lättare än 600d, och då även smidigare att ha med sig.
 
Har du Canon objektiv redan eller varför kilkar du endast på Canon? Pentax gör klart mer prisvärda kameror än både Canon och Nikon. Men om endast Canon är aktuell av någon anledning så skulle jag rekommendera 600D som finns ny för 3990:- (fotokungen.com). Om du vill ha en kamera med prismasökare med 100% sökarbild och snabb serietagning osv så är enda alternativet Pentax (K50 eller K-5II(s)), alternativt Nikon 7000 som reas ut just nu, om du inte vill betala över 10.000:-.


Vidare finns det idag spegellösa alternativ från bla Fujifilm, Sony, Olympus, Panasonic, och Samsung som har många fördelar jämför med de gamla spegelkamerorna. De ger en otrolig flexibilitet och det faktum att de är såpass mycket mindre gör att du kan ta med dig kameran vart du än går, medans en stor DSLR blir liggandes hemma i hyllan. Den bästa kameran är den du har med dig...

Anledningen att jag valde canon är lite av en slump, det är som sagt en ren djungel bland kameror och någonstans måste jag börja. Förstår att canon och nikon är de största, så då valde jag canon.

Tycker du att 600d är bättre än 100d? Du har helt rätt i att den bästa kameran är den man har med sig.
 
Några tips för förstagångsköparen hittar du här: http://www.pulpeten.se/kameraguide/

Per.

Där kan man bl.a. läsa:
"Undvik gärna Canons 18-55 utan IS, dock, detta har inte lika bra optiska egenskaper som det med IS. De övriga tillverkarnas 18-55 (eller motsvarande) är förvånasvärt bra!"

Vilket är lätt att missförstå. Canons tre senaste 18-55 modeller, med beteckningarna IS, IS II, resp STM, står i en särklass. De är riktigt bra, klart bäst. Det är skälet till att tidigare 18-55 objektiv från Canon skall undvikas. Det är knappast så att de andra fabrikanterna har rosat marknaden med 18-55 kitzoomar, och det gör de inte nu heller. Tvärtom, om man är på en trång budget, skulle jag påstå att kitzoomen som följer med Canon-kameran, t.ex 18-55 STM objektivet, i sig är ett skäl att välja Canon. Däremot är det nog så att modernare kit-zoomar tar sig, från alla tillverkarna. T.ex Samsungs 20-50 är också riktigt bra (bättre än deras 18-55).

Vidare sägs att sk. spegellösa systemkameror har fördelar. Det går visserligen att påstå och argumentera för, men detsamma gäller sannerligen också kameror med optisk spegelreflexsökare, som enligt många av oss har både fler och viktigare fördelar.
 
Där kan man bl.a. läsa:
"Undvik gärna Canons 18-55 utan IS, dock, detta har inte lika bra optiska egenskaper som det med IS. De övriga tillverkarnas 18-55 (eller motsvarande) är förvånasvärt bra!"

Vilket är lätt att missförstå. Canons tre senaste 18-55 modeller, med beteckningarna IS, IS II, resp STM, står i en särklass. De är riktigt bra, klart bäst. Det är skälet till att tidigare 18-55 objektiv från Canon skall undvikas. Det är knappast så att de andra fabrikanterna har rosat marknaden med 18-55 kitzoomar, och det gör de inte nu heller. Tvärtom, om man är på en trång budget, skulle jag påstå att kitzoomen som följer med Canon-kameran, t.ex 18-55 STM objektivet, i sig är ett skäl att välja Canon. Däremot är det nog så att modernare kit-zoomar tar sig, från alla tillverkarna. T.ex Samsungs 20-50 är också riktigt bra (bättre än deras 18-55).

Vidare sägs att sk. spegellösa systemkameror har fördelar. Det går visserligen att påstå och argumentera för, men detsamma gäller sannerligen också kameror med optisk spegelreflexsökare, som enligt många av oss har både fler och viktigare fördelar.

Jag har kollat på två olika sidor på internet, på den ena följer "EF-S 18-55/3,5-5,6 DC III" med och på den andra "18-55mm IS STM obektiv" . Är detta två olika objektiv och vilket är i så fall att föredra? Jag har även blivit tipsad om ett 50mm f/1,8 objektiv, vad tycker du om det? Det kommer i nuläget bli mycket porträttbilder då det har kommit en liten bebis här hemma :)
 
Där kan man bl.a. läsa:
"Undvik gärna Canons 18-55 utan IS, dock, detta har inte lika bra optiska egenskaper som det med IS. De övriga tillverkarnas 18-55 (eller motsvarande) är förvånasvärt bra!"

Vilket är lätt att missförstå. Canons tre senaste 18-55 modeller, med beteckningarna IS, IS II, resp STM, står i en särklass. De är riktigt bra, klart bäst. Det är skälet till att tidigare 18-55 objektiv från Canon skall undvikas. Det är knappast så att de andra fabrikanterna har rosat marknaden med 18-55 kitzoomar, och det gör de inte nu heller. Tvärtom, om man är på en trång budget, skulle jag påstå att kitzoomen som följer med Canon-kameran, t.ex 18-55 STM objektivet, i sig är ett skäl att välja Canon. Däremot är det nog så att modernare kit-zoomar tar sig, från alla tillverkarna. T.ex Samsungs 20-50 är också riktigt bra (bättre än deras 18-55).

Vidare sägs att sk. spegellösa systemkameror har fördelar. Det går visserligen att påstå och argumentera för, men detsamma gäller sannerligen också kameror med optisk spegelreflexsökare, som enligt många av oss har både fler och viktigare fördelar.

Det är jag som skrivit texten. Jag tar gärna emot redigeringsförslag. Allt för att hjälpa nykomlingarna i systemkamerans värld!

Per.
 
Jag har kollat på två olika sidor på internet, på den ena följer "EF-S 18-55/3,5-5,6 DC III" med och på den andra "18-55mm IS STM obektiv" . Är detta två olika objektiv och vilket är i så fall att föredra? Jag har även blivit tipsad om ett 50mm f/1,8 objektiv, vad tycker du om det? Det kommer i nuläget bli mycket porträttbilder då det har kommit en liten bebis här hemma :)

Det första objektivet sakanr IS - dvs bildstabilisering. IS är verkligen att rekommendera. Jag är dock lite osäker på om beteckningen verkligen stämmer, jag vill minnas att version "II" var den sista utan IS och att det inte finnsn någon "III" utan IS, men jag kan ha fel.

Det andra är senaste versionen av detta vanliga opbjetiv. Det har IS och dessutom en fokusmotor som gör det extra lämpligt för filmning. Säkert ett bra val.

50/1.8 är ett väldigt prisvärt objektiv, kostar runt 1000-lappen och ger mycket bra porträttmöjligheter. Det är dock lite begränsat som enda objektiv och därför är det många som köper både en 18-55 zoom och ett fast 50/1.8 för att kunna använda vid olika tillfällen.

Fundera också på att inkludera en extern blixt i budgeten. Om det är småbarn på väg är det kul med den bra blixt som man kan vinkla och "studsa" i väggar och tak - då slipper man sätta blixten rakti i ögonen på den lille vilket det lätt blir med kamerans inbyggda blixt.

När det gäller kamerahus - köp det som du tycker känns bäst. Hur högt max ISO en kamera har säger inte så mycket om prestanda. Du kommer sällan vilja gå över 3200, möjligen 6400, på den här typen av kameror så att en kamera kan gå till 12800 eller högre är mest av akademiskt intresse. Bildkvalitén skiljer inte så mycket mellan modellerna så det handlar mer om handhavandet.
 
Begagnat

Är du nybörjare, köp begagnat. Annars kolla vilka modeller som kommit ut under det senaste året. Canons nykomlingar är: 100D och 70D. Jag har testat båda och kan mycket varmt rekommendera 70D. Men om den är för dyr, köp en begagnad och pröva dig fram. Lycka till!

PS: Om du är nybörjare kan du även testa den billigare 1100D och byta upp dig längre fram.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.