Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att välja kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

SofieOl

Medlem
Hej

Jag är helt grön på det här men ska nu köpa mig en systemkamera...

Jag blir inte klok på detta med canons systemkameror!
Har läst att de rangordnas efter hur många siffror de har, mindre antal siffror ju bättre kamera,
efter det, ju bättre kamera ju högre siffra. Alltså är 600d bättre än 100d. Men vad är det som gör att den är bättre? Jag såg att 100d har ett högre iso tal än 600d + att 100d kameran är dyrare, hur kan det komma sig om den nu är sämre?

Jag är som sagt nybörjare, men jag vill bli bra på detta med foto och jag vill inte köpa en kamera som jag snabbt växer ur, jag vill ha en riktigt bra kamera för under 5000:ingen, vad ska jag välja?

Kikar jag på pricerunner kan jag välja mellan:
Eos M, 1100d, 1000d, 100d, 450d, 550d, 600d, 650d, 700d, 60d
Finns det någon anledning att välja någon av de vänstra eller ska jag gå på ju högre siffra ju bättre kamera? ( jag hade egentligen kikat lite extra på 100d)

Tacksam för lite hjälp i denna djungeln :)
 
Ett tips för att förstå Canons namnsystem är att kolla på denna sida:
http://en.wikipedia.org/wiki/Template:Canon_DSLR_cameras


  • Generellt sätt gäller att för XXXD/XXXXD serierna att de har crop-sensor, enbart har en inmatningsrattar, mindre antal snabbknappar, spegelsökare som är lite mindre ljus, kamerahus av plast, och säkert något mer jag glömmer bort.

  • För XXD och 7D gäller att de har crop-sensor, riktig prismasökare, två inmatningsrattar, fler snabbknappar, kamerahus gjort i magnesiumlegering.