Annons

Hjälp att hitta rätt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

PernillaLidén

Aktiv medlem
Hallå i lådan.

Har nyss köpt en Canon eos 350 d och funderar på att inköpa ett eller två objektiv till. Men jag har inte en susning om vad som är vad. Det jag söker är ett macro objektiv och ett vanligt *fota när som helst objektiv* =) se jag är inte allt för kunnig. Vill gärna ha hjälp med vad som är bra och vad de heter osv.
 
Beror lite på, åsikterna går isär och det beror lite på hur noggrann man är. Själv har jag funderat på 2 linser att investera i för sk. allround fotografering.

Sigma 18-200 mm, en lins som verkar få varierat omdöme men som ändå verkar vara prisvärd. Har inte personligen prövat den och kan därför inte säga så mycket om den. Men det är onekligen en lins jag skulle titta lite närmre på. ca 3500 kr om jag inte missminner mig.

Sen har vi Canons EF-s 18-85 IS, (bildstabilisator) som höjer priset rejält. Även här finns det delade åsikter men troligen faller den lins bort pga priset. ca 6500 kr.

Sigma har en 70-300 Macro II lins som sägs vara prisvärd, men likväl som andra linser får den kritik. Allt beror på var man väljer att lägga ribban. Givetvis är det svårt för billigare linser att mäta sig med de lite dyrare.

Annars kanske det kan vara intressant att titta på en Canon 50 mm/1,8 II, folk föredrar version I då den har en mer stabil konstruktion. Dock är II en billig lins som har fått mycket positiv kritik. Att tänka på är dock att kvaliteten verkar variera. :(

Själv går jag i köpastankar men kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska satsa på. De linser jag redovisat ovan är de linser som jag funderat kring.
 
Jag rekommenderar varmt en sigma 18-50/2.8 EX DC, riktigt skarp och ljusstark till rimligt pris.
 
Canons objektiv ovan är inte EF-s 18-85 IS som jag skrev utan brännvidden är 17-85
 
Canon 17/85 4-5,6 IS USM (standard zoom)
Canon 70/200 4.0L USM (tele zoom)
Canon 100 2.8 USM Macro

Med dom gluggarna klarar du dig långt om du vill ha orginal optik.
 
Det beror väl lite på vilken typ av bilder du ska ha. Tänkte du ta snap shots med blixt i olika miljöer (inomhus) klarar du dig med standard gluggarna. Om du däremog har tänkt spola blixten (jag har bojkotat den helt) så tror inte jag att du kommer långt med de ljussnåla standard objektiven. En 50mm på 1.8 erbjuder då möjlighet till att fota i miljöer med svagare ljus. Själv anvender jag för det mesta en 85 på 1.8. För några exempel besök www.gulnet.nu (min hemsida). Andra gluggar som jag använder är en lånad 50 (1.8) och en 20mm på 2.8.

Lycka till.
 
sagan skrev:
Jag rekommenderar varmt en sigma 18-50/2.8 EX DC, riktigt skarp och ljusstark till rimligt pris.

Hur är storleken på den jämfört med kitgluggen? Har hört att den är mycket större och tyngre. Skulle vara kul att se en sida vid sida-bildjämförelse.
 
Klart den är större och tyngre, den är ju mycket ljusstarkare.

Canonobjektivet väger runt 200 gram och 70mm lång, här är uppgifterna för sigmaobjektivet:

Mått 84 x 74 mm
Vikt 445 gram
 
Två bra macrolinser

Canon EF 100/2,8 USM är en bra macrolins. Den är bra även i teleläget, dvs i det vanliga läget då man inte fotar macro. Ca 5700 kr, men kan inhandlas begagnat till billigare pris och även nytt billigare i vissa fall - typ 4600 kr. Detta är en bra lins även om det inte är L-optik om jag har förstått saken rätt. Förstoringsgrad upp till 1:1.

En annan macrolins är också mycket bra. Det är Canon EF 180/3,5 L USM. Förstoringsgrad upp till 1:1. Den har L-optik vilket är bättre glas som ger god färgmättnad och krispighet i bilderna. Fördelen med denna är att du kan fota macro på längre avstånd, ca 40 cm. Det kan vara användbart om t ex fjärilar skall fotas som lätt flyger iväg. Och solen kan du ha nästan i ryggen utan att solljuset skyms av linsen. Möjligen kan det vara något större risk för skakningsoskärpa pga att det är så pass åt telehållet i brännvidden. Den har stativfäste som jag tror tyvärr inte ingår i köpet. Linsen är också dyr och det p g a L-optiken, ca 14-15000 kr.

Med tanke på att du köpt en Canon 350 D så har jag för mig att får du större förstoringsgrad, typ 1,6:1 i st f 1:1 ( ungefär som 3:2) eftersom bildsensorn ger brännviddsfaktorn 1,6 ( alltså att brännvidderna får förlängningen med 1,6 - har du 100/2,8 så blir det 160/2,8 på digitalkameran, bildutsnittet är mindre än på en kamera för film).
 
Senast ändrad:
Vad gäller macro på en 350D bör ju en EF-s 60/2,8 vara ett hett alternativ, om du ändå är inne på ef-s objektiv. Kostar väl kring 3000 kr och ska vara riktigt trevlig. Ger ju iofs inte något nämnvärt arbetsavstånd men det beror ju på vilken typ av macro-motiv som avses...


mvh,

//M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.