Annons

Hjällp mig välja objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Fotograferar med Nikon D70.
Använder mig av Tammron 90 till macro och porträtt, vilken jag är mycket nöjd med.
Till landskap o dyl använder jag objktivet som medföljde, som jag inte är lika nöjd med, nikon 18-70mm.

Söker ett bra objektiv för framförallt riktigt bra skärpedjup, gärna ett med fast brännvidd. Ex 20 eller 24 mm.

Har någon tips eller erfarenhet?

Mvh
Micke
 
Du kan ju få lika bra skärpedjup med kitoptiken? Är det något annat du är ute efter?
 
Fast brännvidd

Du menar att jag inte kan hitta bätrre optik än kitoptiken 18-70mm. Blir det inte bättre kvalitet med ett ljuskänsligare objektiv med fast brännvid?

Mvh
Micke
 
Ett ljusstarkare objektiv gör ju inte att du får ett större skärpedjup, du måste ändå blända ner det ett par eller många steg för att få rikigt stort skärpedjup. Men när du väl bländat ner tror jag säkert att du kan få skarpare bilder med en fast glugg än vad du får med 18-70 gluggen.

Alltså säg att du har en fast 20mm optik och att du också ställt kitoptiken på 20mm och bländar ner båda till f11 så borde ju båda bilderna man tar ge samma skärpedjup(?) men bilden tagen med 20mm optiken blir säkert ett snäpp skarpare.
 
Du får nog definiera vad du menar med "bra skärpedjup" menar du långt eller kort? Eller menar du fin oskarp bakgrund, "bokeh" ?
 
Fasta objektiv är i regel skarpare än zoomar (har inget med skärpedjup att göra eg), men vad gäller vidvinklar så är det lite speciellt med just digitala systemkameror. Ljuset kommer att träffa bildsensorn med en vinkel och inte 90 grader rakt mot. Därför är det inte säkert att vidvinklar som från början var tänkta för film är så bra på digitala systemkameror.
Man kan ju inte säga att det generellt blir sämre heller, det varierar helt enkelt.

Även om du kollar lite på denna jämförelse (http://www.pbase.com/miljenko/image/41106631) med en 85/1.8 så ser du att 18-70:n står sig mycket bra i centrumskärpa (den är bättre), men sämre kantskärpa 70mm.
Kollar du här (http://www.pbase.com/miljenko/image/41672738) ser du dock att den ner mot 18mm blir skarpare även i kanterna och inte ligger långt efter.

Nu kan man ju inte lita på allt som skrivs på nätet försvisso, men det rimmar ganska bra med vad jag sett åxå, även om jag inte gjort några MTF-mätningar.

Man kan sammanfatta det hela med att 18-70:n är ett mycket bra objektiv. Inte så att det inte finns bättre men...
Som framkommit här (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=39702&perpage=15&pagenumber=1) står det sig åxå mycket bra mot långt dyrare zoomar och i vissa fall bättre.

Det som jag saknar på min 18-70 är mest ljusstyrka. Men ljusstyrka ger ju varesig mer skärpa eller större skärpedjup. :)
 
Tack för hjälpen!

Tack alla för ni delar med er.
Som det känns nu skulle man kanske hålla kvar vid kitoptiken ändå.
Micke
 
Ja, jag säger ju inte att man inte kan/ska uppgradera, men man ska ju göra det av rätt anledning, om man nu ska göra det, inte bara för uppgraderandets skull. :)
Om du med bättre skärpedjup menar större så finns det ingen anledning att uppgradera pga det iaf. :)
 
Hej.. Jag har fotat med många av Nikons objektiv och ett av favoriterna i skärpa är 24 mm. Även deras 85 mm o 180mm telen är otroliga i skärpa.. 60 macron är också fenomenal.. Lycka till...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.