Annons

Hjääälp! ang uppladdning av bilder på fotosidan...

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara

Aktiv medlem
hej!

jag blir gaaalen snart!!!
Håller på o lägger upp en bild här på fotosidan, men det är ju helt omöjligt att få det att se bra ut!!!! varför? den ser ju helt pixlig och oskarp ut! har testat en miljon olka sätt, olika storlek osv osv..lägger jag upp den på min hemsida är det inga problem...
Hjääälp!
kan ju inte lägga upp några bilder här när det ser så dåligt ut jue:-( Fattar att det är jag som gör nåt fel så snälla hjälp!!!

Spara som en jpg med 1024 pixlar på längsta sidan i kvalitetsläge 8. Då brukar man hamna under 250kb (maxgräns).

Detta sätt funkar iaf bra för mig. =D Lycka till

hej!

Ja! det funkade ganska bra! men bara om man ser på den i orginalformat... men det får väl gå!
Fattar inte för jag har aldrig haft såna problem innan...men men...
TACK!!

Ett annat förslag är att göra den som mest 600 pixlar på den största sidan så kommer fotosidan inte att göra om din bild alls utan den ser precis likadan ut som den gör på din dator innan du laddade upp den.

mvh Erik

ahaa!!

Ok..nu testade jag det sättet oxå, då blev bilder liite bättre på första visningen eller vad man ska säga... men klickar jag då på den och ser på den i orginalformat, blir den sämre än om jag gör på Justus sätt...

Nåja, tack båda iallafall!!!:)

om din bild är 600 pixlar på sin största sida ska det inte gå att förstora den nåt mer. är du säker på att du inte råkade göra den 600 pixlar på kortaste sidan?

hmm...

Nu har jag lagt upp den med justus förklaring..(ser lite knas ut om du kikar-bröllopsbilden)
men när jag testade det andra sättet med 600 px, blev den inte helt ok heller... När jag klickade på orginalformat så blev det som du säger ingen skillnad, dålig hur jag än gjorde kort sagt!...
men, när jag gör på Justus sätt ser den helt ok ut i orginalformat, men inget vidare i första formatet...
Förstår ni hur jag menar? Vill ju ha den bra hur man än kollar:)

Men som christel säger, gör du den 600 pixlar på längsta ledden ska den inte gå att förstora, då har du gjort fel i så fall.

joo..

Jo, men var inte det vad jag skrev? Känner mig något förvirrad...

Alltså: Jag testade ditt sätt, med 600 px, på längsta sidan...då går det som ni säger inte att se den större, men kvalitén blir inte heller bra..(varesig om jag klickar på den eller inte...som ni sa: ingen skillnad)

När jag istället gör på Justus sätt blir förstabilden inte så bra där helelr, men när jag klickar på den för att se orginalformat så är den bra i kvalitén!

Inget av sätten är toppen, då förstabilden blir lite halvtaskig i vilket fall, men som sagt: i det sistnämnda fallet blir kvalitén iallafall bra i orginalformat...

Ojoj, vilken utläggning!!

TAAACK för era svar, tror inte detta är min dag dock, så jag testar väl imorrn igen!!

Nåt annat tips mottages fortfarande tacksamt!!

har du hållt dig nära viktgränsen? fs skript gör alltid en egen jpg av uppladdade bilder (tror jag iaf) och om den då väger rätt lite redan från början så kan det bli ännu mer komprimerat.
testa även lite olika skärpemängder.

Det funkar såhär:

- är bilden inom 600x600 läggs den in rakt av utan modifiering. Ev upplevd försämring beror på färgskillnade mellan sRGB och Adobe RGB (om man nu jämför den med hur den ser ut i Photoshop)

- är bilden inom 1024x1024 används den rakt av som "förstorad bild". En bild som ryms inom 600x600 skapas; denna kan bli aningen suddigare då ingen skärpning appliceras i den processen.

- är bilden större än 1024x1024 krymps även "förstorad bild" till att ligga inom den gränsen

Så för max kontroll - håll dig inom 600x600, då händer inget "på vägen".

(Det står på den långa önskelistan att antingen kunna applicera skärpning odyl för förminskningen, eller att kunna ladda upp de två storlekarna separat)

men man kan inte lägga in en gif utan att det blir en automatisk jpg, oavsätt storlek. lite synd tycker jag.

Vill slå ett slag för att ladda upp i max 600.

Gissa hur många som klickar på förstora och hur många som tittar på den första bilden?

Eftersom jag vill att så många som möjligt ska se bilden bra håller jag mig inom 600.
Alla med långsam lina blir också glada då.

ANNONS