Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP!vilken kamera söker jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
canon ixus 400
canon s45
minolta dimage f200
samsung digimax v4
pentax optio 550

är de modeller jag tittat närmare på.
det jag är ute efter är en kamera med manuella inställningsmöjligheter liknande en systemkamera.
det jag görna oxo vill ha är möjlighet att fota i svartvitt, sepia och andra små effekter som tex digitala filter (allt detta vet jag finns på pentax optio 550, vet nån om något av detta oxo finns på någon av de andra kamerorna här?)
jag vill oxo gärna ha möjlighet till macro, dvs bra närgräns.
pentaxen har nästan allt jag vill ha men kostar några tusen mer. den har 5x zoom, 5mpixel, filter, sepia, närgräns 2cm osv

vääääääldigt taxam för hjälp

Jag har precis köpt mig en Digimax V4 och är 95% nöjd. De jag saknar är information i den optiska sökaren. Jag kollade på Minoltan men jag tyckte den var långsam i zoomen samt att den inte var skön att hålla i.

Guardian skrev:
Jag har precis köpt mig en Digimax V4 och är 95% nöjd. De jag saknar är information i den optiska sökaren. Jag kollade på Minoltan men jag tyckte den var långsam i zoomen samt att den inte var skön att hålla i.

ok, finns det möjlighet att fotografera i svartvitt samt sepia, eller elektroniska filter på den kameran?

Jag skriver exakt ur boken angående effekter:

Normal - Ingen effekt läggs till bilden.

S / V - Omvandlar bilden till svart/vit.

sRGB - sRGB är en plattformsoberoende standard färgprofil. Utrustning som stödjer sRGB kan visa bilden i exakt rätt färg.

Kväll - Används vid fotografering vid solnedgång.

Så tyvärr inget av de du önskade.

Norman_Bates skrev:
ok, finns det möjlighet att fotografera i svartvitt samt sepia, eller elektroniska filter på den kameran?

Det är inget man egentligen vill ha i kameran, utan görs med fördel i photoshop efter exponeringen.

Sök på "photoshop" och "sepia" i någon sökmotor så kan du se hur man gör. Jag har aldrig fotograferat med sepia, men jag tror nog att man hellre lägger på effekten i t ex Photoshop så att man får effekten som man vill. Själv använder jag Photoshop 7 vilket är ett mycket bra program, men det finns en billigare version men det vet jag inte hur den är.

Att kunna se hur bilderna blir i svartvitt, direkt i kameran, är en stor fördel eftersom omvandlingen av färger till gråskala annars är ett av de svåraste momenten i svartvitfotografering.
Hälsn, Nils.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar