ANNONS
Annons

HJÄLP! vad ska man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Zotamedus kända citat hjälper nog.
"Testa alla kamerorna i instegsklassen. Det finns ett gäng och alla är lika bra om man inte är ute efter väldigt specifika funktioner. Mitt standardsvar på dessa frågor är att åka till närmsta fotoaffär och klämma lite på de olika kamerorna i din prisklass och sen välja den som ligger bäst i handen."

Fiffilump skrev:
Det är iallafall många som svarar, även om jag inte fått svar på det jag egenligen frågade.
Nej, du har inte fått ett svar på frågan "ska jag välja D40 eller 350D". Det beror på att bara du själv kan svara.

Som flera av oss påpekat är de tekniska skillnaderna såpass små att de inte bör vara avgörande. Istället är det viktiga vilken av dem som känns bäst när du håller i den och plåtar. Och kanske vilken du hittar till bäst pris på beg-marknaden.

Bland annonserna här på FS finns ganska många ex av båda kamerorna till salu. Jag tror nog du kan pruta ner t ex 350D+kitgluggen till en bit under 3000 kr.

Köper du en Canon eller Nikon så har du nog störst system att bygga vidare på. Båda kamerorna är bra, mest en smaksak.

Jag kör med en Canon 350D och är helnöjd med den samt alla extra grejer man vill köpa till efter hand. Därför rekomenderar jag 350'n.

Ska du ha en Nikon tycker jag du ska titta på D40X istället för D40.

Fiffilump skrev:
Jag har bestämt mig för att inhandla en systemkamera, men har asolut ingen aning om vad det är som gäller?
Har länge funderat på en Nikon D40, men efter att ha hittat en billig Canon EOS 350D, vet jag inte vilken jag ska välja.

OK. Ett handfast råd är att köpa en D40.

Per.

Fiffilump skrev:
Jaha ja , jo jag får se vad jag väljer för kamera.
Jag vet ju inte om det här gör det enklare för dig, men ändå:

Det spelar inte så stor roll om du köper en 350D eller D40 eller en hyfsad Olympus eller Pentax eller... Det går att ta bra bilder med allihop.

Det viktiga är att du till slut skaffar en kamera -- och plåtar.

Jo, det är ju det jag ska.
När jag har den där kameran jag så länge sparat till kommer den nog följa med mig överallt.

Fiffilump skrev:
Jo, det är ju det jag ska.
När jag har den där kameran jag så länge sparat till kommer den nog följa med mig överallt.
System brukar oftast ligga hemma på hyllan :'( snyft. Oftast är det kompakten som alltid följer med.

Fiffilump skrev:
Jasså du.
Vad har du den för då?
Matchar mina böcker xD
Nevars men man orkar inte alltid släpa med sig en systemare. Den åker oftast med när man vet att det finns saker att fota.

jo det förstås.
MIn lär följa med överallt.
Man vet ju aldrig "när det finns något att fota".
det är ju det som är grejen.

Robin Gyllander skrev:
Det säjer "alla" men det håller oftast bare första veckan.
hehehe jag tror att du bara e lat Robin, se de som lite motion att hänga på dej ryggsäcken med alla objektiv + stativ o ge dej ut i skog o mark å traska runt litta i vår herres hage så öppnar sej nya motiv,,,,,,,

vaktis100 skrev:
hehehe jag tror att du bara e lat Robin, se de som lite motion att hänga på dej ryggsäcken med alla objektiv + stativ o ge dej ut i skog o mark å traska runt litta i vår herres hage så öppnar sej nya motiv,,,,,,,
Det är faktisk mycket enklare att fota när man blir "tvingad" som i skolan. Lite svårt att motivera sig till att gå ut så här års.

Robin Gyllander skrev:
Det är faktisk mycket enklare att fota när man blir "tvingad" som i skolan. Lite svårt att motivera sig till att gå ut så här års.
Ja kanske idag när vi har sånt här väder men man kan hitta mycket roligt att fota idag tex. bilar i diket,,,,

Erik Schalin skrev:
OM du vill fotografera småfåglar kräver det dyra telen. Då väljer man system där den typen av optiker finns begagnade.

Vill man fotografera trådlöst med blixtar...

Vill man fota macro...

Festfotografering/kul på stranden = risk för sand = billigt.

Fattig kan innebära billiga optiker och då är skakningsreducering intressant eftersom optikerna är ljussvaga.

Dest o mer DU preciserar vad/hur du vill fotografera detso bättre råd kan du få.

Jösses, Erik du har en ängels tålamod. :) Tyckte din första frågeställning var fullständigt relevant.
Men men, till Josefin skulle jag nog säga köp en kompakt, lär dig teorin och hur den funkar efter det så vet du vilka begränsningar den har och vad du söker i en systemkamera eller om du ens vill ha en.
Kompaktkameran kan man sedan ha till de tillfällen då systemaren inte passar.
Skiter du i ovanstående så köp vad tusan som helst, det spelar inte så stor roll. Ska man plåta i autoläge, jpg och kitobjektiv så funkar det med alla instegskameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar