timofej
Aktiv medlem
Ville bara komplettera din lista. Alltså lägga till två aspekter som jag tycker är viktiga vid kameravalet.Erik Schalin skrev:
Det intressanta är inte alternativ som var ytterligheter utan den sista raden.
Egentligen som någon redan påpekat ovan är alla moderna kameror lika bra. Efter man valt prissegmentet är det den som ligger bäst i handen som är vinnaren.
Visst kan man försöka utarbeta varje parameter av sina önskemål men de flesta som frågar om kameraköp här är totala nybörjare och knappt vet själva vad de behöver. Svaren brukar se ut så här:
"Jag ska fota mina hundar/hästar/katter och kompisar. Och makro tycker jag är kul. En jättemyra över hela skärmen är häftigt! Att zooma mycket är också bra! De där små fåglarna som sitter på andra sidan av parken kan jag få jättefina bilder av!"
Ska man råda ett system med exotiska telen för tiotusentals kronor då? Även om det finns begagnade sådana?
Därför tycker jag att efter man svarat för sig själv hur seriös man planerar att vara med sin fotografering och därmed inringat sitt prissegment är det ergonomin som är avgörande för valet. Inte för att man får slitskador om man väljer fel ergonomi utan för att det måste säga "klick" när man tar kameran i handen! Då får man mer glädje i fortsättningen när man ska fotografera. Och mer glädje ger bättre bilder.