Annons

HJÄLP ! nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Rundberg04

Medlem
jag vet inte hur jag ska göra. jag vill ha ett bra objektiv så att jag kan ta mycket vakra bilder. natur, poträtt, makro. jag vet inte vilket objektiv jag vill ha. min kompis som har samma hobby tycker att jag ska köpa ett canon 60 eller canon 100 objectiv (macro). men jag är inte säker. blir det bra bilder med dom här objektiven fast man tar poträtt eller natur.

jag har en canon eos 450D

prisen ligger väll runt 3 till 5 tusen.

hjälp mig snälla :).

MvH Rundberg
 
Då borde du skita i att läsa denna tråd snabbt och lyda din kompis råd.
 
jasså

är det mycket bra bilder med dom eller?. jag har faktiskt inte den blekaste aning. och lite för nervös att köpa fel xD
 
Du kommer få en massa råd och du blir bara förvirrad. Så köp canons 100 macro du blir nöjd.
 
Jupp....lyd din kompis råd. Ang. naturfoto så antar jag att det är landskapsbilder du åsyftar att fota....i så fall är dock denna optik mindre bra. Vidvinkel är det som du behöver till naturfoto i så fall. Om det är fågel/djurfoto som du menar så är det ljusstarka telen som du behöver...men då räcker inte 5k speciellt långt. Med andra ord så kan du inte få allt med ett objektiv....Att köpa ett objektiv som uppfyller flera önskemål går i detta fall, men att uppfylla alla dina önskemål kräver mer optik och därtill också betydligt större budget. Surt sa fisken, men så är det.
 
hehe okej :p. men jag har ett teleobjectiv redan. men köpte de lite när jag inte visste något om kameror eller objektiv :p. men vad tkr du jag ska ha om jag vill ha till djur, (infomation om objektiv med tack :D )
 
Hur långt är ett snöre?
Alltså....vad för djur har du tänkt dig att fota och på vilket avstånd? Ljusstark/fast optik ger oftast bra resultat, men sitter du i gömsle så blir du hämmad av den fasta brännvidden. En ljusstark zoom som exempelvis EF70-200 2,8 är ofta ett bra alterlativ som kan kompletteras med en konverter för längre brännvidd. Bildstabilisering är ett måste om du fotar mkt på frihand. Pris 9-15k. Jupp dyrt men vill du ha det bästa så....
 
En liten guide för dej att besluta: Vad har du i objektivväg nu? Hur använder du det du har? Vad är det du saknar hos det du har? Kan du svara på det så tror jag du kan hitta det du vill ha.

Några ledande frågor:
Närgräns?
Längre brännvidd?
Kortare brännvidd?
Ljusstyrka?

Det jag menar är att om du ex.vis har Canon kitglugg 18-55 och använder den jättemycket men allt som oftast känner att den är bara aningen för kort och men på tok för ljussvagt för att du ska kunna ta den bild du vill så kanske 60mm är precis rätt. Bägge objektiven du pekar på är säkerligen skarpa så det räcker.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.