Annons

HJÄLP! Nikon D50 el Konica Minolta D5

Produkter
(logga in för att koppla)

idaNil

Ny medlem
vad anser ni vara den bästa nybörjarkameran? Én kamera att utvecklas med. Fördelar resp nackdelar??
tacksam för hjälp!!
 
med tanke på att Konica Minolta har slutat helt med kameror och eventuellt komemr sluta helt med objektiv i framtiden så säger jag Nikon... men är inte canon 350D ett alternativ? Vill du växa med kameran och ha ett stort utbud av objektiv begagnat och nytt så är det väl helt klart Nikon eller Canon du ska satsa på... båda är mkt bra system och likvärdiga.. en smaksak vilket du väljer.

Går du till affären och blundar och bara pekar på en kamera så komemr du hem med en mkt bra kamera ialla fall.. så välj den dy tycker passar dig bäst ergonomiskt och rent generellt.
 
Vi hoppas ju dock på att Sony som tar över KM:s systemkamerabit ska fortsätta i KM:s anda men jag kan ändå, likt Kalle, i dagsläget inte rekommendera dig att börja bygga upp ett KM-system då vi vet så lite om framtiden.

Av de två du funderar på så kvarstår då Nikon. För övrigt så har du ju Olympus, Pentax & Canon...

//Larsa
 
Det som tilltalar mig med KM är deras antishake teknologi. Kan vara bra för en nybörjare=)
De andra tre pentax, Olympus, canon..någon särskild att rekomendera i samma prisklass som D50?
 
Jag tycker själv att Olympus E-500 ger oerhört mycket för pengarna då den säljs i ett paket med två zoomar för ett mycket bra pris. Kolla in paketet på www.cyberphoto.se .

//Larsa

EDIT: För övrigt så är AS suveränt, inte bara för nybörjare utan även för mig som snart fotat i 30 år:)
 
Kanske blir det bra tillgång på Minoltaobjektiv om många flyr systemet? Köpläge. Sen kommer Sony med en superduperkamera byggd på KMs hårdvara. Spännande.
 
Dimage7d skrev:
Kanske blir det bra tillgång på Minoltaobjektiv om många flyr systemet? Köpläge. Sen kommer Sony med en superduperkamera byggd på KMs hårdvara. Spännande.

Det kan mycket väl bli som du säger men jag vill dock vara försiktig att nu rekommendera någon att satsa på ett KM-system.

Sen beror det ju mycket på hur mycket man tänkt bygga? Ett D5D-hus med kitzoomen & några begagnade objektiv är nog ingen dum affär för de flesta. Har man dock pretantioner på att lägga lite mer pengar på ett system så bör man nog i dagsläget välja ett annat märke eller avvakta & se vad Sony hittar på.

//Larsa
 
idaNil skrev:
Det som tilltalar mig med KM är deras antishake teknologi. Kan vara bra för en nybörjare=)
De andra tre pentax, Olympus, canon..någon särskild att rekomendera i samma prisklass som D50?

Lite lustigt nästan... jag tror att du klarar dig utan "antishake" precis som alla andra nybörjare har gjort i över hundra år... ;)
 
Kalle_B skrev:
Lite lustigt nästan... jag tror att du klarar dig utan "antishake" precis som alla andra nybörjare har gjort i över hundra år... ;)
Hmm, är inte det lite som att säga att man klarar sig med trumbromsar på en bil, bara för att det var vad alla hade innan skivbromsen? ;-)

Jag tycker att det verkar helt strålande med AS. Då kan man ta skarpa bilder i dåligt ljus även med billig optik.
Själv valde jag Nikon, men enbart på grund av att den kändes bättre i handen, och hade en mer förtroendeingivande kvalitétskänsla.

Det där med att de skulle lägga ner tillverkningen gäller väl ändå bara kompaktkameror? Du lär kunna få tag i optik till kameran under rätt många år framöver skulle jag tro, så det är nog inget att oroa sig över.
 
Kalle_B skrev:
Lite lustigt nästan... jag tror att du klarar dig utan "antishake" precis som alla andra nybörjare har gjort i över hundra år... ;)

Man klarar sig väl med en engångskamera om det är så. Varför inte dra nytta av tekniken när den finns?
 
Man skulle kanske knacka in sitt svar på stentavla och skicka till Kalle_B,men det skiter jag nog i.För att svara på frågan så är Olympus E-500 ett bra val,Eller K-M Dynax 5-D(så länge som liket rör på sig lever det)
 
jao självklart har ni rätt gubbar i det.. det var snarare det faktum att antishake funktionen tydligen var av sådan överväldigane betydelse att ajg ville bara ta ner den funktionen lite till normala proportioner.... även om antishake är nog så bra så är det inget som skulle göra den lämpligare för nybörjare.. snarare tvärtom. Antishake var ju tydligen en avgörande faktor till varför hon föredrog KM trots att dom itne längre finns och framtiden är mer än oviss...
 
Jag tycker nog att Ida kan satsa på vilken som helst av modellerna t.o.m Minoltan, dock är rådet från mig att känna på grejerna vilken som passar bäst i näven...Väljer du Minolta så kan du ju lägga upp ett lager gluggar så du klarar dig nån vecka eller så..

Mvh/Gunte..

Minolta A/F Lenses

100-200mm F4.5 AF[Minolta] Exc £45.00
100-300mm F4.5-5.6 Xi[Minolta] E+ £89.00
100-300mm F4.5-5.6 Xi[Minolta] E++ £125.00
100mm F2.8 AF Soft Focus[Minolta] E++ £399.00
24-85mm F3.5-4.5 AF[Minolta] E+ £199.00
28-105mm F3.5-4.5 Xi[Minolta] E+ £79.00
28-105mm F3.5-4.5 Xi[Minolta] E+ £85.00
28-105mm F3.5-4.5 Xi[Minolta] E+ £95.00
28-105mm F3.5-4.5 Xi[Minolta] As Seen £95.00
28-105mm F3.5-4.5 Xi[Minolta] E++ £99.00
28-105mm F3.5-4.5 Xi[Minolta] E++ £99.00
28-105mm F3.5-4.5 Xi[Minolta] E++ £99.00
28-105mm F3.5-4.5 XI[Minolta] Mint- £150.00
28-135mm F4-4.5 AF[Minolta] E+ £129.00
28-85mm F3.5-4.5 AF[Minolta] As Seen £29.00
28-85mm F3.5-4.5 AF[Minolta] As Seen £35.00
28-85mm F3.5-4.5 AF[Minolta] E+ £49.00
28-85mm F3.5-4.5 AF[Minolta] E+ £75.00
28mm F2.8 AF[Minolta] E++ £85.00
35-105mm F3.5-4.5 AF[Minolta] E+ £49.00
35-105mm F3.5-4.5 AF[Minolta] E+ £59.00
35-105mm F3.5-4.5 AF[Minolta] E++ £65.00
35-105mm F3.5-4.5 AF[Minolta] Mint- £75.00
35-105mm F3.5-4.5 AF[Minolta] E++ £85.00
35-200mm F4.5-5.6 Xi[Minolta] E++ £129.00
35-200mm F4.5-5.6 Xi[Minolta] Mint- £165.00
35-70mm F3.5-4.5 AF[Minolta] E++ £25.00
35-80mm F4-5.6 AF[Minolta] E+ £35.00
35mm F1.4 AF[Minolta] E++ £499.00
50mm F2.8 AF Macro[Minolta] E++ £195.00
70-210mm F3.5-4.5 AF[Minolta] E++ £55.00
75-300mm F4.5-5.6 (D)[Minolta] New £129.00
Bell + Howell 650mm F8.5 AF E++ £99.00
Cosina 100-400mm F4.5-6.7 Ex Demo £119.00
Cosina 100-400mm F4.5-6.7 Ex Demo £119.00
Cosina 19-35mm F3.5-4.5 Ex Demo £99.00
Cosina 28-210mm F4.2-6.5 Ex Demo £79.00
Cosina 70-210mm F4.5-5.6 AF Ex Demo £59.00
Sigma 1.4x AF Converter E++ £69.00
Sigma 100-300mm F4.5-6.7 E++ £59.00
Sigma 180mm F3.5 EX Mint- £329.00
Sigma 18mm F3.5 AF E+ £125.00
Sigma 24-70mm F2.8 EX E+ £149.00
Sigma 24-70mm F3.5-5.6 As Seen £59.00
Sigma 24mm F2.8 Mint- £75.00
Sigma 28-105mm F2.8-4 E++ £69.00
Sigma 28-105mm F2.8-4 E++ £99.00
Sigma 28-105mm f3.8-5.6 UC II E++ £99.00
Sigma 28-105mm F4-5.6 As Seen £39.00
Sigma 28-105mm F4-5.6 E++ £49.00
Sigma 28-135mm F3.5-5.6 AF Mint- £79.00
Sigma 28-200mm F3.8-5.6 E++ £79.00
Sigma 28-200mm F4-5.6 E++ £59.00
Sigma 28-200mm F4-5.6 E+ £65.00
Sigma 28-200mm F4-5.6 E+ £69.00
Sigma 28-70mm F2.8 AF E+ £115.00
Sigma 28-70mm F2.8 EX E++ £145.00
Sigma 28-70mm F3.5-4.5 E++ £29.00
Sigma 28mm F1.8 E++ £85.00
Sigma 35-135mm F3.5-4.5 E+ £65.00
Sigma 35-135mm F3.5-4.5 E++ £69.00
Sigma 35-135mm F4-5.6 Mint- £49.00
Sigma 35-70mm F3.5-4.5 E+ £35.00
Sigma 400mm F5.6 E+ £99.00
Sigma 400mm F5.6 E++ £125.00
Sigma 400mm F5.6 E++ £139.00
Sigma 400mm F5.6 Apo E+ £225.00
Sigma 500mm F7.2 Apo E++ £269.00
Sigma 50mm F2.8 Macro E++ £165.00
Sigma 600mm F8 Reflex E++ £179.00
Sigma 600mm F8 Reflex E++ £249.00
Sigma 70-300mm F4-5.6 Apo Mint- £85.00
Sigma 70-300mm F4-5.6 Apo E++ £109.00
Sigma 70-300mm F4-5.6 Apo E++ £109.00
Sigma 70-300mm F4-5.6 Apo Mint £109.00
Sigma 70-300mm F4-5.6 DL E++ £69.00
Tamron 14mm F2.8 SP E++ £425.00
Tamron 200-400mm F5.6 LD E++ £199.00
Tamron 24-70mm F3.3-5.6 E++ £75.00
Tamron 90m F2.5 Macro E++ £125.00
Tokina 28-210mm F3.5-5.6 E++ £85.00
Tokina 28-70mm F2.6-2.8 E++ £199.00
Tokina 28-70mm F2.6-2.8 Pro E++ £229.00
Tokina 28-70mm F2.6-2.8 Pro E+ £239.00
Tokina 28-70mm F3.5-4.5 E++ £39.00
Tokina 28-70mm F3.5-4.5 E++ £39.00
Tokina 28-70mm F3.5-4.5 E++ £45.00
Tokina 28mm F2.8 E+ £19.00
Tokina 70-210mm F4-5.6 E+ £39.00
Vivitar 28-105mm F2.8-3.8 E++ £89.00
 
Snyggt Gunte!

Jag är för egen del inte ett dugg orolig så länge min D7D hänger ihop utan är bara restriktiv till att rekommendera KM nu då vi inte vet vad Sony hittar på i kamerahusväg framöver, optiken är det minsta problemet. Om en ung kille/tjej köper en KM & under några år satsar på fin optik så är det ju tråkigt när han/hon ska byta om Sony enbart bygger budgethus med inbyggda mobiltelefoner då det kanske är det som ger pengar:)

Nja, jag hoppas nog på att det blir bra men ingen vet ju hur det blir?

Framåt våren/sommaren så vet vi nog mer...

//Larsa, som varken är optimistisk eller pesimistisk utan bara undrande?
 
.Z. skrev:
Snyggt Gunte!

Jag är för egen del inte ett dugg orolig så länge min D7D hänger ihop utan är bara restriktiv till att rekommendera KM nu då vi inte vet vad Sony hittar på i kamerahusväg framöver, optiken är det minsta problemet. Om en ung kille/tjej köper en KM & under några år satsar på fin optik så är det ju tråkigt när han/hon ska byta om Sony enbart bygger budgethus med inbyggda mobiltelefoner då det kanske är det som ger pengar:)

Nja, jag hoppas nog på att det blir bra men ingen vet ju hur det blir?

Framåt våren/sommaren så vet vi nog mer...

//Larsa, som varken är optimistisk eller pesimistisk utan bara undrande?

Samma här. Med tanke på dagsläget för KM känns det fel att verkligen rekommendera Minolta, men samtidigt VET man att det är bra grejor.

För somliga förstagångsköpare kan det iofs vara så att när det är dags för ett extra objektiv är det även dags för ny kamera, och då blir ju ett eventuellt systembyte inte så smärtsamt. Men siktar man på ett gäng gluggar direkt så är det kanske skillnad.

Filmen dör.. KM dör.. fotografi är ingen lugn och fridfull hobby längre. Det gäller att välja rätt och vara på hugget, vilket Ola Magnell var inne på i följande rader.. ;) "då tänkte man i tysthet att det kommer nog en tid, då man får ligga kvar i bingen utan stress och strid".
 
Makten skrev:
Hmm, är inte det lite som att säga att man klarar sig med trumbromsar på en bil, bara för att det var vad alla hade innan skivbromsen? ;-)

Jag tycker att det verkar helt strålande med AS. Då kan man ta skarpa bilder i dåligt ljus även med billig optik.

Glöm inte bort att AS inte hjälper dig ett skit att ta skarpa bilder i dåligt ljus om motivet rör sig. Så när du fotar människor, bilar, sport, djur eller annat som rör sig är det ljusstark optik och brusfri sensor/känslig film som är viktigt istället. Och om du fotar stillastående motiv kan du ofta använda dig av stativ istället. Blir lite mer att släpa på "bara".

Visst kan AS vara bra ibland men det är inget universalmedel mot dåligt ljus på samma sätt som ljusstarka gluggar eller högt ISO-tal.
/Fredrik
 
Freddan S skrev:
Glöm inte bort att AS inte hjälper dig ett skit att ta skarpa bilder i dåligt ljus om motivet rör sig. Så när du fotar människor, bilar, sport, djur eller annat som rör sig är det ljusstark optik och brusfri sensor/känslig film som är viktigt istället. Och om du fotar stillastående motiv kan du ofta använda dig av stativ istället. Blir lite mer att släpa på "bara".

Visst kan AS vara bra ibland men det är inget universalmedel mot dåligt ljus på samma sätt som ljusstarka gluggar eller högt ISO-tal.
/Fredrik
Nej, det har du förstås helt rätt i! Men stativ är som sagt rätt bökigt att släpa på, och ljusstark optik är snordyrt. Om man ska tro på påståendena om att AS ska kunna ge dig bilder som är lika skarpa vid 3 eller 4 gånger tiden, så betyder det ju 2 bländarsteg, vilket inte är att förakta, särskilt inte när D5D är bara aningen dyrare än D50.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.