Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP min dator är seg efter uppgradering

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Hej

Jag börjar bli riktigt less på min dator som nu är slöare och med sämre prestanda än innan uppgradering. Datorn har varit inne hos Tricom som gjorde uppgraderingen, de skall fortsätta felsöka imorgon. Den har varit inne 3 ggr. Om någon har en idé om vad mina problem på så är jag vääääldigt tacksam.


Har en maskin med XP pro från 2004 som inte mådde bra. Beslutade att installera om helt från början. Ville uppgradera datorn först och anlitade Tricom här i Uppsala. Köpte 2 st 750GB SATA diskar som datadiskar och hade kvar min 250GB IDE som systemdisk.
Hade 2GB RAM tidigare, uppgraderade till 3.5 GB. Systemet indikerar 2.87 GB.


1. Hur ser jag hur mycket av det installerade minnet som används?

2. Datorn är allmänt seg. LR är oanvändbart. Får nu ofta meddelande om att previews hämtas, det har jag inte sett tidigare. Finns det något bra sätt att se var flaskhalsen ligger. Datorn är slöare med mer minne!

3. Listan med installerade program tar orimligt lång tid, flera minuter!!! Trodde att det hängt sig. Ibland går det dock snabbt.

4. Problem med CS installationer. Jag hade installerat PS CS3 och nu fungerar det inte längre, måste reparera installationen. Kanske beror det på att det var problem att installera CS2.
Vill installera Indesign + Illustrator CS2. Fick problem och ringde Adobe. Blev rekommenderad att installera CS först eftersom CS2 är en uppgradering. Är det verkligen så dumt????
Installationen av CS2 frågade efter en CS1 CD som den inte tog emot, kanske för att jag inte har två CD läsare.
Irriterande då jag betalt flera tusenlappar på legala versioner.
Prövar med att avinstallera PS CS3, installerar CS, uppgraderar till CS2, och sedan PS CS3.

Alla tips är välkomna!!!!!
 
Windows XP kan endast adressera max 3Gb ramminne, så det spelar ingen roll hur mycket man sätter i, så att Windows indikerar 2,87 är helt rätt.

När det gäller ramminnen är det så att det är oftast så att man helt enkelt inte kan bara uppgradera genom att sätta i mer minne. Man behöver ofta byta det helt så att man får minnen av samma typ. Jag gör alltid så att jag köper s.k matchade par. Då kommer det 2 eller 4 minneskretsar i ett paket där tillverkaren har provkört minnen ihop för att se hur de fungerar och således kommer de att lira bra i datorn.
 
Windows XP kan endast adressera max 3Gb ramminne, så det spelar ingen roll hur mycket man sätter i, så att Windows indikerar 2,87 är helt rätt.

Nej, så är det inte. 32-bitars XP kan adressera 4 GB minne totalt. I detta räknas alltså alla saker som innehåller minne in bl a grafikkort. Detta brukar leda till att det blir någonstans mellan 3 och 3,5 GB "över" till att adressera RAM-minne. Exakt hur mycket beror alltså på hur datorn i övrigt är beskaffad. Om datorn är från 2004 så borde inte grafikkortet vara bemängt med så mycket minne att det bara blir 2,87 GB kvar av mjukvarumässiga skäl. Det kan förstås vara utbytt till något med oproportioneligt mycket minne, eftersom information om denna komponent saknas.

Edit: Hur mycket minne visar datorns BIOS ifråga, dvs när du startar datorn eller går in i BIOS?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.