Annons

Krav på ny dator?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
undrar hur funkar det med din dator? Du har, som jag fattade från texten, liknande delar som jag själv vill köpa. Räcker det med intel i5 och 8 gb RAM?

/Mvh

Min polare har en nyare dator än mig. En Asus X94, den har 1.5 TB HD, i7, 2.2 GHz latent upp till 3.2 GHz, 1 GB i grafikkort, 8gb ram, blueray, 18.4" skärm medans min asus G73 har endast 500 gb he, i7, 2 GHZ latent upp till 2.9 GHz, 1.5 GB i grafik, 6 gb ram, dvd brännare och 17,3" skärm. Dvs hans spec slår allt mitt utom minnet i grafiken.

Gjorde 3D Benchmark. Han fick 1100poäng och jag fick 2000 poäng i prestanda.

Kontentan. Stirra inte blint på specarna!



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
En fråga har jag för de som kan tekniska detaljer. Inet har "Inet VOX i5 Elite SSD". Kan nån skriva nån kommentar - bra eller dåligt? Om nån kanske har redan köpt den, hur känns det att arbeta med bilder. Alla tips är välkomna ...
Imorgon tänkte jag försöka att välja delar till en vettig pris, annars den här kan bli min nästa dator.
Tack!
 
Min polare har en nyare dator än mig. En Asus X94, den har 1.5 TB HD, i7, 2.2 GHz latent upp till 3.2 GHz, 1 GB i grafikkort, 8gb ram, blueray, 18.4" skärm medans min asus G73 har endast 500 gb he, i7, 2 GHZ latent upp till 2.9 GHz, 1.5 GB i grafik, 6 gb ram, dvd brännare och 17,3" skärm. Dvs hans spec slår allt mitt utom minnet i grafiken.

Gjorde 3D Benchmark. Han fick 1100poäng och jag fick 2000 poäng i prestanda.

Kontentan. Stirra inte blint på specarna!
Eh...i ett 3D-benchmark är grafikkortet den viktigaste faktorn, och vilka såna du och din polare har skrev du inget om. Mängden grafikminne spelar inte särskilt stor roll i det här sammanhanget, åtminstone inte när båda har över 1GB.
 
Min polare har en nyare dator än mig. En Asus X94, den har 1.5 TB HD, i7, 2.2 GHz latent upp till 3.2 GHz, 1 GB i grafikkort, 8gb ram, blueray, 18.4" skärm medans min asus G73 har endast 500 gb he, i7, 2 GHZ latent upp till 2.9 GHz, 1.5 GB i grafik, 6 gb ram, dvd brännare och 17,3" skärm. Dvs hans spec slår allt mitt utom minnet i grafiken.

Gjorde 3D Benchmark. Han fick 1100poäng och jag fick 2000 poäng i prestanda.

Kontentan. Stirra inte blint på specarna!



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Precis som ebermark säger så använder sig 3D-benchmarks sig av grafikkortet till större delen. O när det handlar om grafikort så är grafikminnet nästan det mest ointressanta. Det går att trycka in massor med minne i vilket sketet grafikkort som helst utan att det blir bra, lite som att försöka trycka in hur många megapixlar som helst i en mobilkamera utan att man egentligen får några fler detaljer i bilden.

Jag skulle iaf nästan kunna rekommendera en gammal Core2Quad eller kanske en i3 när det gäller bildbehandling. Det absolut viktigaste är ramet. Typ 8gb skulle jag säga är lagom. Med långsam processor så kanske det går lite långsamt att räkna ut vissa saker, men om ramet tar slut så kejkar hela datorn ihop o blir ganska oanvändbar.
O det där med SSD kanske är najs, men verkligen inget krav. Windows o program öppnar kanske snabbare, men är grejerna väl öppna så spelar disken lite roll. Sitter själv nu på en 320gb 5200rpm disk i min laptop (med i5-prolle o 8gb ram) o har inga som helst problem med någon bildbehandling (o saker o ting går snabbt att öppna också).
En liten fyi om den här "långsamma" 5200rpm disken är att den är nästan precis lika snabb som en raptor-disk (som när den kom var helt galet snabb med sin 10000rpm o andra flashiga grejer).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.