ANNONS
Annons

Är det lönt att uppgradera min dator?

Produkter
(logga in för att koppla)
... Du kan till och med köpa moderkort med integrerad processor och grafik och då blir det riktigt billigt:

https://www.webhallen.com/hardvara/101919-asus-atom_n330-mini-itx_nvidia_ion-vga-hd_audio-sata
https://www.webhallen.com/hardvara/96650-kingston_2048mb_ddr2_pc2-6400_800mhz
2495 kr, 1 960 kr om du nöjer dig med 2 GB istället för 4. Kanske har du redan minne som passar och då blir det bara kostnad för det integrerade moderkortet, det vill säga 1425 kr. Jag förutsätter att du har SATA-diskar.
Om jag inte minns helt fel så ligger Atom 330 på ungefär samma nivå som en P4 3,2. Så just detta paket ser jag inte som en tydlig förbättring. Jobbar man med PS ska man ha något vassare än Atom.

Om jag inte minns helt fel så ligger Atom 330 på ungefär samma nivå som en P4 3,2. Så just detta paket ser jag inte som en tydlig förbättring. Jobbar man med PS ska man ha något vassare än Atom.
Ja, men du fattar principen, eller hur? Att det inte lönar sig att löpa en ny processor till befintligt moderkort, det skrev du ju själv, och att det inte är så dyrt med nya grejor.

Ja, men du fattar principen, eller hur? Att det inte lönar sig att löpa en ny processor till befintligt moderkort, det skrev du ju själv, och att det inte är så dyrt med nya grejor.
Men det är inte heller så billigt som 1425:- Minnena TS har passar inte till den datorn, och han skulle behöva köpa en ny datorlåda där man kan montera ett mini-ITX kort. Plus OS. För ungefär samma prestanda dessutom.

Ditt första förslag var lite bättre prestandamässigt men även där tillkommer det kostnader för ett nytt nätagg och återigen OS (förutsatt att chassit går att åvervinna).

Men vi är i alla fall på samma spår - en ny dator är antagligen den bästa lösningen. Frågan är bara om man kan lindra lidandet innan den är på plats ;-)

För att reda ut om det är processorn eller något annat som segar ner din dator skulle jag be dig göra ett litet test:

Starta aktivitetshanteraren och gå till fliken Prestanda. Gör någonting sedan på din dator som du tycker går ovanligt segt. När du har gjort det i 30-60 sekunder ta en titt på processoranvändandet i prestandafliken. Ligger det runt 100% då är det den som är flaskhalsen. Annars kan man kanske fundera om det är minnet eller hårddisken som flaskar.

Såhär ser det ut när jag jobbat lite i LR. Ja, ni ser ju när jag började. Jobbade i Develop med att t ex justera kurvor, lägga på ett graduerat gråfilter osv. Periodvis ligger det ju på 100% och i övrigt ofta ganska högt, eller hur?

Om jag förstår er rätt skulle jag förmodligen kunna pigga upp datorn ganska rejält, men då handlar det om 3000-4000 kr. Och då är det ändå mycket långt ifrån topp-prestanda. Rätt uppfattat?

Om jag å andra sidan bestämmer mig för att köpa en ny dator har jag fattat det som att jag får nåt ganska ordentligt mycket bättre kanske för ca 8000 kr? Rätt uppfattat?

Bilagor

• proc1.jpg
    proc1.jpg
    65 KB · Visningar: 175
Såhär ser det ut när jag jobbat lite i LR. Ja, ni ser ju när jag började. Jobbade i Develop med att t ex justera kurvor, lägga på ett graduerat gråfilter osv. Periodvis ligger det ju på 100% och i övrigt ofta ganska högt, eller hur?
Jag skulle gissa att processorn skulle ligga ännu mer runt 100% om du hade haft mer minne i datorn. Nu får den små andningspauser när den ska swapa. Du vill antagligen inte att den ska slappa så där :)

Nej, jag skulle rekommendera att inte uppgradera den där datorn, mer än att köpa något som du kan ta med till ditt nästa bygge.

Jag vet inte hur sugen du är på att sätta ihop en dator själv, men på 5 minuter har jag fått ihop paketet nedan. Den går säkert att uppgradera/nedgradera för att den ska passa just dina behov. Nåt man skulle kunna titta på är 8GB minne eller tom en SSD till OS:et och program.

Annars är Mac kanske ett alternativ när du ändå ska köpa nytt. Tipps om en lämplig sådan lämnar jag över till Fotosidans experter ;-)

PS. Priserna är från Inet, går kanske att hitta billigare.

Bilagor

• pc1_fs.jpg
    pc1_fs.jpg
    87.8 KB · Visningar: 163
Okej, det var nog som jag innerst inne misstänkte. Inte lönt att uppgradera, utan lika bra att lägga upp lite mer pengar på att köpa en ny.

Jag är inne på att när den dagen kommer, dvs när det finns lite mer på kontot, efterlysa lite hjälp här i forumet med att välja komponenter, så den frågan kommer så småningom.

Tack så mycket för hjälp och engagemang!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar