Scratchdisken i PS är precis som du är inne på ett utrymme för minnesväxling som PS sköter självt (Adobe verkar ha en ganska låg uppfattning om hur MS och Apple hanterar minnesväxling i sina operativsystem
Adobe själva påpekar att det är bra att inte ha Windows minnesväxlingsfil och PS scratchdisk på samma fysiska disk.
Men med 8 GB minne är det troligen så att du rätt sällan använder så mycket arbetsminne i PS att programmet behöver växla ut minne. 8 GB är ju historiskt sett ändå en hel del.
Själv kör jag ganska sällan PS, men i gengäld hela tiden Lightroom vars databas och previews ligger på en egen SSD. Jag upplever att det dels snabbar upp sökningar och urval i Lightroom, dels att det går snabbare att sitta och välja bland bilder (då jag ofta växlar hit och dit i 100%).
Angående uppgradering: Kör du mycket i PS gör ju processorn stor skillnad och numera (beror på PS-version) också grafikkortet.
Om du behöver uppgradera arbetsminnet beror nog lite på hur stora och hur många samtidiga filer du ofta jobbar med. Eller om du över huvud taget gör mycket parallellt med bildbearbetandet.
Jag har processormässigt en liknande dator som du (Q6700), och har uppgraderat den till 16 GB. Det är bara då och då datorn verkligen drar nytta av detta - men de gånger det händer är just när jag har som mest bråttom så för mig har det varit värt pengarna. Men de gånger jag verkligen använder så mycket minne är när jag sitter och sållar i stora nyimporterade bildmaterial (700-800 upp till 1500-2000 bilder) - vid några sådana tillfällen har Lightroom ensamt haft en minnesanvändning uppemot 11-12 GB ...