Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! "kortfel" på minneskort med viktiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

m-sjoberg

Medlem
Fotat hela dagen och när jag lägger in minneskortet i datorn (dator, kamera och minneskort 2 månader gamla och funkat felfritt hittills) så står det något i stil med " kortet måste formateras" , testat att stoppa in i kameran igen och då står det "kortfel" på kameran.


Någon som har någon aning??

Tacksam för hjälp!
 
Testa i en annan läsare. Extern, annan kamera eller dator. Funkar inget, formatera den som kameran vill och använd recovery program.

/Stefan’
 
Testa i en annan läsare. Extern, annan kamera eller dator. Funkar inget, formatera den som kameran vill och använd recovery program.

/Stefan’

Hej !

innan,,,

Det finns "Kortäddarprogram" bla från Sandisk.

Prova att sudda lite med ett vanligt suddgummi på kortets kontakter,
det slipar skonsamt bort oxid odyl.

//MW
 
Testa i en annan läsare. Extern, annan kamera eller dator. Funkar inget, formatera den som kameran vill och använd recovery program.

/Stefan’

Om det verkligen är viktiga bilder så är detta ett högst tveksamt råd. Man ska som pesten undvika allt som skriver till kortet. Är bilderna "halvviktiga" så testa något av dessa recoveryprogram (finns ofta något som tillverkaren rekommenderar). Är bilderna superviktiga skulle jag nog lämnat in kortet till något företag som sysslar med att återskapa data.
 
https://kameratrollet.se/2013/05/19/aterskapa-forlorade-bilder/

Om det verkligen är viktiga bilder så är detta ett högst tveksamt råd. Man ska som pesten undvika allt som skriver till kortet. Är bilderna "halvviktiga" så testa något av dessa recoveryprogram (finns ofta något som tillverkaren rekommenderar). Är bilderna superviktiga skulle jag nog lämnat in kortet till något företag som sysslar med att återskapa data.
Ett tveksamt råd men ett som fungerat för mig när en hårddisk inte ville läsas och där ägaren till hårddisken inte ville betala IBAS 11000 kr. En sista utväg så att säga. En snabbformatering skriver inte över kortet speciellt mycket.
 
Om det verkligen är viktiga bilder så är detta ett högst tveksamt råd. Man ska som pesten undvika allt som skriver till kortet. Är bilderna "halvviktiga" så testa något av dessa recoveryprogram (finns ofta något som tillverkaren rekommenderar). Är bilderna superviktiga skulle jag nog lämnat in kortet till något företag som sysslar med att återskapa data.

Recovery program läser sectorerna. Formatering är oftast snabbformatering och raderar bara TOC.
Genom att formatera kortet så kan man åter använda och läsa den. Det behövs för att kunna köra programmet.

/Stefan
 
När jag råkade formatera mitt minneskort i menyn på min Canon så köpte jag en licens från recuva. Som hittade alla bilderna utan problem. Men det kan vara som ovanstående säger. Att kortet måste formateras för att det ska fungera. Men recuva kan jag rekommendera då det funkade klockrent för mig. Licensen kostade ju pengar tyvärr. Minns inte hur mycket.
 
När jag råkade formatera mitt minneskort i menyn på min Canon så köpte jag en licens från recuva. Som hittade alla bilderna utan problem. Men det kan vara som ovanstående säger. Att kortet måste formateras för att det ska fungera. Men recuva kan jag rekommendera då det funkade klockrent för mig. Licensen kostade ju pengar tyvärr. Minns inte hur mycket.

Då kan jag glädja andra att Recuva är gratis.
Håller just nu på att rädda över 500 bilder där de råkats radera från minneskortet.

/Stefan
 

Bilagor

  • q2.jpg
    q2.jpg
    235.4 KB · Visningar: 24
Då kan jag glädja andra att Recuva är gratis.
Håller just nu på att rädda över 500 bilder där de råkats radera från minneskortet.

/Stefan

Ahaa, har för mig att jag betalade för det.. kanske hade fel då, skönt att det var gratis då, och att det fungerar för fler än bara mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.