Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hitta fokus i mörker? Hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Weather Boy

Medlem
Hejsan!

När jag fotar i totalt becksvart mörker med hjälp av fjärrutlösare så får jag svårt att hitta fokus.När jag kollar på bilderna så blir det coolt ljus fast bilden är suddig! Man ser inte vart man fokuserar pga. att det är så mörkt!

Har ni några bra tips på hur man kan fokusera i totalt mörker?

...lampa, blixt eller vad man nu behöver använda...

Manuell fokusering kan vara svaret

om du inte vill eller kan använda blixt

Hejsan!

När jag fotar i totalt becksvart mörker med hjälp av fjärrutlösare så får jag svårt att hitta fokus.När jag kollar på bilderna så blir det coolt ljus fast bilden är suddig! Man ser inte vart man fokuserar pga. att det är så mörkt!

Har ni några bra tips på hur man kan fokusera i totalt mörker?

...lampa, blixt eller vad man nu behöver använda...

Ställ objektivet på manuell fokus, vrid in fokus så att oändlighetstecknet (liggande åtta) ligger över markeringen, blända ner så att du har skärpedjup till oändligheten.
Har du en skärpedjups skala på objektivet så vrider du in oändlighets tecknet så det står över den bländare du använder på skalan, då får du maximalt skärpedjup, hyperfokal teknik kallas det.

/kent

Ställ objektivet på manuell fokus, vrid in fokus så att oändlighetstecknet (liggande åtta) ligger över markeringen, blända ner så att du har skärpedjup till oändligheten.
Har du en skärpedjups skala på objektivet så vrider du in oändlighets tecknet så det står över den bländare du använder på skalan, då får du maximalt skärpedjup, hyperfokal teknik kallas det.

/kent

Ahhh tack !!
Precis vad jag behövde.

Om det är riktikt mörkt så brukar jag använda ficklampa. Det funkar alldeles utmärkt. Rikta ficklampan-fokusera-släck ficklampan-exponera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar