Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hitta beg Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)

Veil

Aktiv medlem
Hej

Jag har nu bestämt mig för att köpa en begagnad Nikon D4.
Tyvärr ligger det bara 2 ute på Blocket och Fotosidan.

Den ena har över 150.000:- exponeringar och den andra bor i norra Norrland och har ångrat sig om att sälja sitt hus.

Finns det någon annan bra marknad jag har missat? Eller kanske t.o.m någon här som går i valet o kvalet om att sälja!
 
Det är OS nästa år och dags för en D5. Kan du vänta i 6-12 månader lär priset på beg D4 ha rasat. Behöver du den nu?
 
Olympiska Spelen i Rio 2016. Kameratillverkare brukar vara påpassliga att släppa nya produkter lagom till sådana evenemang.



Känns inte som om speciellt många svenskar säljer sina d4or för det. Många säljer nog sina d3xer och har d4an som reserv eller med ett annat objektiv..

Just nu fotar jag med en Canon 350. Vill inte fota med de skräpet i ett år till 😐 vet ni hur mycket d3x droppade när d4an kom?
 
Jag kan visserligen köpa en D810 för 22.000:- men är rädd att jag kommer sakna ISO, hastigheten och mörkerprestandan. Även om jag är nybörjare.

Med vänlig hälsning
Rasmus
 
Efter D5 lär det se ut så här att döma av historien: D4s 25.000:-, D4 15.000:-, D3s 9000:- D3 5000:-.

Varför inte köpa en D3 idag för 8500:- och sälja den då D4 kommit ner i pris? Du tappar kanske 3.500-4000:- men sparar 10.000:- på D4 och slipper köra din gamla så länge.
 
Efter D5 lär det se ut så här att döma av historien: D4s 25.000:-, D4 15.000:-, D3s 9000:- D3 5000:-.

Varför inte köpa en D3 idag för 8500:- och sälja den då D4 kommit ner i pris? Du tappar kanske 3.500-4000:- men sparar 10.000:- på D4 och slipper köra din gamla så länge.



bästa tipset! ska kika o lösa på lite mer om d3an
 
Känns inte som om speciellt många svenskar säljer sina d4or för det. Många säljer nog sina d3xer och har d4an som reserv eller med ett annat objektiv..

Just nu fotar jag med en Canon 350. Vill inte fota med de skräpet i ett år till 😐 vet ni hur mycket d3x droppade när d4an kom?

Jag tror att du blandat ihop kamerorna. D3x är en helt annan sorts kamera än D4, även om den har stort hus med inbyggt batterigrepp. Den var inte särskilt snabb då den för sin tid hade många pixlar. Dessutom tog Nikon rejält betalt för den. Jag tror att du menar D3s.

Jag kan visserligen köpa en D810 för 22.000:- men är rädd att jag kommer sakna ISO, hastigheten och mörkerprestandan. Även om jag är nybörjare.

Med vänlig hälsning
Rasmus

Ge fanken i att sitta och glo på bilderna i 100% förstoring så ska de nog gå alldeles utmärkt. Huruvida man behöver den extra serietagningshastigheten kan man ju alltid diskutera. Jag använder nästan aldrig serietagning, så det beror helt på vad man fotograferar, men även vilket arbetssätt man trivs med. Alla uppräknade kameror är för övrigt ett av världens sju underverk jämfört med en 350D...
 
Det är förstås viktigt att fundera igenom vad man skall ha sin ettsiffriga D modell till. Är det p g a brusprestanda, bps, hållbarhet, AF mm så är denna serie helt rätt. Sökar man snabbhet i allt och kan leva med en lite mindre tålig modell är ju D700+PDK-1 liknande D3 i prestsnda. D750 är lite långsammare, mindre tålig och inte fullt så lågbrusig vid riktigt höga ISO som D4/D4s men har prestandamässigt mycket av fördelarna i ett mindre paket och lättare vikt. Däremot så har den en amatörslutare åtminstone baserad på D610.
 
Jag kan visserligen köpa en D810 för 22.000:- men är rädd att jag kommer sakna ISO, hastigheten och mörkerprestandan. Även om jag är nybörjare.

Med vänlig hälsning
Rasmus

Det lär ju komma en D900 också i samma veva, eller vad de kommer att kalla den som ersätter D800 och D810.

Vad gäller D4-D4s och D800-D810.. behöver du hastighet så är D4 ett bra val.

Klarar du dig på 5 bilder per sekund (vilket de flesta gör) så är det enligt mig sanslöst dumt att köpa en D4s för nästan dubbla priset mot en D810. Bildkvaliteten i en D4 är inte bättre beaktat att du får en output i samma bildstorlek. D810 har också ett större dynamiskt omfång. Jag skulle hävda att du får minst lika bra bildkvaltiet med en D810 som en D4, kanske även bättre. Jag tycker det är fantastiska överpriser på en D4s jämfört med en D810 eller en D4 jämfört en D800E.

D4.an är dyrare, men får jag välja så har jag hellre min D800 än en D4. Jag skulle gråta blod av att för dubbla priset gå ned till 16 megapixel. För mig finns det inte på världskartan. Ska jag vara ärlig, jag tyckerD800E- D810 är en bättre kamera än D4-D4s och det till en billigare penning.

Är du ren sport eller fågelfotograf så förstår jag att du väljer D4, annars inte.
 
Det lär ju komma en D900 också i samma veva, eller vad de kommer att kalla den som ersätter D800 och D810.

Vad gäller D4-D4s och D800-D810.. behöver du hastighet så är D4 ett bra val.

Klarar du dig på 5 bilder per sekund (vilket de flesta gör) så är det enligt mig sanslöst dumt att köpa en D4s för nästan dubbla priset mot en D810. Bildkvaliteten i en D4 är inte bättre beaktat att du får en output i samma bildstorlek. D810 har också ett större dynamiskt omfång. Jag skulle hävda att du får minst lika bra bildkvaltiet med en D810 som en D4, kanske även bättre. Jag tycker det är fantastiska överpriser på en D4s jämfört med en D810 eller en D4 jämfört en D800E.

D4.an är dyrare, men får jag välja så har jag hellre min D800 än en D4. Jag skulle gråta blod av att för dubbla priset gå ned till 16 megapixel. För mig finns det inte på världskartan. Ska jag vara ärlig, jag tyckerD800E- D810 är en bättre kamera än D4-D4s och det till en billigare penning.

Är du ren sport eller fågelfotograf så förstår jag att du väljer D4, annars inte.

Tack för ditt svar. Men jag syftade på begagnat.
D810 för 22.000:- eller D4 för 25.000:-
vad hade du valt då?
 
Jag tror att du blandat ihop kamerorna. D3x är en helt annan sorts kamera än D4, även om den har stort hus med inbyggt batterigrepp. Den var inte särskilt snabb då den för sin tid hade många pixlar. Dessutom tog Nikon rejält betalt för den. Jag tror att du menar D3s.



Ge fanken i att sitta och glo på bilderna i 100% förstoring så ska de nog gå alldeles utmärkt. Huruvida man behöver den extra serietagningshastigheten kan man ju alltid diskutera. Jag använder nästan aldrig serietagning, så det beror helt på vad man fotograferar, men även vilket arbetssätt man trivs med. Alla uppräknade kameror är för övrigt ett av världens sju underverk jämfört med en 350D...


Ha ha ja det behövs inte mycket för att bräcka min 350d med 17-85mm 4 (?)
Jag gillar framförallt utseendet på en 3/4D. Går ju att få likvärdigt med batterigrepp dock..
 
Tack för ditt svar. Men jag syftade på begagnat.
D810 för 22.000:- eller D4 för 25.000:-
vad hade du valt då?

För almänfoto och 3bps räcker - en beg D800 för 12.000:-. Annars en D3 för 8000:- eller D3s för 13.000:-. Jag skulle personligen inte köpa en D4 nu. Själv är jag ägare till en D3 då 12mp räcker mer än väl för det största jag skriver ut - A3. Det är alltid bättre att köpa rätt objektiv och komponera rätt från början än att beskära då det är bättre på sikt att ha pengarna i optik.
 
Tack för ditt svar. Men jag syftade på begagnat.
D810 för 22.000:- eller D4 för 25.000:-
vad hade du valt då?

Jag hade valt D810, sju dagar i veckan.

D4 har som jag ser det endast en fördel mot D810, hastighet, 11 bilder per sekund mot 5. Men du får fundera, när behöver du mer hastighet än 5 bilder per sekund?

D810 ger bättre bildkvalitet, fler megapixlar, större dynamiskt omfång, bättre färgdjup.


D4 är en jättebra kamera, men som jag skrev förut, sport- och fågelfotografer, då förstår jag att man vill ha en D4 över en D810.... annars inte.
 
Jag har nu bestämt mig för att köpa en begagnad Nikon D4.
Tyvärr ligger det bara 2 ute på Blocket och Fotosidan.

Den ena har över 150.000:- exponeringar och den andra bor i norra Norrland och har ångrat sig om att sälja sitt hus.

Finns det någon annan bra marknad jag har missat? Eller kanske t.o.m någon här som går i valet o kvalet om att sälja!

Först: 150 000 exponeringar är inte mycket att bråka om, det som spelar större roll är hur de exponeringarna har gjorts, alltså hur mycket allmänslitage kameran utsatts för.

Allmänt: Som flera andra påpekat finns det flera alternativ när det gäller ensiffriga press-/sportkameror från Nikon:
D3 - du får en riktigt snabb kamera, med bra AF. Det finns ganska gott om begagnade och de är numera rätt billiga.
D3s - som D3, fast med ungefär ett och ett halvt steg bättre hög-iso och dammskak av sensorn vilket faktiskt gör skillnad (D3 är en magnet för damm). Tyvärr är D3s inte så vanlig begagnad, och lite dyrare än D3.
D4 - många små förbättringar jämfört med D3s, de tydligaste är bättre bildkvalitet på låga iso (basiso), lite snabbare och ljuskänsligare AF och en drastiskt mycket bättre videofunktion. Som sagt ganska sällsynt begagnad, och ännu hyfsat dyr
D4s - mycket sällsynt begagnad, och då dyr. Största fördelen mot D4 är en ännu snabbare AF.

Ser du enbart till högiso-prestanda skedde alltså ett tydligt lyft D3 -> D3s, men sedan har det ärligt talat inte hänt så jättemycket. De nyare kamerorna är lite bättre, men det är inga drastiska skillnader. Däremot har prestanda i andra ändan av iso-skalan blivit mycket bättre i och med D4/D4s, och jämför du med kameror som D750 eller D800/D810 är den skillnaden enormt stor mot D3/D3s.

I valet mellan en D4 och en D810 så beror det mycket på vad du huvudsakligen fotograferar. Fotar du nästan enbart sport och action vinner du mycket på snabbheten i D4 och att du får såpass mycket mindre filer. Fotar du sport är det dessutom ofta måttligt bra ljus och på höga iso är inte bildkvaliteten så olika.

Men som allmänkamera är D810 bättre och fotar du bara sport och action ibland skulle jag definitivt rekommendera D810.

Nu kanske du redan har en bra objektivsamling, men min huvudrekommendation om du är en ambitiös sport- och actionfotograf är att leta efter en begagnad D3s och lägga de pengar du får över på objektiv. Är du en allmänfotograf skulle jag kika på D750, begagnad D610 eller begagnad D800/D800E.
 
Det tror jag inte. De har väl antikvärde vid det här laget?

Själva kamerorna är inte så dyra, så antikfaktorn verkar inte ha slagit igenom riktigt där. Däremot blir det ju både dyrt och tungt med de 10-20 batterier man behöver för en dags fotografering :)
 
Jag hade valt D810, sju dagar i veckan.

D4 har som jag ser det endast en fördel mot D810, hastighet, 11 bilder per sekund mot 5. Men du får fundera, när behöver du mer hastighet än 5 bilder per sekund?

D810 ger bättre bildkvalitet, fler megapixlar, större dynamiskt omfång, bättre färgdjup.


D4 är en jättebra kamera, men som jag skrev förut, sport- och fågelfotografer, då förstår jag att man vill ha en D4 över en D810.... annars inte.

Jag drog till Scandinavian Photo och provade lite olika kameror idag.
Jag måste säga att D810 var över förväntan.

Jag tyckte fokusknappen bredvid objektivet som används för att ställa in fokuspunkter var mer lättåtkomlig på D810 än D4an.. Men D4an känns bättre i handen.

D810an var också snabbare än vad jag förväntat mig. Trodde den skulle kännas ungefär som D800..
Men därefter plockade jag återigen upp D4an och smattrade på.. Det är ju rena k-pisten... Vilket monster!!

Just nu lutar det nog åt att köpa en D3 (X?) och vänta på att D4 eller D4S blir billigare.
Eftersom jag inte kommer förstora bilder så har jag ingen direkt användning av dom höga pixlarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.