Veil
Aktiv medlem
Såhär bör alla köpråd se ut! Man bugar och bockar ;-)
Nej 150.000 exponeringar är inte hela världen när den skall klara minst 400.000.
Men det kommer bli svårare för mig att sälja kameran när det är dags om jag har 250.000 ++ exponeringar.. Elektronik är mycket sällan en god investering så det kan tyckas vara lite naivt att tänka som jag. Men vill helst kunna få sålt kameran den dagen jag köper en D900/D5S
D3Sens högre iso-prestanda låter helt klart tilltalande... Då kan jag fota i halvtaskiga ljusförhållanden..
Dessutom är det rätt skönt att kunna vrida upp ison ordentligt när jag är ute och fotar mina motorcykelturer.. Jag brukar köra i förväg för att fota när mina vänner kommer på sina motorcyklar.. Men med min 350D är det _mycket_ svårt att få till bra bilder i den farten
Jag trodde inte D810 låg långt efter ISO-prestandan bland D3/D3S/D4 & D4S.
Förstod ju att det var skillnad, Men trodde den var försumbar... Menar du att D3S har betydligt bättre iso-prestanda än D810?
Jag fotar väldigt varierat.. Men kan rabbla upp några exempel för att du skall få en bild av min stil...
Porträtt
Arkitektur
Motorcyklar (Stillastående och fart)
Skateboardåkare
Inomhusfoton på inredning
Inomhusfoton släktkalas/middagar/tv-kvällar
Jag är egentligen inte i behov av någon 30mbpixel ++ då jag inte förstorar någonting.
Ibland kommer jag möjligtvis beskära men inte zooma och beskära utan bara snygga till kanter och rama in foton så att säga..
Mvh
Rasmus
Nej 150.000 exponeringar är inte hela världen när den skall klara minst 400.000.
Men det kommer bli svårare för mig att sälja kameran när det är dags om jag har 250.000 ++ exponeringar.. Elektronik är mycket sällan en god investering så det kan tyckas vara lite naivt att tänka som jag. Men vill helst kunna få sålt kameran den dagen jag köper en D900/D5S
D3Sens högre iso-prestanda låter helt klart tilltalande... Då kan jag fota i halvtaskiga ljusförhållanden..
Dessutom är det rätt skönt att kunna vrida upp ison ordentligt när jag är ute och fotar mina motorcykelturer.. Jag brukar köra i förväg för att fota när mina vänner kommer på sina motorcyklar.. Men med min 350D är det _mycket_ svårt att få till bra bilder i den farten
Jag trodde inte D810 låg långt efter ISO-prestandan bland D3/D3S/D4 & D4S.
Förstod ju att det var skillnad, Men trodde den var försumbar... Menar du att D3S har betydligt bättre iso-prestanda än D810?
Jag fotar väldigt varierat.. Men kan rabbla upp några exempel för att du skall få en bild av min stil...
Porträtt
Arkitektur
Motorcyklar (Stillastående och fart)
Skateboardåkare
Inomhusfoton på inredning
Inomhusfoton släktkalas/middagar/tv-kvällar
Jag är egentligen inte i behov av någon 30mbpixel ++ då jag inte förstorar någonting.
Ibland kommer jag möjligtvis beskära men inte zooma och beskära utan bara snygga till kanter och rama in foton så att säga..
Mvh
Rasmus
Först: 150 000 exponeringar är inte mycket att bråka om, det som spelar större roll är hur de exponeringarna har gjorts, alltså hur mycket allmänslitage kameran utsatts för.
Allmänt: Som flera andra påpekat finns det flera alternativ när det gäller ensiffriga press-/sportkameror från Nikon:
D3 - du får en riktigt snabb kamera, med bra AF. Det finns ganska gott om begagnade och de är numera rätt billiga.
D3s - som D3, fast med ungefär ett och ett halvt steg bättre hög-iso och dammskak av sensorn vilket faktiskt gör skillnad (D3 är en magnet för damm). Tyvärr är D3s inte så vanlig begagnad, och lite dyrare än D3.
D4 - många små förbättringar jämfört med D3s, de tydligaste är bättre bildkvalitet på låga iso (basiso), lite snabbare och ljuskänsligare AF och en drastiskt mycket bättre videofunktion. Som sagt ganska sällsynt begagnad, och ännu hyfsat dyr
D4s - mycket sällsynt begagnad, och då dyr. Största fördelen mot D4 är en ännu snabbare AF.
Ser du enbart till högiso-prestanda skedde alltså ett tydligt lyft D3 -> D3s, men sedan har det ärligt talat inte hänt så jättemycket. De nyare kamerorna är lite bättre, men det är inga drastiska skillnader. Däremot har prestanda i andra ändan av iso-skalan blivit mycket bättre i och med D4/D4s, och jämför du med kameror som D750 eller D800/D810 är den skillnaden enormt stor mot D3/D3s.
I valet mellan en D4 och en D810 så beror det mycket på vad du huvudsakligen fotograferar. Fotar du nästan enbart sport och action vinner du mycket på snabbheten i D4 och att du får såpass mycket mindre filer. Fotar du sport är det dessutom ofta måttligt bra ljus och på höga iso är inte bildkvaliteten så olika.
Men som allmänkamera är D810 bättre och fotar du bara sport och action ibland skulle jag definitivt rekommendera D810.
Nu kanske du redan har en bra objektivsamling, men min huvudrekommendation om du är en ambitiös sport- och actionfotograf är att leta efter en begagnad D3s och lägga de pengar du får över på objektiv. Är du en allmänfotograf skulle jag kika på D750, begagnad D610 eller begagnad D800/D800E.