Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Historiska platser ?

Produkter
(logga in för att koppla)

jharmala

Avslutat medlemskap
Jag åker ner till Italien nästa vecka och kommer att börja i Venedig för att fortsätta i Toscana. Eftersom jag inte tidigare rest med kameran i Italien så undrar jag om ni där ute kan ge lite råd gällande dokumentation av historiska platser i bild.

På grund av vikt så har jag inte tänkt ta zoomen med utan endast ha 50 mm:s objektivet på. Är det vettigt eller kommer jag att ångra mig där?

Är tacksam för råd av någon som varit på motsvarande rundor.

Senast ändrad:
Ett tips är att det förmodligen inte räcker med att bara ha ett normalobjektiv med, zoomen kommer väl till pass.Hur stor zoom har du?

Själv brukar jag ha zoom 28-105 ett 100 Makro och ett telezoom 100-300 mm med mej och jag har inte ångrat det, för ofta är det nåt motiv som det passar för. Kommer att åka upp nästa vecka till Stora Sjöfallet och fota lite och då ska jag ha med alla dessa, trots att det blir en del vandring. Stativet ska jag också ha med mej.Det blir lite tung packning men det är det värt sen då man kollar på bilderna.

Mvh/Roland

Jag har bara en 28-135:a som i alla fall väger en hel del till. Nu har dom dessutom värmebölja där nere och jag reser endast med ryggsäck så jag försöker hitta en optimal tågluffar packning.

Toscana, jo.. det funkar, liksom Umbrien och Campania! Milano är ju en modern stad men Pisa, Florens och Lucca kan rekommenderas - utöver Rom, Neapel och, inte minst - Sicilien.. Venedig är ju turistfälla nummer ett..

Ett 50mm objektiv är bra, liksom en 85mm. Men jag skulle verkligen inte vilja vara utan en vidvinkel. 24mm räcker långt. Inte till allt men mycket..

Florens bör man absolut inte missa, den i särklass charmigaste storstaden jag har varit i någonsin! :)

Speciellt den stora kyrkan som jag inte kommer ihåg vad den heter, enorm och byggd i marmor. Önskar att jag hade haft med kameran dit.. :(

/A

Amalfi är en spännande mysig liten stad , dit man kommer på en spännande väg från Sorrento. En av Europas vackraste vägar sägs det.
/Roland

Du får inte missa San Gimignagno och Siena. San Gimignagno är en liten stad byggd på en kulle med en stadsmur. Och har en massa torn. MYCKET mysig stad.

Måste även hålla med om att Florens är mycket charmig, missa inte att åka till Fiesole när du är där. Det finns en amphieteater från tidig 500 tal (tror jag). Och du får en vidunderlig vy över Florens och dalen.

Man blir ju lätt avundsjuk :)

/David

Tack för era kommentarer, det är alltid roligt att få ta del av andras positiva erfarenheter.

Vi har redan skippat Rom för denna resa, för att istället ta det lugnt i Toscana.

Konstigt..

men jag har lite avvikande uppfattning i det här.Vad ska du göra med ett litet eller längre tele-inte mycket.Din 50:ia är väl ok, men jag skulle satsa på ett 28 eller 24 mm vidvinkel,och alltid tänka på att gå så nära som möjligt,helst med liten glugg så får du skärpa hela vägen.

Jo då, jag får nog ta med 28-135:an. Ja satte på 50:ian i kväll och lekte museum här hemma, kunde med samma konstatera att jag inte får med nästan något alls av en vägg i t.ex. en smal gränd eller övrig innomhus i mindre rum.

Hade nämligen tänkt att jag inte tar med kameraväskan överhuvudtaget men jag får nog ge mig.

Tack i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar