En bra liknelse med musikinspelning! Jag förstår hur du menar.
Jag tycker ändå att det är något olika i fallen, eftersom att välja volymen när man spelar upp ett stycke musik kan liknas med att välja ljusintensiteten i en bild när man tittar på den. Kanske genom att öka eller sänka skärmens ljusstyrka, vilket man ju inte gör. En bild ser ju ut som den ser ut när den är färdig, den som tittar på den väljer ju inte ljusintensiteten, medan lyssnaren till ett musikstycke alltid väljer volymen.
Att betraktaren ändrar storlek på bilden för att kunna se den bättre tycker jag mer kan liknas med att ändra volymen på ett musikstycke man lyssnar på.
Jag känner att ett mål med min fotografering är att få så mycket som möjligt gjort "ute i fältet", så att jag på så vis kan minimera redigeringar och liknande vid datorn efter exponering. Det härligaste med att fotografera är ju trots allt att vara ute och just fotografera. Sedan är det också roligt med digital bildeditering, men då mer i form av kanske ramar eller effekter, och inte just optimering av fotografiets ljus.
Men vad man gillar och gör är ju så klart alltid upp till var och en
Visst vill man uppnå mesta möjliga kvalité på de bilder man tar, men om det leder till att man hela tiden automatiskt exponerar så långt till höger som möjligt blir det för mig lite "stelt". Gör man också så hela tiden kan det ju hända att ens färdigheter att ta en fullt välexponerad bild i värsta fall tappas, vilket jag tycker skulle vara tråkigt.
Jag tror ändå att det ena inte utesluter det andra, och att man kan använda sig av tekniken att exponera till höger när det behövs, eller ger stora fördelar i bildkvalité eller liknande. Till exempel om det är svårt att få en bra exponerad bild i ett visst förhållande.