Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Historigram

Produkter
(logga in för att koppla)
perstromgren skrev:
Men "rätt" exponering är väl just det: precis så ljust att den inte fräter ut? Jag kan inte se att exponeringen ska ta hänsyn till hur ljust det är, utan ska dra på så mycket som möjligt, tills det nästan klipper i högdagrarna.

"Till höger" och "rätt" måste väl vara samma sak? Vad har jag missuppfattat?

Per.

I sak är det helt riktigt :)

Problemet är ju dock att ju rikligare kameran exponerar, desto längre slutartid krävs det, såvida inte kameran styr det med förstärkningen. Men med ökad förstärkning kommer ju också ökat brus, men å andra sidan så får man ju ett ökat brus med en underexponerad bild också. Jag vill minnas att jag gjorde ett test med min synnerligen brusiga 10D för något år sedan, och kom fram till att en välexponerad bild på iso 200 brusade mindre än en underexponerad bild på iso 100.

Nidlo skrev:
Ett intressant inlägg Christoffer! Nej, om man exponerar mer eller mindre som slutresultatet ska vara så spelar det ju ingen större roll. Det huvudsakliga med min fotografering är i alla fall inte att få med så mycket information som möligt i bilden, utan att ta en bra bild och få slutresultatet som jag vill ha det. Om det är en bild med mycket information eller inte beror ju på fall till fall...

Exakt så jag tänker också :) Förr exponerade jag mer eller mindre alltid "till höger" (när ljussituationen tillät det), men jag tröttnade på att aldrig kunna få en bra idé om känslan i slutresultatet på kamerans display, så jag gick över till att enbart göra det då jag kände att det var nödvändigt. Nu med min 5D som brusar betydligt mindre än min 10D så exponerar jag i princip "aldrig" till höger avsiktligt, dock så har jag ännu bara hunnit använda den "on the road" i USA, så kontrasterna har hela tiden varit så höga att exponeringen automatiskt har blivit så mättad som möjligt.

Aha, det var kanske så han tänkte. Jo, då är jag helt med. Det är ju ett bra sätt för att vara säker på att få det ljus man vill ha!

Annars är det i och för sig bra att åtminstonne kunna exponera en nästan färdig bild. Så att man inte helt litar på jobbet med ljuset efter exponering menar jag. Men det ena utesluter ju inte det andra!

Jag är i alla fall bara van med en kompaktkamera, dock fullt manuell. I den går det ofta bra att få ljuset i närheten av vad man vill ha det under exponering, etfersom man ser den tagna bilden i displayen. Men det kanske är en annan sak med en DESR. Borde ju vara lättare att ta en väl exponerad bild med en systemkamera tycker jag.

Jag är lite långsam och måste nog fråga igen, tyvärr.

En analogi kanske kan förklara hur jag tänker. Antag att du ska spela in ett stycke musik med mikrofon och en bandspelare (eller dator). Du tänker dig att stycket ska spelas upp vid låg volym, så du styr inte ut så starkt. Detta skulle motsvara att ett mörkt objekt (som ska se mörkt ut) exponeras "till vänster". Som jag ser det ödslar man då med då systemets dynamik i bägge fallen.

I ljudsammanhang styr man alltid ut så det nästan klipper vid inspelningen, och reglerar ljudstyrkan vid uppspelningen. Varför gör man inte så i foto-sammanhang?

Per.

En bra liknelse med musikinspelning! Jag förstår hur du menar.

Jag tycker ändå att det är något olika i fallen, eftersom att välja volymen när man spelar upp ett stycke musik kan liknas med att välja ljusintensiteten i en bild när man tittar på den. Kanske genom att öka eller sänka skärmens ljusstyrka, vilket man ju inte gör. En bild ser ju ut som den ser ut när den är färdig, den som tittar på den väljer ju inte ljusintensiteten, medan lyssnaren till ett musikstycke alltid väljer volymen.
Att betraktaren ändrar storlek på bilden för att kunna se den bättre tycker jag mer kan liknas med att ändra volymen på ett musikstycke man lyssnar på.

Jag känner att ett mål med min fotografering är att få så mycket som möjligt gjort "ute i fältet", så att jag på så vis kan minimera redigeringar och liknande vid datorn efter exponering. Det härligaste med att fotografera är ju trots allt att vara ute och just fotografera. Sedan är det också roligt med digital bildeditering, men då mer i form av kanske ramar eller effekter, och inte just optimering av fotografiets ljus.
Men vad man gillar och gör är ju så klart alltid upp till var och en :)

Visst vill man uppnå mesta möjliga kvalité på de bilder man tar, men om det leder till att man hela tiden automatiskt exponerar så långt till höger som möjligt blir det för mig lite "stelt". Gör man också så hela tiden kan det ju hända att ens färdigheter att ta en fullt välexponerad bild i värsta fall tappas, vilket jag tycker skulle vara tråkigt.

Jag tror ändå att det ena inte utesluter det andra, och att man kan använda sig av tekniken att exponera till höger när det behövs, eller ger stora fördelar i bildkvalité eller liknande. Till exempel om det är svårt att få en bra exponerad bild i ett visst förhållande.

Senast ändrad:
perstromgren skrev:
I ljudsammanhang styr man alltid ut så det nästan klipper vid inspelningen, och reglerar ljudstyrkan vid uppspelningen. Varför gör man inte så i foto-sammanhang?
Det är precis så man gör när man fotograferar digitalt. Eller snarare: man kan göra så, och den som fotograferar smart gör så.

En skillnad är att man inte reglerar ljudstyrkan (ljusintensiteten) vid uppspelningen (betraktandet), utan man reglerar intensiteten när man skapar den färdiga bilden. (Kan kanske liknas vid mastering i ljudsammanhang).

Nidlo skrev:
....Det härligaste med att fotografera är ju trots allt att vara ute och just fotografera. Sedan är det också roligt med digital bildeditering, men då mer i form av kanske ramar eller effekter, och inte just optimering av fotografiets ljus.
Men vad man gillar och gör är ju så klart alltid upp till var och en :)
....

Jag klippte bort det mesta, för att få ett citat som är relevant till det jag vill kommentera :)

Och min kommentar är: Jag kan inte instämma mer! Förrutom att jag avskyr all form av photoshoppande! Men nu får ni inte misstolka mig! Jag avskyr absolut inte att andra gör det! Jag ser det som en konstform! Jag avskyr bara att spendera tid framför datorn själv :) Av den enkla anledningen att jag finner det otroligt tråkigt :)

På min resa så har jag enbart använt Lightroom, vilket passar mig aldeles utmärkt! Det enda jag har saknat är de funktioner som nu har släppts iom lightroom beta 2.

Förstår hur du menar Christoffer! Jag känner att bildredigering med måtta kan bli bra, och tycker att många fotomanipulerade bilder är häftiga och ger härliga känslor.

Men inget slår ändå ett ärligt och ett rent fotografi! Det är sådana som har fascinerat mig mest. Dock kan även redigering med måtta skapa ett ärligt fotografi. Ett exempel på det är HDR-teknik som används för att ge mer kontrastomfång i en bild. Jag har även många gånger fastnat för bilder med typer av "skuggramar", alltså att man lägger in skuggor i kanske två av bildens hörn som nästan kryper in i bilden. Inget av dessa två tekniker är speciellt avancerade eller tidskrävande om man vänjer sig vid dom.

Ett exempel på, vad jag tror är, en skuggram finns här (ett fotografi tagen av en fotograf, vid namn Gilad Benari, från Israel vilkens bilder och tillhörande dikter alltid fascinerar mig!): http://gilad.deviantart.com/art/A-slice-of-life-64298703

Nidlo skrev:
Men inget slår ändå ett ärligt och ett rent fotografi! Det är sådana som har fascinerat mig mest.

Jag tror att vi glömmer bort att fotot inte är klart vid exponeringen, även då man använder film. Filmen ska framkallas (ibland pressas) och kopieras, då man mycket ofta justerar en aning i ljusmängden för att få det resultat man vill ha. Dessa senare steg tycker jag motsvaras väl av några enkla dragningar i reglagen i bildbehandligsprogrammet.

Det enda ärliga och rena fotografiet måste nog vara polaroidfotot.

Per.

Nidlo skrev:
Förstår hur du menar Christoffer! Jag känner att bildredigering med måtta kan bli bra, och tycker att många fotomanipulerade bilder är häftiga och ger härliga känslor.

Men inget slår ändå ett ärligt och ett rent fotografi! Det är sådana som har fascinerat mig mest. Dock kan även redigering med måtta skapa ett ärligt fotografi. Ett exempel på det är HDR-teknik som används för att ge mer kontrastomfång i en bild. Jag har även många gånger fastnat för bilder med typer av "skuggramar", alltså att man lägger in skuggor i kanske två av bildens hörn som nästan kryper in i bilden. Inget av dessa två tekniker är speciellt avancerade eller tidskrävande om man vänjer sig vid dom.

Ett exempel på, vad jag tror är, en skuggram finns här (ett fotografi tagen av en fotograf, vid namn Gilad Benari, från Israel vilkens bilder och tillhörande dikter alltid fascinerar mig!): http://gilad.deviantart.com/art/A-slice-of-life-64298703

Jag lägger mycket liten värdering i "ärligheten", då jag inte fotograferar journalistiskt :) Jag är bara intresserad av så lite photoshoppande som möjligt för att det är så tråkigt :) Men trots det så redigerar jag många av mina bilder ganska mycket, men då är det en speciell effekt jag är ute efter. Men samtliga bilder från resan nu har jag max lagt 2-3 minuter på i lightroom :)

Edit: "Skuggramen" kallas vinjettering :) Något som jag använder flitigt på mina bilder :)

Jo, att justera ljuset i fotot efter exponering är ju ändå något man gör ofta. På de flesta av mina foton behöver jag åtminstone ändra ljuset lite. Dock ibland händer det att jag inte ens behöver det, och det går om man verkligen lägger kraft på det. Att HELT inte behöva någon form av redigering efter exponering är ändå ganska svårt att uppnå, och inte egentligen så nödvändigt at sträva efter.

Det är ju absolut bättre att exponera några steg ljusare om man är osäker! Bättre för ljust och inte förlora information än att exponera för mörkt och bli besviken när man ska färdigställa bilden. Men många gånger kan man ju gå tillbaka till fotoplatsen om man inte är helt nöjd med sitt första försök, speciellt vid landskapsfotografering.

Varför tycker du att polaroidfoton är de mest ärliga, Per? Bara intressant att veta då jag inte än har använt mig av den tekniken.

Walle skrev:
Jag lägger mycket liten värdering i "ärligheten", då jag inte fotograferar journalistiskt :) Jag är bara intresserad av så lite photoshoppande som möjligt för att det är så tråkigt :) Men trots det så redigerar jag många av mina bilder ganska mycket, men då är det en speciell effekt jag är ute efter. Men samtliga bilder från resan nu har jag max lagt 2-3 minuter på i lightroom :)

Edit: "Skuggramen" kallas vinjettering :) Något som jag använder flitigt på mina bilder :)

Missade ditt inlägg så postar ett nytt svar efter mitt gamla. Jo, så länge man får fram den känsla eller det syftet man vill skapa med fotot så spelar enligt mig ärligheten egentligen inte så mycket roll.

Bra att veta vad "skuggramen" egentligen heter ;) Vinjettering är nåt jag ska lära mig mer om. Har du förresten laddat upp bilderna från resan någonstans? Skulle vara kul att se vad du åstadkommit! Vad jag förstår är du ute nu och reser?

(Okej, jag vet att tråden har blivit ganska off-topic nu...)

Nidlo skrev:
Missade ditt inlägg så postar ett nytt svar efter mitt gamla. Jo, så länge man får fram den känsla eller det syftet man vill skapa med fotot så spelar enligt mig ärligheten egentligen inte så mycket roll.

Bra att veta vad "skuggramen" egentligen heter ;) Vinjettering är nåt jag ska lära mig mer om. Har du förresten laddat upp bilderna från resan någonstans? Skulle vara kul att se vad du åstadkommit! Vad jag förstår är du ute nu och reser?

(Okej, jag vet att tråden har blivit ganska off-topic nu...)

Finns många bra och fiffiaga sätt att göra snygga vinjetteringar. Jag gör de dock oftast i lightroom, där man justerar effekten med två reglage :)

Japp, många av bilderna finns att beskåda på min blogg, www.fotosidan.se/blogs/www

Härliga bilder! Gillar mest de från Grand Canyon tror jag, även fast du inte visste om du gillade dom själv ;) Mäktig miljö och fina nästan abstrakta former ibland!

Ska nog prova Lightroom. Har försökt ritat vinjet i GIMP i själva "masken", med penseln. Funkar ibland, men är så svårt att det nästan blir frustrerande...

Om någon har tips på hur man gör vinjetter i GIMP på ett ganska enkelt sätt är jag intresserad!

Tackar!! :)

Du borde kunna göra som i PS:

dra en oval markering, börja en bit innanför/nedanför övre vänstra hörnet, och dra ner till motsvarande långt ifrån nedre högra hörnet. Gå över i snabbmaskläge (det har väl GIMP?), lägg på massor med blur. Invertera markeringen. Skapa ett nytt justeringslager med "levels" eller "curves" och dra ner mittenreglaget eller mitten på kurvan. Done :)

Aha. Har läst liknande förklaringar för vinjetter, men har inte riktigt förstått förän nu. Är lite svårt att förstå ibland vad som menas när någon förklarar på svenska och man är van med ett engelskt program. Till exempel att markering är samma sak som selection ;) Det borde gå att göra i GIMP. Har inte tillgång till det nu då jag inte är vid min dator, men ska prova det när jag kommer hem.

Borde man inte kunna använda "feather selection" (hmm.. på svenska kanske "tona markering", eller liknande), i stället för blur? Måste provas...

Senast ändrad:
Att använda feather selection funkar också, stor radie är det som gäller :) Ibland får man köra den två gånger :)

sök på "vignette tutorial" (tror det stavas så :) )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar