Annons

Henri Cartier Bresson

Produkter
(logga in för att koppla)

Slowfinger

Aktiv medlem
Såg den fantastiska dokumentären om fantastiske Henri Cartier Bresson på K-special.

Är det någon här som kan rekommendera en bok med denne mästares fotografier?

Nej, jag missade...det var synd :-( Hade gärna sett det programmet, men som tur är går det i repris. Vet inte direkt någon boktitel men om jag inte minns fel finns det en lista i senaste numret av FOTO där jag tror någon av hans böcker var med, kanske nåt i stil med "The decisive moment" eller nåt liknande...flera av hans böcker finns iaf att kolla på på www.magnumphotos.com

Ja, den måste man beställa. Var på antikvariat i helgen och en annan kund snodde minsann HCB:s Tete a tete mitt framför ögonen på mig. Inbunden för under tvåhundra spänn... Grrr...

Jag såg också programmet om Bresson, och nu undrar jag var man kan köpa hans bilder?

Vad jag är ute efter är färdiga grejor, inramde och klara eller färdiga att ramas in.

Ingen nätbutik...helst i Sthlm med omnejd.

Någon som har tips?

/Kent

Helgesson skrev:
Jag såg också programmet om Bresson, och nu undrar jag var man kan köpa hans bilder?

Vad jag är ute efter är färdiga grejor, inramde och klara eller färdiga att ramas in.

Ingen nätbutik...helst i Sthlm med omnejd.

Någon som har tips?

/Kent
Är du onödigt rik, eller...?

Jag har inte med att göra hur mycket pengar du har, men i de auktionskataloger jar har hemma ligger utropspriserna på €1000 och däröver för små, okända bilder. Jag vågar inte tänka på hur mycket hans kända bilder kostar.

Senast ändrad:
steinick skrev:
Är du onödigt rik, eller...?

Har tittat lite på "postersföretag" på nätet.
De bilder jag sett är inte oöverkommliga i pris.
Vi snackar under tusenlappen. Jag vet att det sålts bilder av Bresson för 15-16000:-, men det är ju inte aktuellt just nu...vi får se efter V75:an om lördag. ;)

Dessutom duger det med en poster för mig...inte någon nykopierad bild.

Kijana skrev:
Vill bara säga: Tack för påminnelsen! Självklart ska jag titta.

Får nog ta tillbaka det där. Visst är det självklart bra med påminnelser. Men dokumentären motsvarade inte mina förväntningar. Trodde inte att man kunde misslyckas med ett program om Henri Cartier-Bresson - men det kunde man.
Sällsynt tråkigt upplägg. Fotografen håller upp en bild, och en bild till. Och titta, ännu en bild. Ytterligare en bild..
Jag började nicka till efter 20 minuter, och det berodde inte på en jobbig arbetsvecka och den sena timmen.

Kijana skrev:
Får nog ta tillbaka det där. Visst är det självklart bra med påminnelser. Men dokumentären motsvarade inte mina förväntningar. Trodde inte att man kunde misslyckas med ett program om Henri Cartier-Bresson - men det kunde man.
Sällsynt tråkigt upplägg. Fotografen håller upp en bild, och en bild till. Och titta, ännu en bild. Ytterligare en bild..
Jag började nicka till efter 20 minuter, och det berodde inte på en jobbig arbetsvecka och den sena timmen.

Programmet handlade om fotografen....inte om hans bilder...Vad hade du för förväntningar?

Personligen tyckte jag att det var en bra dokumentär. Tyckte själv att man fick en ganska bra bild om vem han var och hans filosofi.

Helgesson skrev:
Personligen tyckte jag att det var en bra dokumentär. Tyckte själv att man fick en ganska bra bild om vem han var och hans filosofi.

Håller tveklöst med.

Visst tuggades en del moment om igen MEn det var ju inte direkt samma bilder som gick om och om igen.

Jag var lyrisk och tog en liten paus mitt i eftersom jag blir lätt illamående när det blir mycket så starka visuella konfrontationer,, missade alltså typ 10% av dokumentären.

Musiken, de klassiska stroferna liksom klingade i takt med Bressons få ord. Helt uppenbart en man som njutit alla sina sinnens reaktioner hela sitt liv, underbart att se!!!

Mvh Niclas,

Benganbus skrev:
HCB:s böcker börjar också få bra samlarvärde... :-(

I somras fick jag tillfälle att bläddra i ett exemplar av HCB's bok från Kina. Minns inte namnet på den, men den var i alla fall på franska. Hade jag bara haft pengar hade jag köpt den direkt, tyvärr skulle säljaren ha strax över 1200 spänn för den och så rik är jag inte än. :-( Fast jag kanske skulle kolla med honom om han har den kvar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar