Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemsidefråga?

Produkter
(logga in för att koppla)

pontus.orre.foto

Aktiv medlem
H E M S I D E F R Å G A ??

Hej

Jag undrar hur jag ska göra min hemsida nu. har gjort ett "snyggt" bildspel i elements. så nu skulle jag villa göra en hemsida. Förslag på hemside program dock lätta eller nått annat som är bar för hemsidebygge. Alla svar motages med stor tacksamhet ;)

Mvh Pontus
 
Hej
macromedia dreamweaver är bra och enkelt att använda. det finns som 30 dagars trial från adobes hemsida. ska man köpa det är det dock ganska dyrt.
det kan finnas andra wysiwyg (what you see is what you get) editorer som är gratis oxo om du letar lite.
mvh Johan
 
Jag vet inte om du har tillgång till Photoshop, men en lösning kan i så fall vara att göra hemsidan (dvs layouten) i Photoshop, transportera över filen till ImageReady och låta IR "konvertera" filen till ett HTML-dokument. Inte på något vis det optimala sättet att göra en hemsida, men det kanska kan vara värt ett försök..?
 
Det beror lite på ditt webhotell, men jag trivs mycket bra med Joomla ihop med Coppermine för foton.
Joomla och Coppermine är gratis och det finns oändligt många mallar som dessutom lätt kan justeras efter eget tycke.

Vad som krävs är PHP och Mysql hos webhotellet.
 
Håller med om Dreamweaver 8. På 30 dagar hinner du göra väldigt mycket.
Ta och läs lite om CSS (formatmallar som används ihop med HTML) om du inte arbetat med det tidigare, skissa upp hur hemsidan skall se ut och fungera med länkar och fönster, och sen går det rätt kvickt att använda designläget i Dreamweaver där du slipper skriva koden.

Dock så tycker jag att olika html-editorer är lite överskattade. Att skriva koden är den lilla biten i processen. Däremot att få hemsidan väl fungerande, med ett logiskt navigationssystem, information som presenteras tydligt, och inte mist ett system som är lätt att underhålla och uppdatera. Och det gör inte programmet åt dig.
 
Måste säga att just Joomla/Mambo gör att det är lätt att uppdatera och hålla ordning. det är ett ganska fullfjädrat CMS system som bygger på artiklar.
 
Misstänker att det är Surftown du menar. Om det är ett bra val beror väl lite på vad det är du ska ha där och vad du prioriterar. Skall man ha mycket plats så är det väl OK, tänk på antalet MySQl databaser och underdomäner som du behöver. Är det en företagssida skulle jag nog välja något lite dyrare och med telefonsupport. Men vad man prioriterar skiljer ju från person till person.
 
Har gjort min sida i Joomla och jag håller med i ovanstående att det är väldigt enkelt att publicera i det systemet, däremot är det ganska mycket bök innan man får ordning på sidan som man vill ha den.

http://www.ckr.nu
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.