Kim!
Det finns självklart många sätt att få huden "Elle:ig", men här kommer mina tips (amatörmässiga måhända, men de funkar)! Värt att nämnas är att jag mest kör Paint Shop Pro, men PS är ju bättre, så alla funktioner finns ju där med!
Det vanligaste verktyget jag använder är softningsverktyget! Jag går helt enkelt lös med softningsfingret på huden! Detta smetar ut alla finnar etc i resten av huden så allt blir till en slätare yta! Det finns ibland dock brister i detta, vilket kan visa sig i att hud till exempel blir lite flammig. Det vill man ju inte, så då är mitt tips att man markerar huden som ska slätas och sen lägger på en lagom kraftig gaussian blur! Ibland kan man köra den från början och nöja sig så, men jag softar gärna lite innan! För ytterligare Elle-känsla bör man oftast justera färgerna i fotot. Ökat kontrast ger ofta en önskvärd effekt, men akta dig för att fräta ut delar i huden. Högdagrar och skuggor förstärker visserligen dockkänslan, men eftersom hud inte reflekterar ljus så värst bra ska man som sagt vara försiktig.
Sen så till friläggnigsdelen! Den största anledningen till att friläggnigar ofta ser utklipta ut är att ljussättningen på det utklipta föremålet ofta är annorlunda än bakgrunden. Din bild är ett ganska bra exempel där det på något sätt inte riktigt stämmer! Himmelen i bakgrunden visar på vanligt dagsljus, medan modellen är fotograferad i någon form av studiomiljö (eller liknande). Självklart ger solljus skuggor(!), men tonen och ljusstyrkan/skuggan i hennes ansikte visar på annan ljuskälla än solen! Ett annat problem vid friläggningen är tålamodet! Det är väldigt tidskrävande och tråkigt att till exempel frilägga hår. Det finns dock vissa hjälpmedel! PS har ett friläggnings-plugin, som enligt mig funkar rätt bra! Speciellt på hår! Vet inte vad det heter, men om inte jag har helt fel så är det standard nu för tiden!
Nä nu har jag bablat på lite för länge, så jag slutar nu!
Hoppas jag var till någon nytta...
MVH Karl!