Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helt system ska inhandlas.

Produkter
(logga in för att koppla)
vox2000 skrev:
Ha i åtanke att du inte har garanti på kamerahuset i Sverige, utan måste skicka tillbaka det till Hong Kong om det går sönder. Optiken har dock det, om det inte är gråimport från ett tredje land.
Man kan iofs köpa kamera hemma och resten i HK. Frågan är snarare om svensk moms pålagd på priserna. Lägger man på frakt +25% på kalaset hamnar paketet väldigt nära svenska priser. Tror faktiskt att det finns ett samband. ;-)

Jag hade valt en 40D. Varför? Därför den är billigare en nikons d300 och då kan du lägga mer pengar på bra optik.

Du kan ju vänta till photokina mässan och se vad somm kommer för nytt från Canon, som nån sa 40D uppgradering och 5D borde uppgraderas också.

Priserna från sajten är med frakt. Jag köpte ett 17-55 2.8, en SB 800 och en fjärrkontroll och det kostade ca 10 500 kr och fick då betala 700 kr i skatt och tull.

Henrik_C skrev:
Priserna från sajten är med frakt. Jag köpte ett 17-55 2.8, en SB 800 och en fjärrkontroll och det kostade ca 10 500 kr och fick då betala 700 kr i skatt och tull.

Hur går det i hop? 25% av 10k är 2500. Hade de skrivit ner värdet på innehållet till något lägre?

Ja de skriver gift och en annan summa. Hade kanske tur men jag har handlat där en gång och en kompis en gång och han slapp helt.

Henrik_C skrev:
Ja de skriver gift och en annan summa. Hade kanske tur men jag har handlat där en gång och en kompis en gång och han slapp helt.

Då gäller ju inte försäkringen på den summa som det är värt. Hade det gått sönder hade du inte fått ut pengar för hela beloppet, utan bara den summa de skriver. Det känns lite våghalsat.

Det där med att beställa från HK verkar lite farligt.
Ett annat alternativ är ju warehouseexpress.com i england.
Då slipper man garanterat moms och man har garanti iaf på canon som har europa garanti.

Jocke_R skrev:
Var det nån som hade nån åsikt om att köpa canons 28-300?
Hur mycket förlorar man?

Om det inte sitter på en 5D förlorar du ju vidvinkel å "måste" ändå ha ett objektiv till.

Optiskt är det så klart bra för att vara en "super"-zoom, men med tanke på vikten å priset kanske inte det är så konstigt. Dock håller det ju inte samma klass som zoomar med ett zoomomfång på 3x.

28-300 skulle inte varit mitt första val om det handlade om tex 40D, man får väldigt mkt annan optik för det pengarna.

Jocke_R skrev:
Vad anser ni om att istället för flera objektiv införskaffa sig ett Canon EF 28-300mm f3.5-5.6 L IS USM Lens?
eller bör man gå på fler objektiv istället?
Jag känner väl inte att jag har nåt större problem med att byta objektiv visserligen.

Den bjässen vill du inte ha ständigt på kameran. Det är ett monster och din kamera kommer alltid att vara tung och ta massa plats. Jag vet inte riktigt vad Canon vill med det objektivet, det blir ju knappast smidigt att alltid ha den med sig. Sista spiken i kistan för det objektivet är att det är en skjutzoom, inte vridzoom.

Släpp märkestänket lite

Då det gäller objektiv till systemkameror finns det ett digert utbud av andra fabrikat än märkesobjektiven. Många är av mycket hög kvalité.

Så titta runt och jämför priser samt tänk efter vad det är du vill ha och vad du skall fotografera mest. Att låsa sig i ett märkestänk är lite dumt.Bättre är att titta på hela marknaden.

Själv kör jag fortfarande en Pentax K10d som mest använd kamera men med gluggar från ett antal olika tillverkare som väl täcker alla mina behov. Visst borde jag jag en mycket häftigare pryl. Men jag gillar burken.

Min nästa kamera uppåt på stegen kanske kommer at bli en Nikon D700 vem vet. Köpdagen kanske det finns någon ännu intressantare konkurrent... Tänk nytta och utveckling inte prylar i första hand...

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar