ANNONS
Annons

Helt system ska inhandlas.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke_R

Medlem
Hej jag ska inhandla ett nytt system inom en snar framtid och är lite velig vad ja ska köpa.
Hade en pentax k10d som jag var nöjd med men kände att jag ville byta till nikon eller canon då dom verkar ha bättre objektivutbud.
jag fotar mestadels djur/natur älskar att fota små djur riktigt nära och även landskap och en del djur på håll blir det.
Såklart så fotar man ju personer på fester och så också.
Följande ska inhandlas:
Systemkamera,macro objektiv, teleobjektiv, blixt, batterigrepp, normal objektiv, väska, stativ och minneskort.
Jag kommer ha runt 40 000 totalt.
Har även funderat på att dra ner och kanske köpa kamera och 1 objektiv.
eller kanske en dyrare kamera typ d700 och ett objektiv till.
Jag behöver råd om vad jag borde köpa och varför.
Mina kunskaper är änsålänge ganska mediokra men intresset finns och målet är att jag ska lära mig konsten att fota riktigt bra.
Glad för tips
//Jocke

Senast ändrad:
Kanske Nikon

Eftersom inte Canon har någon bra kamera till vettigt pris (jfrt din budget) så skulle jag antingen vänta (pga av canons något bättre teleutbud) eller välja en D300 med lite objektiv till. D300 har cropfaktorn som gör att du når hyggligt långt med ett 300-400 mm tele.(om nu nikon har något sådant som inte kostar skjortan). Alternativt 40D/beggad 1dMKII + valbara objektiv. (Tilläggas ska att, trots att jag har båda nämnda kameror, tycker jag att 40D är ganska dålig på en del punkter t.ex. bildkvalité och 1D är förbaskat tung).

Andra kan säkert ge dig mer råd angående objektivval eftersom jag kan Nikon dåligt.

Nja, att 40D skulle vara så usel håller nog inte riktigt alla med om. Själv tycker jag tvärtom att den är bland det mest prisvärda som finns på marknaden, speciellt med tanke på att den går att hitta till bra priser i webbutiker.

Utgångspunkten för Jocke borde nog vara just Canon 40D eller Nikon D300. Bäst är -- som alltid -- att gå till en bättre kamerabutik och känna ordentligt på kamerorna med intressanta objektiv.

Man ska dock inte låta bara kamerahuset avgöra. Om man t ex vet att man vill ha brännvidder på uppåt 400 mm skiljer sig utbudet ganska markant mellan Nikon och Canon. T ex är Canons 100-400 ganska mycket trevligare än Nikons 80-400. Och när det kommer till fasta brännvidder erbjuder Nikon bara en väldigt dyr 400 mm (omkring 70000 kr) medan Canon har tre alternativ, bland annat den mycket fina 400/5.6 (12000 kr).

Förslag på FF-system:

EOS 5D
EF70-200/2.8 och 2x konverter
EF100/2.8 Macro
EF50/1.8II
EF28/2.8

Jag saknar min 70-200/2.8.. Allt det andra har jag och lite till. EOS 5D är en underbar kamera.

paco skrev:
Förslag på FF-system: EOS 5D, EF70-200/2.8 och 2x konverter, EF100/2.8 Macro, EF50/1.8II, EF28/2.8
Fast där spräckte du Jockes budget – utan att ens ha funderat på blixt, batterigrepp, väska, stativ och minneskort.

Om du vill köra med nikon FF så kan du ju satsa på

D700
Af-s 105 2,8 vr Micro
Af-s 70-300 vr
Af 50 1,8
så ligger du någonstans runt 30 000 och då kan du köpa vilket blixt du vill iprincip och köpa det andra

Men det finns ju andra små Varianter du kan köra som

D300
Af-s 18-200 3,5-5,6 vr eller Af-s 16-85 3,5-5.6 vr
Af-s 105 2,8 Vr Micro
Af-s 70-200 2,8 Vr
+ andra fasta objektiv som 50 1,8 eller 85 1,8

Sen med Canon så finns det ju 40D med massor av optik som ex.
70-200 4 eller 2,8 Is
17-55 2,8 Is
100 2,8 Macro

Alla kiten är ju bra på sitt sätt men om jag vore du skulle jag nog köra med D300 eller 40D kitet eftersom du får mer optik och jag anser att det är bättre att ha ett "dåligt" hus och bra optik än "bra" hus och "skit" optik

Mvh

vad menar ni maed att canon har bättre utbud på telesidan? Och angående jämförelsen mellan nikon 80-400 och Canon 100-400 så är jag inte riktigt benägen att hålla med heller, har ni testat båda? Jag har gjort det och den största killnaden är att canon har drag/skjutzoom, bra eller dåligt? Döm själv. Jag känner några canonfotografer som har detta objektivet och en annan sak som ogillas är att objektivets byggkcalite inte är bra, det bokstavligen faller i bitar och hela konstruktionen måste skruvas ihop. Jag har inga detaljer kring vad det är som går sönder, bara att det händer.

Nikon känns ju annars hetast över lag just nu. Beroende på om du ska ha FF eller DX system så är ju D700 eller D300 bra utgångspunkter och sedan fylla på med bra objektiv allt eftersom behoven visar sig. Personligen gillar jag DX formatet eftersom jag fotar mycket tele och 1,5x cropfaktorn tilltalar mig. D300 skulle jag nog valt bara därför. Men fotar du mycket porträtt så är kanske FF att föredra, eller om du fotar andra typer av motiv där kort skärpedjup är av stor vikt.

Om du går på canon så skulle jag valt 40D efetrsom den är sjukt prisvärd. Den är prisdumpad i många affärer sedan Nikon D300 lanserades

mvh

Mycket bättre

Nikon har ju inte ens ett 400:a som går att lösa för pengar medan Canon har ett sjukt skarpt 400/5,6 som kostar jordnötter i jämförelser.

Eftersom du är inne på djur både i makro och i naturen så borde du ju satsa på en cropkamera. Eftersom Nikon har ett VR makro och Canon inte har det, borde du gå på Nikon.
Eftersom Canon erbjuder långa telen i överkomliga priskategorier och Nikon inte gör det, borde du gå på Canon.
Eftersom d300 är en trevligare kamera(enligt vad jag läser här i forumet) än 40D bör du gå på Nikon.
Eftersom 40d är en mer än duglig kamera och mycket billigare än d300 bör du gå på Canon.

Blev du klokare?....inte jag heller

En bra vidvinkelzoom mellan typ 17 och 50 mm.
Normal typ 50 1,8
En bra telezoom 70-200 med bildstabilisering.
En telekonverter 1,4x (200 mm blir motsvarande drygt 400 mm på med en aps-c sensor.
Skippa makroobjektivet och komplettera med en kompaktkamera.

Undvik speciellt framtagna objektiv för aps-c kameror om du tänker växa med fotograferandet.

Kamera? En Canon eller Nikon med cmos-sensor.

Re: Mycket bättre

Tonyeagle skrev:
Nikon har ju inte ens ett 400:a som går att lösa för pengar medan Canon har ett sjukt skarpt 400/5,6 som kostar jordnötter i jämförelser.

Och precis det omvända gäller för andra objektiv, t.ex 200 mm f2

mvh

Fredrik

Re: Re: Mycket bättre

-big kahuna- skrev:
Och precis det omvända gäller för andra objektiv, t.ex 200 mm f2

mvh

Fredrik

Haha ja, verkligen skiljer procentuellt lika mkt i pris mellan 400 5.6 L å 400 2.8 VR som 200 2.0 IS å 200 2.0 VR.

För 200 IS är ju 6 gånger dyrare än Nikon's VR.

Menar ju självklart inte att 400 5.6 å ett 400 2.8 har samma användningsområde men saken var väl den att Nikon saknar den å att man därför gå upp lite i pris för en 400 mm'tare, å visst ett 500 VR är säkert ett bättre val för fågel.

Hej tack för alla åsikter.
Jag undrar "Skippa makroobjektivet och komplettera med en kompaktkamera" vad menas med det?
Har även pratat med en person inom canon som sa att en uppföljare på 40d är på ingång.
Så det blir nog att vänta och se vad dom erbjuder.
jag har funderat på ef24-105 verkar vara ett bra objektiv. Åsikter?
Ett 70-200 blir det ju oavsett märke på kameran.
Hur pass mycket mer tele än så behöver jag för att kunna fotografera djur?

Vad anser ni om att istället för flera objektiv införskaffa sig ett Canon EF 28-300mm f3.5-5.6 L IS USM Lens?
eller bör man gå på fler objektiv istället?
Jag känner väl inte att jag har nåt större problem med att byta objektiv visserligen.

jag är en (intresserad) nolla på foto så detta är inget svar, mer en följdfråga (på inlägget: "Ett 70-200 blir det ju oavsett märke på kameran.
Hur pass mycket mer tele än så behöver jag för att kunna fotografera djur?"):

Det beror väl på hur stor ev. utskrift man vill ha? Har man 10-14 mpix kan man ju få ett relativt litet objekt att bli rätt stort genom att beskära det man vill. I den meningen så räcker väl ett 200 mm rätt långt?

Om du ska inhandla ett helt nytt kit och har semester kan du nog spara en hel del pengar på att flyga till NY och titta in på B&H och flyga tillbaka. Men kom ihåg att slänga kartongerna och ta sakerna i handbagaget.

Jag skulle satsa på en Canon 40D eller Nikon D300.
Canons 17-55/2.8 IS är grym när det börjar bli lite mörkt ute och du inte har stativet med dig.

Mitt förslag ser ut enligt följande och allt är inköpt från HKSupplies som jag och vänner har bra erfarenheter ifrån (http://www.hksupplies.com/index.php):

Nikon D300 = $ 1620
Nikon 50 1.4D = $283
Nikon 70 - 200 2.8 VR = $1999
Nikon 105 f 2.8 G ED VR = $799
Nikon 16 - 85 VR = $699
Nikon SB 800 = $369
Nikon MB D10 $263

Summa $6032 vilket betyder att du med dagens dollarkurs har 3800 kr kvar av din budget. Jag inser att det inte är samma trygghet med att köpa från HKSupplies som från exempelvis CyberPhoto men det skiljer å andra sidan ganska mycket i pris. Det där paketet kostar ca 61 000 kr där.

Henrik_C skrev:
Mitt förslag ser ut enligt följande och allt är inköpt från HKSupplies som jag och vänner har bra erfarenheter ifrån (http://www.hksupplies.com/index.php):

Nikon D300 = $ 1620
Nikon 50 1.4D = $283
Nikon 70 - 200 2.8 VR = $1999
Nikon 105 f 2.8 G ED VR = $799
Nikon 16 - 85 VR = $699
Nikon SB 800 = $369
Nikon MB D10 $263

Ha i åtanke att du inte har garanti på kamerahuset i Sverige, utan måste skicka tillbaka det till Hong Kong om det går sönder. Optiken har dock det, om det inte är gråimport från ett tredje land.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar