Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helt fel färg med ND-filter oavsett hur jag gör!

Produkter
(logga in för att koppla)

avsl120710

Avslutat medlemskap
Har skaffat ett ND8 filter, började en annan diskussion här för nån vecka sedan, för att få ner slutartiderna sp blixt kan användas med stor bländare utomhus, så lång OK men det blir helt koko med färger, vilken inställning på vitbalans jag än gör, och det går inte att fixa i LR eller PS, !!! Exempel nedan är med vs. utan filter och sen ett test med en helt annan kamera som tydligen fixar det automatiskt. Min D100 gör i bästa fall grönt till brunt, de övriga färgerna, t.e.x stenar blir OK men ej grönt!!! På bara just denna kameran, mycket mysko!

Bilagor

• DSC_1417.jpg
    DSC_1417.jpg
    20.1 KB · Visningar: 1,291
  • DSC_1418.jpg
    DSC_1418.jpg
    16 KB · Visningar: 1,274
  • IMG_2236.jpg
    IMG_2236.jpg
    20.8 KB · Visningar: 1,280
Vad är det för fabrikat på filtret? Många starka ND-filter ger ett färgstick, men ett ND8 (jag antar att det är ett ND8x, vilket innebär att det tar bort tre exponeringssteg ljus? Med så svaga filter har iaf inte JAG upplevt att det blir några stora skillnader i färgtemperatur.
Om det är ett 8-stegs filter (ser ju inte ut så på bilderna) låter det mer rimligt, även om jag inte sett någon påverkan som är SÅ stor.
Här är exempel på en okorrigerad bild med min B+W ND110:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/sunset.jpg

Edit:
Anledningen att man får färgstick är att filtret släpper igenom IR-ljus som "kontaminerar" exponeringen. Enda anledningen att D100 skulle ge detta problem men inte andra kameror är att den skulle vara extremt känslig i IR-spektrat, men det har jag aldrig hört något om. På ett trestegs filter bör inte skillnaden bli så står ändå.

Det är en billigt filter förvisso, kostar 79,- och i styrka ND8. Bifogade bild är så bra det blir med min begränsade LR kunskap. Det hjälper inte att klicka på gråkortet med pipetten det blir bara brunt då, man får mäta med PRE läget i kameran så blir det näästan OK sen får man dra lite i reglagen manuellt så blir det lite bättre men det verkar vara rena lotteriet hur det blir. Man bord eju kunna låta kameran var apå typ dagsljus, eftersom det är vad det är, sen om det behövs justera lite i LR men saken är just det att det verkar vara mest grönt som blir så fel...

ps. fin bild du hade...ds

Bilagor

• DSC_1513.jpg
    DSC_1513.jpg
    12.9 KB · Visningar: 1,174
Det bästa är att fota i RAW med gråkortet i motivet och posta oss länken så blir det genast lättare att hjälpa dig.
Se även om du kan hitta namnet på filtret.

Har även jag köpt billighetsfilter på blocker ND8, märke VISICO, men med ok resultat.

edit:: ibland kan det vara omöjligt att justera vitbalansen i en jpg bild som redan har vitbalansets extremt en gång.

Filtret heter TIAN YA, köpt på www.24.se för 79,-....;)
kan man bifoga RAW filer?

Det bästa är att fota i RAW med gråkortet i motivet och posta oss länken så blir det genast lättare att hjälpa dig.
Se även om du kan hitta namnet på filtret.

Har även jag köpt billighetsfilter på blocker ND8, märke VISICO, men med ok resultat.

edit:: ibland kan det vara omöjligt att justera vitbalansen i en jpg bild som redan har vitbalansets extremt en gång.

Precis, visst verkar det konstigt? Du tycker det verkar vara filtret det är fel på? Det du köpte är helt OK, inga liknande problem? I så fall ska jag beställa från samma ställe direkt!

Oj!!!!!
Tyvärr måste jag nog säga att det är ND filtret som inte släpper igenom hela det synliga spektrat. Det är rätt vanligt fel.
Är nog inget äkta ND-filter utan någon som tagit valfri halvtransparent plast med en metallring.

Jag köpte av denne snubbe. http://www.blocket.se/kristianstad/Grafilter___NDX8___NDX4__NDX2_24406882.htm?ca=23_8&w=0

/Stefan

Precis, visst verkar det konstigt? Du tycker det verkar vara filtret det är fel på? Det du köpte är helt OK, inga liknande problem? I så fall ska jag beställa från samma ställe direkt!

Ja, jag tycker åxå att det ser rätt knepigt ut. En del av bilden blir rätt vitbalanserad, men inte allt. Det är nog ganska troligt att det är något knepigt med filtret. Men sa du inte att det blev bra på andra kameror, men inte med D100? Det är väl isf det som får det att kännas lite märkligt, men som sagt är det nästan helt säkert något knas med filtret.

Jag provade med en Canon Powershot S5IS, en vanlig långzoomskamera, höll filtret framför optiken och det blir ganska OK, färgerna ser inte helt perfekta ut jämfört med utan filter men inte alls som det blir med Nikonen...Ska köpa ett annat filter (det som jag fick tips om här) och så får vi se, funkar inte det utan det är något med sensorn i kameran så får det bli till att spara till en annan...

Ja, jag tycker åxå att det ser rätt knepigt ut. En del av bilden blir rätt vitbalanserad, men inte allt. Det är nog ganska troligt att det är något knepigt med filtret. Men sa du inte att det blev bra på andra kameror, men inte med D100? Det är väl isf det som får det att kännas lite märkligt, men som sagt är det nästan helt säkert något knas med filtret.

Har skaffat ett ND8 filter, började en annan diskussion här för nån vecka sedan, för att få ner slutartiderna sp blixt kan användas med stor bländare utomhus, så lång OK men det blir helt koko med färger, vilken inställning på vitbalans jag än gör, och det går inte att fixa i LR eller PS, !!! Exempel nedan är med vs. utan filter och sen ett test med en helt annan kamera som tydligen fixar det automatiskt. Min D100 gör i bästa fall grönt till brunt, de övriga färgerna, t.e.x stenar blir OK men ej grönt!!! På bara just denna kameran, mycket mysko!

Filtret måste vara av hög kvalitet och även då kommer du få problem med IR, speciellt på den gamla kameran som är mer känslig för IR. Du kan ändra vitbalansen litegrand men det är bättre att dra ner den röda kanalen.

Köp nytt.

long shot.
Men hur pass mkt filtrerar UV-filter IR.-ljus?
Menar om ND-filtret suger på den biten kanske det lilla som filtreras av det andra filtret hjälper.

Tänkte också på att dyrare ND-filter kanske inte hjälper om kamerna eget filter felar.

Om du har möjlighet så testa ett dyrare filter. Har du vägarna förbi Åhus i sommar är du välkommen och testa mitt VISICO.

long shot.
Menar om ND-filtret suger på den biten kanske det lilla som filtreras av det andra filtret hjälper.

Tänkte också på att dyrare ND-filter kanske inte hjälper om kamerna eget filter felar.

Om du har möjlighet så testa ett dyrare filter. Har du vägarna förbi Åhus i sommar är du välkommen och testa mitt VISICO.

UV? inte alls :)

Ju mindre IR-filter i kameran desto bättre (=dyrare) ND-filter måste du ha.

Tack för erbjudandet, ska köpa ett VISICO filter imorgon, på vinst och förlust....är sugen på att köpa ny kamera med FP/highspeed synk istället, men ND filter kan ju vara bra ändå att ha till annat också.

long shot.

Har köpt både polfilter och ND från samma och ND-filtret funkar men polfiltret var rena dyngan - tog bort skärpa och färger ....
Jag antar att man får vad man betalar för ...

Jag har köpt ett Visoco filter här: http://www.blocket.se/vi/24406882.htm och det fingerar utmärkt! Det var alltså filtret från 24.se som det var fel på, vet inte varför men det funkade inte på min D100 medans det jag köpte idag gjorde det! Yeeeesss!

Bilagor

• DSC_1576.jpg
    DSC_1576.jpg
    26.9 KB · Visningar: 215
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar