Annons

Help: Äldre objektiv till k10d

Produkter
(logga in för att koppla)

Morén

Ny medlem
Hejsan!

Jag har nyligen köpt en K10d och är hel nöjd med hur den ter sig och hur lätt använd den egentligen är men nu har jag kommit till ett litet problem.
Jag har nämligen köpt mig ett äldre objektiv (Smc Pentax-m 1:2.8 40mm "pancake") och det är ju sagt att dom ska passa och funka med kameran.
Visst det passar precis som det ska men när jag slår på kameran så vägrar den funka som den ska. Det blinkar ett F uppe på displayen och kameran är som livlös.
När man läser i manualen så står det att man ska ställa in kameran på manualt läge och vrida objektivet till A men detta objektiv har inget A..?!

Har sett bilder tagna med just ett sådant objektiv jag har med en k10d men HUR har dom löst det?
Har letat på en massa forum om just detta problem men har inte hittat nått som har hjälpt eller funkat.
Den ska ju enligt alla texter jag läst funka med alla pentax objektiv med K-fattning?

Någon som har lösningen?
 
Gå in i menyn och ställ "Anv. av bländarring" till Tillåten.

Använd M(anuell) programmmet, välj bländare mät med gröna knappen och justera tiden vid behov med hjulet.
 
Sista Pentaxkameran med mekanisk avkänning av bländaren var MZ-6, alla efterföljande har enbart elektrisk kontakt för bländarkommunikation (objektiv med A läge). Detta gör att kameran ej har en susning om vad bländaren står på när man använder M eller K objektiv.

Lösningen är att ställa kameran i Manuellt läge och trycka ner gröna knappen, då bländar kameran ner till vald bländare och mäter ljuset och ställer en tid som den tror ska passa. Observera nu att kameran automatiskt ställer om sig till centrumvägd mätning, eftersom flerfältsmätningen behöver information från objektivet som helt mekaniska objektiv ej kan ge. Blixten förlorar sin programautomatik (därför att P-TTL blixt förutsätter flerfältsmätning...).

Observera dock att handboken säger att exponeringsmätningen ej fungerar optimalt med objektiv som saknar A-läge på bländarringen. Det kan bli fel och detta fel är ej konstant, utan varierar från objektiv till objektiv. Det är även så att äldre objektiv kan ha tröga bländarlameller vilket ytterligare bidrar till exponeringsfel.

Observera även att kameran ska vara ställd på manuell fokusering (MF). :)

Hälsar
R
 
Det finns ett trick som gör att du även kan använda Av-mode på kameran, med äldre manuella objektiv och slippa göra en nedbländning med gröna knappen. Gör följande:

1. Ställ in bländaren på objektivet, innan du monterar det, på den minsta bländare du kan tänkas vilja använda (typ 11 eller 16).

2. Kolla in i objektivet när du saktar skruvar det på plats. Så fort du ser att lamellerna börjar vidga sig , sluta skruva. Nu kommer objektivet inte att vara fastlåst men det bör sitta kvar, med viss försiktighet.

3. Nu kan du ställa väljaren på Av-mode och slippa det extra momentet med att ljusmäta med gröna knappen. Välj bländare och du ser att kameran kompenserar tiden!

Jag har enbart provat med mitt manuella 50/f1.2 och det borde rimligen fungera bäst med ljusstarka objektiv, vet ej...

Nackdelen är att det kan ev. bli lite mörkare i sökaren, iom att när du vrider på bländaren, minskar du ljusinsläppet till sökaren.

Lycka till!

// hlsn Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.