ANNONS
Annons

Helios 44 till digital fullformats-nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Är det någon som använder eller har använt detta objektiv på en modern fullformatskamera från nikon, exempelvis D800/D3/D4 osv?

Jag är väldigt sugen på detta. Som jag förstår är det manuell fokusering som gäller. Väldigt svårt eller rentav omöjligt att fota på full öppning?

Har gått igenom många bilder tagna med det här objektivet och tycker det renderar bilderna och speciellt oskärpa helt fantastiskt.

Skulle vara tacksam om nån kunde peka på vad jag behöver för att få det att funka.

En mattskiva för manuell fokusering. Sedan vet jag inte hur det är på Nikon, men mitt Helios slog i spegeln vid fokusering mot oändligheten.

Och på svenska? ;)

Är det M42 mount jag ska använda? Och exakt vilken adapter? Vart ska jag handla sånt? Ebay bäst?

Hur byter man mattskiva?

Har använt den gluggen tillsammans med min 6d, främst vid filmning men även till foto. Finner inga problem med fokusering även vid fullt öppet. Kör med en billig M42 adapter från tradera.

Nu har jag beställt ett sånt här objektiv från tradera.

Beställde även en M42 Lens to Nikon Adapter (with glass) focus infinity, eftersom folk på forum skriver att fokus till oändlighet är omöjligt utan.

Men är osäker på om denna är en adapter i sig eller om man fäster den på en adapter?

44-2 är den nyaste tror jag? Den var tillverkad -82 såg jag. Det fanns även några tillverkade betydligt tidigare, så satsade på den senare varianten.

Nån risk att spegeln skadas av detta? Det är när jag fokuserar som jag kör in elementen i spegeln?

Tar gärna emot förslag på vad som finns för att få detta att gå ihop.

Yes det är enkelt att vrida på fokusringen och se. Men jag trodde att en sån här mellanlins skulle åtgärda det, det är ju vad den är till för...

Njaej, det finns upp till 44-7.

Spegeln tar inte skada (åtminstone ingen nämnvärd) av det, det är så pass små krafter inblandade, men det blir ju inte någon bild heller. Det är när du trycker av som spegeln rör sig uppåt och (eventuellt) skulle ta i bakre delen av objektivet. Men eftersom du nu kommer ha en korrigeringslins som eventuellt kommer att ta i först så är det väl egentligen främst en akademisk fråga.

Det enklaste sättet att kolla är väl hur som helst att vrida fokusringen utan att ha det monterat på något och se åt vilket håll linspaketet rör sig (och hur mycket).
Min lossnade en månad senare...
Men den var dåligt pålimmad.

Synd att jag såg den här tråden lite sent. Jag rekommenderar inte M42-objektiv på just Nikon, då Nikon använder sig av ett längre registeravstånd än gamla M42-kameror och exempelvis Canon. Resultatet blir som om man skulle använda en några millimeter tjock mellanring mellan kamera och objektiv, vilket gör att man inte kan fokusera på oändligt längre, utan längsta avstånd man kan fokusera på blir (om vi talar om "normala" brännvidder mellan typ 28 och 135mm) mellan 1 och 8 meter - längre med längre brännvidd - om man har en tunn adapter. Förstoringsgraden blir dock bättre, vilket gör att det går bra att använda objektiven för närbilder.

Det finns adaptrar med lins som möjliggör fokus på oändligt, men då jag testade en sån som jag hittade på e-bay med ett Mamiya/Sekor 55/1,4 M42-objektiv jag hade fick jag väldigt kraftig sfärisk aberration (?) som gav ett "sken" över bilderna. Nedbländat försvann problemen. Jag är säker på att adaptern orsakade problemet, för när jag använde den tunna adaptern utan lins var bildkvaliteten mycket bra även på full öppning med objektivet ifråga. Men det gick förstås inte att fokusera längre fram än ett par tre meter.

Så summan av mina experiment blev att jag höll mig till M42-objektiv på mina M42-kameror och Nikonobjektiv på Nikonkamerorna. Undantaget är ett nyttskaffat Mamiya 645-mellanformatobjektiv som jag nu använder för freelensing på Nikon (se min tråd en bit nedanför denna i det här underforumet). Tack vare det längre registeravståndet och den större bildcirkeln har jag i princip obegränsade möjligheter att lägga fokusplanet hur och var jag vill med det objektivet. :)

Tackar för svar. Ja vi får se vad maxavståndet blir då. Jag har bara tänkt fota porträtt med detta objektivet så det handlar om just ett par-tre meter, kan jag fota halvkroppsporträtt så tjänar den syftet gott nog för min del.

Något annat än största bländare tror jag inte att jag kommer använda heller på objektivet, eftersom det är den speciella oskärpan jag köper det för.

Allt är beställt, både sån mellanlins som möjliggör fokusering till oändligt och en vanlig mindre. Jag rapporterar resultat när jag testat grejerna.

Halloj!

Nu har jag objektivet och har satt ihop allt. Det verkar som jag inte kan justera bländare på objektivet. Stämmer det? Fota vidöppet är iofs vad jag tänkt göra med denna gluggen så det är inget jätteproblem isåfall.

Men framförallt undrar jag över varför den gröna pricken för fokus inte fungerar i sökaren med detta objektivet. Behöver jag göra nån inställning eller nåt?

Vilket av alla Helios skaffade du? Majoriteten har en pigg vid gängan som måste vara intryckt för att den ska kunna blända ner, vissa adaptrar trycker inte ner denna så man får "modda" lite, finns bra beskrivningar på Google om hur man göra detta. Ditt andra problem med att använda kamerans fokus, har din adapter kontakt med kameran? Nu har jag canon men min adapter har ett litet "chip" på sig vid gängan emot kameran som lurar kameran att ett objektiv sitter på och då fungerar "fokusen" och flera semi-automatiska lägen.

Inget chip på min adapter, däremot en röd prick som pekar på samma sätt som gluggarna gör vart man sätter ner gluggen när man monterar den.

Kan nån peka på en anons som säljer en adapter med den funktionen kanske?

Jo det är en ytterst med steg och en ring innanför. Som jag ser så pekar det som lägst på 2,8, vilket inte kan stämma.

Kan du beskriva hur detta funkar? Är helt oerfaren i detta =)

Hmm nu får jag nån skillnad när jag justerar bländarringarna. Sökaren blir ljusare och mörkare när jag vrider på den inre, skärpedjupet ser jag dock ingen skillnad på. Spannet ser definitivt inte ut som alla steg mellan F/2 och F/16 heller.

Ok men vad är poängen med två ringar? Den ena släpper tillfälligt in ljus men bländar sen tillbaka till den stegaktiga ringen och är bara till för hjälp vid fokusering?

Jag har fotat med manuella objektiv innan med vanlig bländarring och fokusring, men aldrig som denna är.

Jag åter kommer med bilder imorgon. Det ser inte riktigt lika tydligt ut på min glugg vad jag kan se.

Tack för svaren sålänge!

Hmm nu får jag nån skillnad när jag justerar bländarringarna. Sökaren blir ljusare och mörkare när jag vrider på den inre, skärpedjupet ser jag dock ingen skillnad på. Spannet ser definitivt inte ut som alla steg mellan F/2 och F/16 heller.
Montera bort objektivet från kameran och titta igenom det när du vrider på ringarna så ser du vad som händer med bländarlamellerna.

T.ex.: vrid den yttre ringen (som har bländarsiffrorna inpräntade) så att 5.6 står mitt emot den röda markeringen för fokusering. Vrid sen den inre ringen som sitter alldeles innanför bländarringen så att dess röda prick står mittemot 5.6.

Om man tittar igenom objektivet nu så ser man inga bländarlameller, dvs bländaren är helt öppen. Vrid nu den inre ringen så att dess röda prick står mitt för 2:an på bländarringen. Titta igenom objektivet när du gör det så ser du hur bländarlamellerna rör sig. Objektivet är nu nerbländat till det inställda bländarvärdet (5.6 i det här fallet).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar