Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helios 44 till digital fullformats-nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Försökt koppla ihop din förklaring med mitt objektiv men får fortfarande inte ihop det. Hur jag än vrider o vänder på det så verkar objektivet helt bakvänt.

Här är två bilder:

http://i.imgur.com/oVEJFn7.jpg
http://i.imgur.com/nnFcnpl.jpg

Den röda pricken är på den inre ringen, vilken är steglös. Den röda pricken verkar inte träffa ett tydligt steg i slutändarna. Åt mindre bländare till så går den röda pricken en bra bit förbi F/16 vilket är den minsta angivna bländaren på yttre ringen.
På den andra bilden är den yttre ringen i slutläget mot största möjliga bländare, men enligt den röda pricken på F/2,8, i det läget så går inte den inre ringen att flytta på. Jag ser dock inuti att bländaren är fullt öppen. Precis utanför ytterglaset så anges att det är en 2/58.

När jag snurrar på den inre ringen så öppnar ju bländaren upp sig när röda pricken rör sig mot mindre bländare, vilket är bakvänt...

Skitsamma egentligen åt vilket håll det går, jag kan genom att se hur bländaren rör sig fatta hur jag bländar ner och upp, men vore ju najs att fatta varför funktionerna är som dom är.

Ljusmätningen fungerar förövrigt i kameran ihop med objektivet, däremot fortfarande inte den gröna pricken för fokusering.

One of the rings is used to set the smallest aperture (minimum opening and largest f/ number) that you might like to use for taking a photo. This ring is usually marked with f/ numbers and often will have detents that allow it to hold its setting. Turning it usually doesn't get any response from the aperture blades.

Ok så inre steglösa ringen är endast till för att förenkla fokuseringen. Den här texten ger mej fortfarande ingen klarhet i varför det verkar vara bakofram. Eller varför, som jag ser det, objektivet enligt markerinarna anger 2,8 som största bländare.

Halloj!

Nu har jag objektivet och har satt ihop allt. Det verkar som jag inte kan justera bländare på objektivet. Stämmer det? Fota vidöppet är iofs vad jag tänkt göra med denna gluggen så det är inget jätteproblem isåfall.

Men framförallt undrar jag över varför den gröna pricken för fokus inte fungerar i sökaren med detta objektivet. Behöver jag göra nån inställning eller nåt?

Verkar vara krångligt med Helios 44-2 på en digitalkamera,
Jag har har ingen erfarenhet där!
Men på en analog kamera funkar i alla fall mitt Helios 44-2 bra!
Typ Contax S och Praktica, Contax MD osv.
Optiken e ofta hyffsat bra, en kopia av Zeiss Biotar.

De e kanske bländarförvalet som "låst" bländaren?
Du kan ställa in bländaren via bländarringen på objektivet,
så när du vrider på den inre ringen så stannar bländaren på ditt förval!
/B

http://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/straight-2119-helios-44-2-pa.htm

Nu hittade jag svaret själv.

Det fungerar tydligen så att när man ställer minsta möjliga bländare på yttre ringen, sen inre steglösa ringen på samma värde, så är bländaren vidöppen (trots att du ställt den på t.ex F/16). Detta för att enklare fokusera med en ljusare sökare, sen vrider man på den steglösa bländarringen för att få den till det värde man förinställt, medans man praktiskt fortfarande kan ha ögat i sökaren på motivet och ta bilden.

Det är dock bakofram per standard jämfört med en nikkorglugg.

Hursomhelst så återstår min undran över varför jag inte får ner yttre ringen på F/2.0, bara till F/2,8

Till det här läget får jag inte mitt objektiv:
http://obj.fotosidan.se/obj/docpart/1d/1de920658189685ba558a98166167777.jpg

Skulle tro att någon har haft isär objektivet och monterat ihop det fel eftersom bländaren är helt öppen när ringen anger 2,8.

Fast om mekaniken äör låst så borde ju objektivet vara nerbländat ett steg, nu är det ju vidöppet när den står på 2,8.

Fast om mekaniken äör låst så borde ju objektivet vara nerbländat ett steg, nu är det ju vidöppet när den står på 2,8.

Ja du har helt rätt. Har pillat fram och tillbaka lite mer nu. Den går rätt antal steg, bara att den börjar fel. Så det går även förbi F/16. -Yttre ringen är felmonterad.

Ptja, vad kan man vänta sig av ett objektiv för nån hundring =)

Precis, det är ju så billigt att du kan reparera det själv. Har själv en 44-4 på väg från Ukraina, 7,99$ är ju int mycket att lipa över. Ska köra det på D600:an med moddad Bower adapter.

Referenspluppen (röd markering) för bländarinställningen är den röda triangeln, med ett rött streck, som även är referensinställning för avståndsskalan.

Det bländartal som står mitt emot den triangeln är den bländare du har inställd. Den yttre ringen med alla bländarvärdena ska gå att vrida från ena ändäget (16) till andra ändläget (2). På mitt exemplar av Helios 44-2 är bländarringen tämligen trög, så man får ta i lite för att vrida från enea ändlaget till det andra.

Sen när du har ställ in en bländare (der brukar kallas att förvälja bländare) så har du inte nödvändigtvis bländat ner objektivet. Hur nerbländat det är beror på ringen innanför bländarringen. Om du ställer in ett "mittimellanvärde" på bländarringen (den yttersta ringen), t.ex. 5.6, och sen tittar genom objektivet medan du vrider på den näst yttersta ringen så ser du vad som händer med bländaren.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar