Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR med lång slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
Jag vill gärna ha ~2 till 5min lång slutartid på kvällarna bereonde på hur blåsigt det är, så molnen / vattnet får lite rörelse i sig. Det är inga problem med en exponering, men ibland vill jag gärna ta HDR, alltså tre exponeringar om solnedgången är allt för ljus.

Vad är bästa tekniken med ett ND 10 stegs filter på? Möjligtvis 8 eller 4 steg senare, har bara för tillfället 10 steg bara. Hur blir det att ta alla tre med nd filter på, lär ju ta evigheter, samt vet jag inte hur allt ser ut när man slår ihop alla exponeringar sen då allt ser olika ut på varje exponering.

Att bara ta två bilder och manuellt maska in himlen/vattnet funkar inte heller då det oftast är träd med i bilden och det är för krångligt. Blir oftast inte bra för mig.

En annan teknik är väl att ta fler än tre exponeringar, mer åt 20 st utan något ND filter, men vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att få det att se ut som en lång mjuk exponering.

Här är en bild på en oredigerad bild / exponering där jag använde sedan hdr teknik men ville även ha rörelse i molnen.
 

Bilagor

  • IMG_7603.jpg
    IMG_7603.jpg
    36.7 KB · Visningar: 72
Vad menar du med HDR teknik? Ser inget HDR i din bild. Därför jag frågar. HDR är när tar det dynamiska omfånget och pressar ihop det så det får plats i slutlig bild. Detta gör man redan idag med de grymma sensorer som finns. HDR är ett gammalt begrepp som oftast förr var förknippad med att foga ihop flera jpg bilder till en med större dynamiskt omgång. Dvs får flera LDR att bli HDR. Flera 8 bitars jpg bilder bildar tillsammans 32 bitar Tiff vars DR man sedan komprimerar ihop till en slutsåld. Då oftast åter igen en jpg med LDR . En raw fil har redan ett så stort dynamisk omfång så man kan få till det som förr var omöjligt.
Sen är tyvärr HDR ofta förknippat med tonmapping och överdriven färgmättnad.
 
Vilken kamera äger du idag?

Om du har en nyare kamera som har okej dynamiskt omfång så fotar du bäst i raw och plockar bort skuggorna i redigeringsprogrammet. Så får du din HDR effekt.
 
HDR som teknik funkar ju mindre bra om det finns element i bilden som rör på sig.
I ditt fall är det främst molnen, men även träden kan ju röra på sig.

Har du funderat på graderade ND-filter? Jag antar att ditt mål är att både himmel och land ska vara väl exponerade. Ett graderat ND-filter borde ju lösa problemet.

Angående HDR så finns det ju inget som säger att du måste ha 3 exponeringar. Det kanske räcker med 2? Och i de fall det bara är himlen du vill ha rörelse i så behöver du kanske inte ha en så lång exponering för marken. Ta av ND-filtret och ta en andra exponering (eller fler) utan.

I exempelbilden du har lagt upp så tycker jag det finns en hel del detaljer kvar i skuggorna. Det borde gå att lyfta fram förgrunden genom att lyfta skuggorna i LR eller annan RAW-framkallare.

Ibland har jag själv, i svåra bilder, gjort två framkallningar av samma RAW-bild där jag justerat en gång för ljusa och en gång för mörka partier och sedan slagit ihop dem efteråt, antingen manuellt med lagermasker eller med HDR-funktion. Den metoden har jag använt när det inte gör att lyfta mörkare partier i bilden utan att bränna ut ljusa delar eller påverka andra delar där man vill ha kvar skuggorna.

Du skriver om din exempelbild "Här är en bild på en oredigerad bild / exponering där jag använde sedan hdr teknik men ville även ha rörelse i molnen.". Hur blev resultatet av HDR-användningen?

/P
 
Graderat ND filter ev. ihop med ND filter plus redigering (justering av högdag och skuggor m.m.) av RAW-fil är ett koncept jag tror passar dig perfekt...
 
Tackar för alla svar, men tror ni missförstod mig lite, men klandrar er inte, lite luddig fråga ifrån mig.

Vet hur man tar vanliga hdr bilder, gjort många gånger, men vill ha hdr + väldigt lång slutartid, så molnen får lite rörelse i sig. Men blir lite krångligt om man har nd 10 steg på och gör 3 exponeringar med ett nd filter på, eftersom molnen på varje bild är annorlunda, så kan slutresultatet bli helt galet när man lägger ihop det i lightroom.

Tror Marteric är inne på något, dock kör jag runda filter, och har oftast inte horisonten mitt i bilden som runda graderade nd filter kräver. Men kanske dags för ett LEE filtersystem istället, då borde ju din teknik funka.

Bilden jag la upp var bara ett exempel på en typisk bild jag ville ha lång slutartid på. :)
 
HDR på rörliga motiv är alltid knepigt, i synnerhet med lång slutartid. Bäst resultat tror jag du får om du har två eller tre kameror som tar samma bild samtidigt med olika exponering, men då riskerar du å andra sidan paralaxfel om förgrunden är nära.
 
Det enda sättet jag kan tänka mig att få ihop en HDR-bild med lång slutartid, med mer än en exponering, är att använda en två kameror, och ta två exponeringar samtidigt, lika långa. Exponeringen får man justera med ISO. Parallaxfelet bör inte märkas på en landskapsbild. De två bilderna bör man lägga på var sin sida om normalexponeringen, av dessa kan man framkalla normalexponering samt fler över och under.
 
Jag tror nog att det går bättre att justera exponeringen med olika starka ND-filter. ISO vill man hålla så lågt som möjligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.