afe
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Hej Anders
Eftersom jag jobbar mycket med just färgäkthet, kunderna jag har kräver detta, dvs en blå färg på en maskin skall ses som just blå i tryck så har jag också i flera år har varit delaktig i att kontrollera och jobba med referenskort och nyttan med dessa exv qp-card färgkort, gråkort mm. Jag menar att din bild från kyrkan i Uppsala bör du rensa bla från överskott i blått,cyan och magenta.
Jag vill inte låta som en besserwisser, men inte har kyrkan i Uppsala blå färger på väggen, eller har den det?.
Bästa hälsningar Mikael
Nu undrar jag om du verkligen menar allvar, Mikael?
Självklart är väggarna i kyrkan inte blå, men bilden är ju en blandljusbild (som skulle se ungefär likadan ut plåtad med dia förutsatt dynamiskt omfång etc). Det är förstås möjligt att redigera bort färgsticken, men det var liksom inte poängen - när jag plåtar bilder i blandljus vill jag ofta ha just blå- eller gulsticket som uppstår när jag vitbalanserat efter det ena eller andra.
Färgsticket har för övrigt inget med HDR att göra, utan finns där i varje enskild exponering (om än mindre tydligt).
Angående frågan om man ska spegla verkligheten eller inte så beror det ju på vad bilderna ska användas till - jag ville bara göra en snygg bild, och skiter ärligt talat i om verkigheten återspeglar bilden