Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hastighets- övervakningskamera, nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)
Zoso skrev:
Alla kommer ju att lära sig var skåpen står, där kommer det säkert att köras lagligt, men vad händer när folk kört förbi skåpen, håller alla laglig hastighet då ? Nej naturligtvis inte, bortkastade pengar om ni frågar mig.

Äsch, tillräckligt många håller hastighetsbegränsningar, vilket göär det ogörligt att hetsköra som en galning mellan skåpen. Något som oansvariga människor ägnar sig åt. För att ytterlihgare förstärka sin oförmåga att vara rädd om andra människor markerar de gärna detta genom att köpa fordon där främre registreringplåten lätt lossar. Förekommer oftast på fordon i de högre prisklasserna.

Bilar i den högre prisklassen köps oftare av människor med god ekonomi, vilket ofta är ett tecken på god utbildning. Det går med säkerhet att dra fler eller andra slutsatser.
 
Zoso skrev:
Alla kommer ju att lära sig var skåpen står, där kommer det säkert att köras lagligt, men vad händer när folk kört förbi skåpen, håller alla laglig hastighet då ? Nej naturligtvis inte, bortkastade pengar om ni frågar mig.
Fast det är ju det som är poängen. Kamerorna sitter på ställen där det ofta blir olyckor på grund av att folk kör för fort. De har gjort den nytta som eftersträvades, olyckorna har minskat betydligt.

Apropå slavblixtar så hoppades jag en stund att inlägget var från en fotoentusiast som ville hjälpta till att öka kvalitén på bilderna och få lite jämnare och finare ljus: "Det ska då faan inte finnas några jävla skitbilder om jag ska vara med!" Men så var det inte. Folk är för förutsägbara, det är vad jag säger...
 
Eftersom snart vinter säsongen är här och det blir 2-3 resor göteborg - sälen och den sträckan är förpestad med fartkameror så får det bli en lösning på detta otyg med plåtpoliser.

Antingen budget varianten en mask på huvudet, eller kanske man får en orsak att motivera ett inköp av en GPS och ladda ner en POI fil med alla fartkameror i.

Någon som har erfarenhet av POI filer med kameror är de tillräckligt pålitliga så man vågar blåsa på för fullt utan att det helt plötsligt står en kamera som inte är utmarkerad ?
 
Ett tips är att köra med moped=P...en moppe som går i 95 har dom svårt att se iaf=) fats i o för sig...det är ju inget att åka till sälen med;)
 
Tawi skrev:

...Den sänder ut mikrovågor med en frekvens av 24 Ghz var 47 ms. Radarn sänder ut dessa vågor med mycket täta mellanrum och genom att vågorna
studsar tillbaka till radarn via bilen så räknas hastigheten ut. Eftersom ett flertal mätning sker
på varje fordon så blir hastigheten relativt exakt....


man borde kunna störa ut radarn med samma teknik marinen använder på sina smyge båtar och visbykorvetten... Ingen som testat? =)
 
Jag vet att farsan och några kollegor under 70- och 80-talet funderade och räknade lite på om man inte skulle kunna störa ut polisens dåvarande radar genom att montera sändningsdelen från en 35-radar på bilen. Har för mig att det aldrig blev några praktiska prov pga att den krävde för hög spänning, vissa problem med markpersonalen kan också ha spelat in :p
Jag har för mig att man kom fram till att man måste ha sändaren igång hela tiden eftersom det tar för lång tid att starta den...

Det var bättre för när man inte behövde vara rädd för elektromagnetisk strålning, då kunde man fundera på liknande saker, tänk om grannarna får reda på att man körde med en radarsändare i bilen på några tiotals kilowatt :p ;)
 
Kan funka de me... Men smyge / visbykorvetterna är byggda för att reflektera tillbaka radarstråling så pass lite som möjligt.
Ingen speciell utrustning krävs, bara kunskap i svetsning... sen vlja att pajja bilen :)
 
Är det någon som vet om det fungerar att störa kameran med helljuset?
borde de inte bli bara vit och omöjligt att se regplåt och förare?
 
Summarisk skrivbordsutredning i sena timman:

Inte mycket ljus i helljuset. kamerorna har en studioblixt somladdar ur på inte alltför lång stund. Kamerorna sannolikt ställda på blixtsynktiden ca 1/200 s eller så. Blixten släpper ifrån sig så pass mycket ljus under kort tid så att heljuset blir inte mycket värt.

Prova gärna med fullt uppställd bländare att fotografera en bil 15 m från kameran under kvällen kvällen med heljuset påslaget från 2,5 m höjd , eller den höjd anläggningen sitter på, med slutartiden 1/200 s. Passa samtidigt på att slå en blixt mot bilen och se om vi ser nummerplåt och förare. Kan behövas ett polfilter på linsen.
 
Enklast är det väl att montera bort främre skylten, blir man stoppad så får man väl se helt oförstående ut :) Den har väl ramlat av då !

Tror inte man kan bli bötfälld för det, inte första gången i allafall, sen lär väl den eventuella boten vara försumbar mot fortkörnings böterna i allafall.
 
RolandM skrev:
Inte mycket ljus i helljuset. kamerorna har en studioblixt somladdar ur på inte alltför lång stund. Kamerorna sannolikt ställda på blixtsynktiden ca 1/200 s eller så. Blixten släpper ifrån sig så pass mycket ljus under kort tid så att heljuset blir inte mycket värt.
Borde inte nummerplåten bli aldeles vit, eftersom den består av reflexmaterial? Eller funkar det med den vinkeln kameran har?
 
För många år sedan byggde jag slavsynkar för mina elektronblixtar att användas under vattnet.
Jag testade en på land och lyckades med att utlösa en blixt på mer än 100 meters avstånd i fullt solsken.
Funderade då på att bygga in en blixt med slavsynk i min nummerplåtsbelysning på bilen.
Om jag blev fotograferad med blixt så skulle blixten i nummerplåtsbelysning gå av och totalt fräta ut nummerplåten på bilden i Polisens kamera.
Jag kom aldrig längre än till funderingen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.