Annons

Hastighets- övervakningskamera, nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var närmast tänkt för Polisens s k trafipaxbilar som plåtade bakifrån vid olämpliga omkörningar och fortkörningar. Det var längesedan.
 
fiber anslutna

Har ett diffust minne av att jag läst att man kommer att koppla in fartkamerorna på fiber eller liknande, för att skicka bilderna till KIRUNA direkt. Spelar ingen roll om du snor kameran när det blixtrar dom har ju ändå bilden av dig!
 
Kamera i rödljuset!

Här i Basel, (Där jag bor fram till årsskiftet) har dom byggt in kameror i "Rödljuset".
En kille trodde inte sina ögon när lådan som normalt blinkade gult (natt) plötsligt blixtrade. så han åkte förbi igän, och igän, och IGÄN! 4ggr, på 1.min och 37.sek. Polisen trodde inte sina ögon när dom såg samma kille bli blixtrad på samma plats 4ggr i rad.
Denna nyfikenhet kostade honom körkortet... :-/
 
I dom nya skåpen finns Nikons D70s med 50/1,4 och telekonverter. Det är bara att fråga på bilsalongen så får man svar och titta på tekniken.
 
I vagnarna sitter det riktiga kameror, däremot i dom nya skåpen efter vägarna kommer det inte att sitta några "riktiga kameror" som skall vara stöldbegärliga och som kan användas till någonting annat än just det dom är tillför i kameraskåpen.

Det skall visst vara någon billig kameralins bara kopplad till en central i Kiruna där allt sedan tankas ner.

Allt enligt en på Vägverket här i Dalarna som jag pratat med om just detta, eftersom det är just Vägverket och inte Polisen som har hand om kameraskåpen.
 
Anders Ferm skrev:
I vagnarna sitter det riktiga kameror, däremot i dom nya skåpen efter vägarna kommer det inte att sitta några "riktiga kameror" som skall vara stöldbegärliga och som kan användas till någonting annat än just det dom är tillför i kameraskåpen.

Det skall visst vara någon billig kameralins bara kopplad till en central i Kiruna där allt sedan tankas ner.

Allt enligt en på Vägverket här i Dalarna som jag pratat med om just detta, eftersom det är just Vägverket och inte Polisen som har hand om kameraskåpen.

Enligt den man på Polisen som jag pratade med igår ska det sitta Nokon D70s i de nya skåpen med 50/1,4 lins och telekonverter. Allt är dock svartmålat för att inte se stöldbegärligt ut. Dessutom påstod han att han hade ansvaret för den grupp som installerade kamerorna och godkände installationen. Men man vet aldrig kanske vi båda har fel men har du vägarna förbi Bilmässan i Älvsjö så passa på att fråga då eftersom uppgifterna tydligen gå isär.
 
Någon som vet hur det är med blixtarna i dessa kameraskåp, ser man blixtljuset? Tänkte på om man kör (för fort) i mörkret och passerar en sådan och får en fotoblixt rätt i nyllet då skulle man ju riskera att åka i diket.

Eller är det UV?
 
EleyT skrev:
Tänkte på om man kör (för fort) i mörkret och passerar en sådan och får en fotoblixt rätt i nyllet då skulle man ju riskera att åka i diket.

Eller är det UV?

Om du kör för fort riskerar du ju att köra i diket även utan blixt...
 
nikons lev.problem får sin förklaring?

Nikon har inte bara problem att lev. d200 och 18-200 vr utan också d70s,kan det vara så att polisens behov är högprioriterat medan vanliga handlare och konsumenter får vänta?? Sitter det D70s i alla nya skåp så förklarar det kanske bristen på lev...
 
Någon skrev något om 230km/h .. konstigt men här i Sundsvall har det hänt att kamerorna snappat upp X2000 .... Så ligger det järnväg i närheten så kan man ju ha otur och hamna på bild i 200km/h =)
 
Peter Landquist Så om jag kör 80 på en 70 väg så menar du att jag kommer att köra av vägen hur som helst?

Min egna erfarenhet utav fartkameror är att de lokala bilisterna blir som tokiga när man själv kör så lagligt som möjligt eftersom man inte vet var kamerorna sitter, medan de gasar så inåt norden mellan alla kameror.
 
Kimrökt, ska tydligen vara en färg som lasern ska ha svårt att se..

Men jag tänkte på det att det måste ju sitta ett polfilter på kameran.. tar man då ett annat polfilter och vrider det 90gr så blir det ju svart..
Då skulle man helt enkelt ta en "pol"film och sätta över nummerplåten och vindrutan..

Jobbigt om man har polaroidglasögon och vrider på huvudet..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.