Hur ATK eller Automatisk Trafik Kontroll fungerar är väl ingen direkt hemlighet. Delar av beskrivningen nedan är hämtad från Polisens egna funktionsbeskrivning.
Automatisk hastighetsövervakning mäter hastigheten på passerande fordon med hjälp av en
radarsensor. I anslutning till hastighetsmätningen tas även ett fotografi på de fordon som
överskrider gällande hastighet och information om själva mätningen lagras sedan i ett
minneskort.
Hastighetskameran består av tre olika delar. En mikrovågsradar som sköter mätningarna en
dator som samlar upp informationen som radarn registrerar samt själva kameran. Microvågsradar RS 240 är den första länken i systemet och består av ett rörligt huvud som målsöker samtliga passerande bilar. Den sänder ut mikrovågor med en frekvens av 24 Ghz var 47 ms. Radarn sänder ut dessa vågor med mycket täta mellanrum och genom att vågorna
studsar tillbaka till radarn via bilen så räknas hastigheten ut. Eftersom ett flertal mätning sker
på varje fordon så blir hastigheten relativt exakt.
Radarsensorn i skåpet mäter hastigheten på alla passerande fordon. Om passerande fordon håller högre hastighet än vad som är förprogrammerat registreras överträdelsen. Enheten har en inbyggd toleransgräns på 5 km/h, detta medför att fordonen bara fotas om de överskrider hastigheten med mer än 5 km/h. Detta leder till att ett foto tas på fordonet. I fotot skrivs det in datum, tid, skåpets plats, hastighet samt bildens identitet.
Enheten kan mäta hastigheter från 20-240 km/h, den kan målfölja bilar mellan 10-75 m och utföra mätningar mellan 10-50 m. Då hastigheten är mellan 20-99 km/h finns en felmarginal på 1 km/h och mellan 100-240 km/h är felmarginalen 1%.
Om enheten mäter upp en hastighet på 100km/h drar datorn bort 1 km/h för att vara säker på
att den hastighet som har uppmäts inte överskrider den verkliga hastigheten.
Enheten fungerar inte om temperaturen överstiger +55°C eller understiger -35°C.Det skapas även en speciell loggfil till varje bild. I denna textfil finns det tillsammans med rapporterna information om själva mätplasten och vilken sensor som har använts. För att vara säker på att all information är korrekt skapas en checksumma som finns i varje
rapport. Denna checksumma kontrolleras i det speciella databasprogram som är skapat för
detta system. Om den inte är korrekt blir rapporten ogiltigförklarad.
I dagsläget innehåller inte alla skåp kameror, men om jag inte minns fel så ska det under 2006 (möjligen 2007) monteras kamror i alla de 700 skåp som finns för tillfället. Kamerorna i sig räddar inga liv men med lite tur avskräcker de några att köra för fort. Trafikpoliserna själva, enligt vad jag har hört, ser hellre 2+1 vägar med mitträcken. Hastighetskamerorna är "bara" en tillfällig lösning tills dess alla större och olycksdrabbade vägar har mitträcken.